Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Cornish rex som ensamkatt

Har ingen erfarenhet av just den rasen, men ALLA kattungar mår bäst av en artsfrände. Du kan aldrig ersätta en kattkompis hur mycket hemma du än är.

• nemo1

Det är inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter, förstå så många fler de skulle få sålda om de inte hade den regeln. Jag tycker det är oerhört egoistiskt att bara köpa en katt, då tänker man bara på sig själv och inte katten. 
    Ts, köp annars en vuxen katt som är van att vara ensamkatt. Men tänk på att det är 15-20 år som du ska ta hand om katten, hur ser ditt liv ut om ett år, två år? Plugga på annan ort, flytta, bilda familj....

• nemo1
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-25 19:06:22 följande:
    Förstår inte vad det skulle vara som är egoistiskt med det. Snarare tvärt om. När man har en ensamkatt får den ju all uppmärksamhet och kärlek!
    Men en kattunge föredrar att ha en kattkompis att leka med eftersom det är det deras liv går ut på. Man jobbar heltid, borta kanske tio tim för att sedan ha fritidsaktiviteter, hur snällt är det för kattungen? Den ska bara finnas där, sitta och se söt ut de få timmar man är hemma och vaken.
    Katthemmen får ibland in såna omplaceringar där katten har införskaffats som ensamkattunge för att sedan lämnats ensam många timmar per dag, och har på så sätt fått ett dåligt beteende såsom kissar runt eller blivit aggressiva just för att dom mår så dåligt.
  • nemo1
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-25 20:04:06 följande:
    Fast katter är ju ändå inget flockdjur direkt. Efter att fått hem en kattunge blir man ju som deras adoptivmamma. Man får lära dem att roa sig själva, har man inte tid för en kattunge så skaffar man ingen. Är precis samma princip som med hundvalp, har man inte nog med tid för att få hundvalpen att må bra så skaffar man väl inte två?
    Att katter inte är flockdjur är bullshit. Det hänger kvar sedan katten var ett vilddjur, våra tamkatter är formade på ett annat sätt och trivs definitivt med andra katter. Här hemma har jag alltid många jourkatter och dom busar äter och sover tillsammans.
  • nemo1
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-26 18:05:08 följande:

Bullshit vet jag inte. Katter är ju ändå egoistiska djur som vill ha egna revir och sådant. Somsagt så trivs min kastrerade katthande vääldigt bra som ensamkatt, han är väldigt trygg och lugn katt. Men han har inget imot andra katter heller då jag låtit han träffa andras katter sen han var lite .
    Alla katter här hemma har sitt revir som dom gärna delar med sig av. Och med ensamkatter menar jag att man aldrig ska köpa en ensam kattunge. Jag tror säkert att din vuxna katt mår bra som ensamkatt för han vet ju inget annat och är van, men jag tror hans liv hade varit betydligt mycket mer stimulerande med en kattkompis att busa med. Och att han är lugn beror väl på att han är uttråkad.
  • nemo1
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-27 04:45:05 följande:

Nej, när han är uttråkad så blir han busig, vilket inte är så ofta. Varför inte bara acceptera att katter kan vara ensamma och även vara i flock? Kattungar klarar sig absolut på egen hand sålänge dem har någon som ror om dem. Du vet ingenting om vad min katt har för erfarenheter. Kan tala om för dig att han har fötts här, fått se sina syskon åka till nya hem och hans mamma bodde här tills han var några månader(mamman var inte min Katt). Det har aldrig varit det minsta problemet. Han har fått träffa andra katter och hundar, han haft en råttkompis ett tag som han för den delen var rädd för. Så länge man ger sin katt stimulans och ser dem som en jämlike och vän, så kommer den vara nöjd att bo ensam. Tar med min katt då jag övernattar hos partnern, låter han åka bil, buss förut, tar ut honom i koppel osv. Förstår om folk vägrar acceptera att inte alltid ha rätt, somliga verkar inte se katter som annat än djur som ska vara oss till lags när det duger. Katter är också individer som precis som oss har olika personligheter och behov.
    Oj vad fel du har om mig. Här hemma är det JAG som ska vara katterna till lags, jag är deras betjänt och det älskar jag Flört
Svar på tråden Cornish rex som ensamkatt