• jennaA

40+ som kämpar för att få ett syskon

Jag är 41 år och har sedan 1 1/2 år tillbaka försökt få ett syskon till min son som nu är snart tre år. Jag blir gravid men de slutar med missfall, har haft tre missfall och nu börjar det kännas riktigt jobbigt. Har varit på missfallsutredning men dom hittar Inget fel på varken mig eller min sambo men nåt fel måste det ju vara känns det som? Dom kollade äggreserven och det finns många ägg kvar sade dom. Men kvaliteten vet jag dessvärre inget om. Dom tog många prover men progesteron kolla dom inte eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning men nu har menscykeln blivit längre och längre, från att vara 26 dagar i november till 30 dagar idag. Konstigt förra månaden är också att fertilitetsmonitorn visade ägglossning men inte den vanliga digitala äggltestet. Blir förvirrad av alltihopa! Har läst lite om pergotime, trombyl, borgar osv. Någon som känn ge mig tips på läkemedel / behandling som hjälpt er? Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon
  • smurfen 11

Hej, skulle vilja hoppa in här, trots att jag inte försöker få till syskon, men väl barn överhuvudtaget...är också 40 +försökt nästan två år naturligt, och ska göra ett första ivf här i Sverige, det är ju svårt även med ivf förstår jag, och äd kommer allt närmare känns det som. Men vet ni hur det ser ut med statistik om man gör sån där pgd med ivf (egna ägg), och vad det kostar totalt? Förstår inte riktigt iva rigas priser. Och jag fattar det som att det tar ett tag å kolla upp alla prover.

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2016-11-02 13:38:21 följande:

Hej, skulle vilja hoppa in här, trots att jag inte försöker få till syskon, men väl barn överhuvudtaget...är också 40 +försökt nästan två år naturligt, och ska göra ett första ivf här i Sverige, det är ju svårt även med ivf förstår jag, och äd kommer allt närmare känns det som. Men vet ni hur det ser ut med statistik om man gör sån där pgd med ivf (egna ägg), och vad det kostar totalt? Förstår inte riktigt iva rigas priser. Och jag fattar det som att det tar ett tag å kolla upp alla prover.

Hej! Klart du ska hoppa in, iaf jag tycker att längtan är längtan, oavsett om man gjort något förut.

PGD vet jag inte riktigt, vi gjorde PGS och IVF, samt ICSI pga att min mans simmare inte är så snygga (men många och rörliga). Det gick på ca 60-65000 utan resor. Har ni genetiska sjukdomar i släkten? Om inte så tror jag att det ÄR PGS du menar? Screening för att leta efter genetiska defekter sådär "i allmänhet". PGD är vad jag förstår för en viss specifik sjukdom.

Vi är tacksamma för PGS då ett av våra två embryon hade kunnat ge graviditet om det hade satts tillbaka, men som med stor sannolikhet hade slutat i missfall. Och det vill jag inte gå igenom igen, inte om man kan förhindra det innan. Vi ska göra ett nytt försök i början av 2017 och då blir det PGS igen om vi får ut ägg vill säga. Behandlingen är jag nöjd med, tyvärr inte m koordinatorn och kommunikationen. Så jag skulle välja AVA Riga om jag skulle börja fr början... Kan iof sig vara så att just min koordinator är dålig och resten helt toppen.

Iaf, tråkigt att det inte funkat än, hoppas på bättre lycka för er snart!!!
  • smurfen 11

Vad bra, 40+ trådar kan annars vara lite halvdöda!
    Ändå verkar det vara en hel del som försöker få barn i vår ålder.
    Jag menar PGS, vad jag vet har vi ingen sjukdom i släkten som är livshotande eller så. Vi vill helst försöka med egna ägg om det går, sen överväga äd. Men allt kostar pengar...OK, ca 65000 kr. Så det betalar man för varje gång man gör ivf/äggplock, med PGS?
    Gör man ul här i Sverige, och bara åker dit för uttag och insättning? Får man medicin på högkostnadsskyddet här?
    Min sambos simmare är pigga och många, men i vårt fall sätter väl åldern stopp hos mig:(  Vi träffades när jag precis fyllt 40, annars hade vi ju försökt innan. Det känns bra att många faktiskt lyckas, men själv tror jag nästan hoppet är ute för oss på naturlig väg. Mitt amh är bara 0,6, men visst, finns de som fått barn på mindre än så. Dessutom är inte mina äggledare kollade, av nån konstig anledning tyckte ivfkliniken inte jag skulle göra det. Men det är ju vitalt om det ens ska hända nåt. Så jag ska göra en sån koll.
    Hoppas nästa försök går bra för er!

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2016-11-03 15:20:56 följande:

Jag menar PGS, vad jag vet har vi ingen sjukdom i släkten som är livshotande eller så. Vi vill helst försöka med egna ägg om det går, sen överväga äd. Men allt kostar pengar...OK, ca 65000 kr. Så det betalar man för varje gång man gör ivf/äggplock, med PGS?

Gör man ul här i Sverige, och bara åker dit för uttag och insättning? Får man medicin på högkostnadsskyddet här?

Min sambos simmare är pigga och många, men i vårt fall sätter väl åldern stopp hos mig:(  Vi träffades när jag precis fyllt 40, annars hade vi ju försökt innan. Det känns bra att många faktiskt lyckas, men själv tror jag nästan hoppet är ute för oss på naturlig väg. Mitt amh är bara 0,6, men visst, finns de som fått barn på mindre än så. Dessutom är inte mina äggledare kollade, av nån konstig anledning tyckte ivfkliniken inte jag skulle göra det. Men det är ju vitalt om det ens ska hända nåt. Så jag ska göra en sån koll.

Hej du, japp det stämmer, en hel del i vår ålder! Är med i en sluten grupp på fb som startade här på FL för ca ett år sedan. Vi är hmmm 8 pers tror jag, 40-44 år. Blandad framgång, många missfall tyvärr (haft två själv) men iaf tre av oss är gravida! Jättekul! Även för dem en hel del strul m graviditeten, så det har inte gått på räls direkt... Men f två tjejer ser det mkt lovande ut! Så visst går det!

Hur som helst, japp, betalning varje gång... Men om ni inte behöver göra ICSI blir det ju billigare. En stooooor fördel vid beh utomlands är att ha en gyn i Sverige som är villig att tänja lite på reglerna... Läkemedlen du behöver går t ex inte på högk skyddet och de är dyra, ca 10000kr tror jag, inte heller UL ska egentligen gå på landstingstaxan tror jag. Jag har en helt fantastisk läkare som hjälper mig, med högkostnadsskydd.... fast hen ska egentligen inte göra så som sagt. Har för mig att IVF Riga har samarbetsläkare i Sverige, fråga! Få se nu... jo, det GÅR förstås att göra även UL i Riga men det blir ett jäkla flängande o ta ledigt från jobbet, så de flesta gör nog detta i Sverige. Sen ÄP osv i Riga. Vi var där i ett tidigt skede för ett samtal också, samt kolla folliklar för att få en "prognos". Såg inte så bra ut då men fick ut 10 ägg ändå sedan, till min läkares stora förvåning. Jag känner som du, inte stort hopp om mina gamla ägg, är nog inställd på ÄD om vi misslyckas även denna gång. Mitt AMH var 0,86 vid koll men det var något år sedan. Får se hur det går framöver och vad mannen tycker. Var sak har sin tid. Du, varför kolla äggledarna om ni ska göra IVF? De behövs ju liksom inte då... Du menar kanske för hemmaförsöken, dem ska man ju inte glömma!
  • shrigley
    smurfen 11 skrev 2016-11-03 15:20:56 följande:

Snubblar in här jag med :) nyss fyllda 41 och mitt uppe i första IVF-försöket med två st 3-dagars embryon återförda 21/10. Positivt test sedan RD 9, hoppas det tar sig. Läkaren var skeptisk till ivf öht pga min ålder o mina låga värden (AMH 0,5). Har maxat med långt protokoll o maxdos (375) på Gonal-F, fick ut 6 ägg varav 5 befruktades. Min pojkvän, som jag träffade för ett år sen, har tack o lov fina simmare :) bra för en gammal tant som jag. Vi blev spontant gravida två mån efter vi träffats, blev dich MF i v 11, men försöker glädjas åt att det funkade litegrann i alla fall...
  • shrigley

Glömde tillägga att jag gjorde en äggfrys för tre år sen när jag var singel (gjorde två omgångar faktiskt) när detta var helt nytt i Sverige, så jag har 7+5 obefruktade ägg i frysen. Känns som en skön extra livlina dessa dagar!

• samsam74

Hej!

42 år och önskar syskon till våra 2 barn. Pga manlig faktor kom de till via IVF i Sverige. För vår del är utomlands enda alternativet nu. Står i valet att släppa syskonlängtan..mannen är nöjd. Hur har ni resonerat om tankarna att nöja sig med det man har? Ni som gjort äd, är det stor skillnad jrr med ivf /icsi. Tänker mest på riskerna. Hur har ni fått med er partner på detta?

