Det här med att om man inte har tid för en katt så bör man inte skaffa nån alls, det stämmer sällan.
Min katt skulle må fruktansvärt dåligt utan en artfrände och hon skulle plåga mig med att gå runt och skrika, hitta på hyss och troligen riva sönder möbler och väggar utan kattkompisar att leka med. Det är knappt så att mina 3 jourkatter räcker för henne, jag skulle aldrig ha tid eller ork att ge henne all uppmärksamhet och stimulans hon behöver om hon var ensamkatt. Jag jobbar på katthem sedan 6,5 år tillbaka och vet att det allt som oftast är betydligt behagligare att ha två katter (eller fler) än en ensamkatt eftersom en ensamkatt oftast kräver mycket mer av dig som ägare.
Fördelarna med att ha ensamkatt: Man kan ägna all uppmärksamhet åt en katt istället för flera, katten får mer tid med en. Det är lättare att hitta kattvakt åt en katt samt att det är enklare att ta med en katt dit man reser. Inte lika mycket kattsand som sprids i hemmet. Billigare månadskostnad.
Nackdelar med att ha ensamkatt: Man riskerar att katten får för lite uppmärksamhet för att du är borta för länge (även om det bara gäller enstaka dagar) både gällande gos/mys och aktivering, och många av dessa katter visar sitt missnöje genom att kissa och/eller bajsa på andra ställen än i lådan, ofta i sängen och på mattes/husses tillhörigheter. Man riskerar att katten blir understimulerad och hittar på hyss som förstör hemmet (riva på tapeten och dra loss flikarna, klättra i gardinerna, peta ner prydnandssaker, gå runt och ropa, m.m.) eller att den blir så frustrerad att den får humörsvängningar, blir oberäknelig och börjar bitas och rivas när det "slår över" i tid och otid. Allt detta är mycket vanligt märker jag som jobbar med katter sedan 6,5 år tillbaka.
Fördelar med att ha två eller flera katter tillsammans som trivs ihop: Fler katter att få kärlek av! Man måste inte ägna lika mycket tid med varje katt eftersom de även har varandra att umgås med när man inte orkar eller hinner spendera så mycket tid med dem. Katterna kan ha grymt roligt med varandra, samt mysa tillsammans, vilket är bland det härligaste att titta på då man vet att katterna är riktigt nöjda med tillvaron. Man kan lämna dem fler timmar ensamma hemma eftersom de har varandra att umgås med när man är borta, de är liksom aldrig ensamma.
Nackdelar med att ha två eller flera katter: Det är dyrare. Det blir mer kattsand, hår och skräp i hemmet. De kan trigga igång varandra till satyg (dessa kan dock oftast avledas genom att ge dem nya grejer att pyssla med).
Min rekomendation: Ska du skaffa EN katt så leta efter en vuxen som visar att den vill leva det liv du har att erbjuda - ensamkatt i lägenhet. Många trivs mycket bättre så, utan konkurrens av andra katter, även om det är betydligt vanligare att katter föredrar att leva med minst en artfrände. Dessutom är bl.a. rexarna är väldigt sällskapliga djur som gärna lever i grupp. Katter är inte flockdjur, men de är sociala djur varav många uppskattar att leva i grupp - notera skillnaden).
Om du absolut ska skaffa en kattunge, oavsett ras, så välj den i kullen som tar avstånd från sina syskon, leker på egen hand och helst bara umgås med människorna (i vardagslivet alltså, inte bara när du kommer på besök för då är ju du så klart jättespännande). Denna katt har bättre förutsättningar att med en gång trivas som ensamkatt, även om du måste räkna med att den mycket väl kan behöva en likasinnad kattkompis så småningom.