• AnnaHelenaS

40+ som kämpar för att få ett syskon

Äggdonation utomlands är troligen det säkraste sättet att bli gravid för oss som fyllt 43. Är själv 44 och ska om allt går bra göra ivf med äggdonation i Riga i november. 60-70% chans att bli gravid säjs det. Tyvärr dyrt, 90-100 000kr Billigare om man kan få bruttolöneavdrag från sin arbetsgivare. Hoppas, hoppas...

• AnnaHelenaS

Maran73: Ava Riga ska hjälpa oss med äd. Mycket proffsiga. Trevliga och effektiva. Vår koordinator Veronika svarar på alla frågor och fixar med allt runtomkring. Känns bra.
    Eftersom min man är steril så blev det lite extra komplicerat för oss. Hans infrusna spermier ska transporteras från Sahlgrenska till Riga.

Intressant med pgd. Har ni bestämt er för klinik än?

• AnnaHelenaS

Maran73: Efter ett samtal med läkare på svensk klinik insåg vi att chanserna med ivf var små för oss. Äggdonation ökar chanserna betydligt när man är lite äldre. Och efter 43 får man ingen hjälp i Sverige.

Nu har vi äntligen påbörjat processen med nedreglering och förhoppningsvis embryo transfer i slutet av denna månad på Ava Riga????????

Hur går det för er?

• AnnaHelenaS
    Maran73 skrev 2016-11-02 08:03:25 följande:
    Spännande!!!! Kan du inte berätta lite om hur ni gjorde och tänkte gällande donator, fick ni ha önskemål, får man titta på någon lista eller i en databas, eller...? Har ingen aning om den praktiska sidan. Är det bara ni som får hennes ägg efter ÄP el finns flera "mottagare", fryses äggen in eller måste era cykler synkas?

Här händer det inte mycket, äter mina DHEA och väntar... Kör väl igång med nästa (sista?) IVF i februari ungefär. Tankarna går ungefär: "hur gör vi när det misslyckas, fler försök el ÄD direkt?" Min man är mer optimistisk än jag... Den som lever får se! Hoppet finns ju helt klart.
    De önskemål man kan ha, som vi tyckte är relevanta är blodgrupp, hårfärg, ögonfärg, läng, vikt och utbildning. Sen valde vår koordinator ut två donatorer efter att ha fått bilder på mej i 20-30-årsåldern. Vi fick se en bild, en phenotype, som är en bild sammansatt av bilder på många kvinnor som liknar donatorn och mej. Vi valde den ena donatorn men man kan be om fler alternativ. Äggdonation är helt anonymt i Lettland och därför får man inte se någon riktig bild. Vi fick också veta lite om donatorns hobbies, hur gammal hon är samt att hon inte har egna barn. 16 faktakriterier fick vi veta.

Det är bara vi som får ägg denna omgång men hon kan säkert donera igen vid ett annat tillfälle till någon annan.
    Våra cykler ska synkas så detta försöket blir med färska ägg och ev. senare blir med frysta.
    Ersättningen till donatorn är ungefär motsvarande 5000kr, vilket ingår i priset vi betalar till kliniken. 250 donatorer finns i deras register, alla bor i eller runt omkring Riga.

Det viktigaste för oss är att få ett friskt barn. Det är ganska tuffa krav på donatorerna när det gäller hälsa och genetiska sjukdomar. Sen är det jättebra om barnet är så likt oss som möjligt.

Allt gott!
Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon