har barnen inget att säga till om? lååååångt...
Har 2 barn, 9 och 11 år. Har gemensam vårdnad med pappan som bor på annan ort. Allt har funkat bra genom åren.
Förra sommaren ändrades förutsättningarna. Då barnen förra året ville sluta på fritids, godkände vi det och för att det skulle funka för pappan, så skulle barnen vara hos mig större delen, dvs dom hoppar av bussen hos mig varje dag i veckan och han har dom tors kväll och fre kväll-mån morgon. Det gjordes även upp muntligt att jag skulle ha båda barnbidragen och han betalade ena barnets omkostnader, såsom kläder, telefon mm. Inget underhåll skulle betalas. Vi skulle dela lika på ledigheter, vab.
Anledningen till att dom slutade på fritids var att dom växte ifrån det, dom trivdes inte, inga kompisar var kvar. Och bussen går iaf förbi mig varje dag.
Bra.
Nu har då allt detta ruskats om. Pga att jag meddelade pappan att jag tycker han tar för lite ansvar. Dela på vab har inte funkat, då han måste jobba. Jag, min sambo eller min mamma har oftast varit hemma vid sjukdom. Han kan inte ta dom nån exta dag om jag ska göra något, för han ska jobba. Telefonkort har inte fyllts på som avtalat, veckopengar har betalat retroaktivt då han inte har kontanter hemma. Så jag berättade om mina tankar förra veckan och hade gjort en uträkning på underhåll. Men att jag egentligen ville ha mera hjälp och att barnen kommer i första hand.
Får reaktionen att han inte kan vara ledig hur som helst. Och att vi hade ett muntligt avtal på att detta ska gälla tills han flyttar närmare (våren)
Jag säger som det är, att mycket är bra och han är en bra pappa, men detta är inte rättvist.
Jag skickar då in till FK om underhållsstöd och meddelar pappan om detta och att det gäller ett minimumbelopp-om dom anser att han ska betala.
Det tog 5 min. och han ringer och skäller ut mig. Vi hade ett muntligt avtal!! Jag kan inte kräva honom på pengar! Och efter hårda ord från båda håll så hotar han med att om jag vidhåller det jag skickat till FK så ska han sätta dom på fritids igen varannan vecka och ha dom. Jag säger att jag inte vill ha hans pengar, bara mer ansvar, förståelse och hjälp. Och att jag lätt kan ringa och stoppa hos FK.
Nån minut senare får jag ett sms om att han har bestämt sig för att han vill ha sina barn varannan vecka och att han tänker fixa fritids. Vilket han tar ledigt från jobbet för att åka och fixa. Jag säger att han kan inte göra så utan att prata med barnen.
Han svarar då att barnen kan inte bestämma sånt.
Sedan ringer han hem till äldsta sonen och säger att han ska börja på fritids nästa dag. När jag kommer hem gråter sonen och han vill absolut inte ha fritids. Ringer upp pappan och han säger då: ja, det va inte så bra, men jag åker och hämtar honom så kan vi fika och prata om det. Vilket dom gör.
På kvällen bryter helvetet ut. Äldsta sonen bryter ihop fullständigt och vägrar gå på fritids. (okej, han hatar fritids) En timme senare när han har lugnat sig ringer han pappan. Och bryter ihop igen.
Yngsta sonen har pappan ringt på kvällen och meddelat sitt beslut. Han säger ingenting...
I morse släppte jag då av dom vid bussen och vad jag har förstått på barnen så ska dom vara på fritids from nu och kommer till mig nästa ons....
Gråter när jag skriver detta. Får man göra så här mot sina barn?
Bara för att jag ifrågasatte så drar han igång detta....vi hade ju löst det på bästa sätt för barnen, så att dom skulle slippa fritids.