• AnnaHelenaS
    Maran73 skrev 2016-11-02 08:03:25 följande:
    Spännande!!!! Kan du inte berätta lite om hur ni gjorde och tänkte gällande donator, fick ni ha önskemål, får man titta på någon lista eller i en databas, eller...? Har ingen aning om den praktiska sidan. Är det bara ni som får hennes ägg efter ÄP el finns flera "mottagare", fryses äggen in eller måste era cykler synkas?

Här händer det inte mycket, äter mina DHEA och väntar... Kör väl igång med nästa (sista?) IVF i februari ungefär. Tankarna går ungefär: "hur gör vi när det misslyckas, fler försök el ÄD direkt?" Min man är mer optimistisk än jag... Den som lever får se! Hoppet finns ju helt klart.
    De önskemål man kan ha, som vi tyckte är relevanta är blodgrupp, hårfärg, ögonfärg, läng, vikt och utbildning. Sen valde vår koordinator ut två donatorer efter att ha fått bilder på mej i 20-30-årsåldern. Vi fick se en bild, en phenotype, som är en bild sammansatt av bilder på många kvinnor som liknar donatorn och mej. Vi valde den ena donatorn men man kan be om fler alternativ. Äggdonation är helt anonymt i Lettland och därför får man inte se någon riktig bild. Vi fick också veta lite om donatorns hobbies, hur gammal hon är samt att hon inte har egna barn. 16 faktakriterier fick vi veta.

Det är bara vi som får ägg denna omgång men hon kan säkert donera igen vid ett annat tillfälle till någon annan.
    Våra cykler ska synkas så detta försöket blir med färska ägg och ev. senare blir med frysta.
    Ersättningen till donatorn är ungefär motsvarande 5000kr, vilket ingår i priset vi betalar till kliniken. 250 donatorer finns i deras register, alla bor i eller runt omkring Riga.

Det viktigaste för oss är att få ett friskt barn. Det är ganska tuffa krav på donatorerna när det gäller hälsa och genetiska sjukdomar. Sen är det jättebra om barnet är så likt oss som möjligt.

Allt gott!
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2016-11-03 21:35:07 följande:
    Hej du, japp det stämmer, en hel del i vår ålder! Är med i en sluten grupp på fb som startade här på FL för ca ett år sedan. Vi är hmmm 8 pers tror jag, 40-44 år. Blandad framgång, många missfall tyvärr (haft två själv) men iaf tre av oss är gravida! Jättekul! Även för dem en hel del strul m graviditeten, så det har inte gått på räls direkt... Men f två tjejer ser det mkt lovande ut! Så visst går det!

Hur som helst, japp, betalning varje gång... Men om ni inte behöver göra ICSI blir det ju billigare. En stooooor fördel vid beh utomlands är att ha en gyn i Sverige som är villig att tänja lite på reglerna... Läkemedlen du behöver går t ex inte på högk skyddet och de är dyra, ca 10000kr tror jag, inte heller UL ska egentligen gå på landstingstaxan tror jag. Jag har en helt fantastisk läkare som hjälper mig, med högkostnadsskydd.... fast hen ska egentligen inte göra så som sagt. Har för mig att IVF Riga har samarbetsläkare i Sverige, fråga! Få se nu... jo, det GÅR förstås att göra även UL i Riga men det blir ett jäkla flängande o ta ledigt från jobbet, så de flesta gör nog detta i Sverige. Sen ÄP osv i Riga. Vi var där i ett tidigt skede för ett samtal också, samt kolla folliklar för att få en "prognos". Såg inte så bra ut då men fick ut 10 ägg ändå sedan, till min läkares stora förvåning. Jag känner som du, inte stort hopp om mina gamla ägg, är nog inställd på ÄD om vi misslyckas även denna gång. Mitt AMH var 0,86 vid koll men det var något år sedan. Får se hur det går framöver och vad mannen tycker. Var sak har sin tid. Du, varför kolla äggledarna om ni ska göra IVF? De behövs ju liksom inte då... Du menar kanske för hemmaförsöken, dem ska man ju inte glömma!
    Jaha, det är till fb alla försvinner...är inte så modern av mig, har inte detGlad Men härligt höra det finns gravida kvinns 40+! Ok, min underbara gyn går i pension när som, så har ingen ny, men det går väl fixa. Jo jag tänkte till hemmaförsök, annars får vi ju gå vidare direkt med annat. Äd känns så svårt...hur ska man palla med åka utomlands hela tiden...även med ivf/pgs. Men vill vi ha barn så får man ju göra det. Synd Sverige är så långt efter med sånt här. 
    shrigley skrev 2016-11-03 22:13:59 följande:
    Snubblar in här jag med :) nyss fyllda 41 och mitt uppe i första IVF-försöket med två st 3-dagars embryon återförda 21/10. Positivt test sedan RD 9, hoppas det tar sig. Läkaren var skeptisk till ivf öht pga min ålder o mina låga värden (AMH 0,5). Har maxat med långt protokoll o maxdos (375) på Gonal-F, fick ut 6 ägg varav 5 befruktades. Min pojkvän, som jag träffade för ett år sen, har tack o lov fina simmare :) bra för en gammal tant som jag. Vi blev spontant gravida två mån efter vi träffats, blev dich MF i v 11, men försöker glädjas åt att det funkade litegrann i alla fall...
    Spännande! Vi ska göra första ivf om tre veckor. Menopur ska jag ta.  Egentligen skulle vi gjort det när jag precis fyllt 41 också, dessvärre propsade inte kliniken på det då, de tyckte vi skulle försöka hemma, (då hade jag väldigt bra amh värde), vilket jag nu i efterhand inte kände va rätt nånstans. De om några vet ju att chanserna försvinner rätt fort i vår ålder. Nu har jag 0.6 i amh värde , och hade vid ul nu 9 äggblåsor.
    Vi kommer väl också välja två embryon, om allt går vägen.
    Jo det är nog det som gör mig mest nervös, vet inte om jag ens kan bli gravid, har inte ens haft mf...inte för att man önskar någon det...
    Jaha, så bra!.. .det ökar ju chanser för er med tre år yngre ägg! Smart drag av dig. Hur kommer det sig ni inte använder dom då? Borde va bättre chanser? Eller så fattade jag fel, det kanske är dom ni använder. Hoppas det går vägen oavsett.
  • Jessy01

Hej! Hoppar gärna in här!

42 år vill gärna ha ett barn till...precis misslyckats med

ett IVF försök...2 kvar!

Är tråden fortfarande aktuell? Ngn som vill bolla?

Kram

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-01-22 10:37:47 följande:

Hej! Hoppar gärna in här!

42 år vill gärna ha ett barn till...precis misslyckats med

ett IVF försök...2 kvar!

Är tråden fortfarande aktuell? Ngn som vill bolla?

Kram

Hej Jessy!

Jag o Smurfen och en tjej till är aktiva i tråden "IVF/ÄD 2016/2017?" Hoppa gärna in där! Jag har i likhet m dig ett misslyckat IVF och väntar min mens typ idag, ska då sätta igång m nästa (och sista m egna ägg) IVF. Spännande värre!
  • Fru Justitia
    Jessy01 skrev 2017-01-22 10:39:30 följande:

Smurfen! Hur har det gått? Jag har inte heller fb....

Jag bollar gärna!

Har passerat 40 och vill och längtar så det gör ont efter syskon. Även min yngsta frågar nästan varje dag om jag har en bebis i magen. Så hela fam vill och hoppas.

Vi är inne på sista chansen nu pga ålder. Tror inte vi kommer få fler chanser på kliniken vi går till sen...

Så jag är extra nervös. Har återföring på sön.

Håll tummar/tår och be för oss - tack!!

Hoppas att ni lyckad bättre med ert nästa försök! När tänker ni prova igen?
  • Maran73
    Fru Justitia skrev 2017-02-02 20:59:13 följande:

Jag bollar gärna!

Har passerat 40 och vill och längtar så det gör ont efter syskon. Även min yngsta frågar nästan varje dag om jag har en bebis i magen. Så hela fam vill och hoppas.

Vi är inne på sista chansen nu pga ålder. Tror inte vi kommer få fler chanser på kliniken vi går till sen...

Så jag är extra nervös. Har återföring på sön.

Håll tummar/tår och be för oss - tack!!

Hoppas att ni lyckad bättre med ert nästa försök! När tänker ni prova igen?

Hej! Kom gärna till tråden "IVF/ÄD 2016/2017" där vi är ett litet gäng 40+ are, denna tråd är ganska död tror jag.

Håller tummarna, givetvis! Drar själv t Riga f ÄP på tisdag (ÄP onsdag).

Kran
Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon