• ninotchka

Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???

Skulle behöva lite feedback här eftersom jag inte vet hur jag ska förhålla mig...

Har en fyraåring med en pappa som jag ligger i tvist med. Vi har inget samarbete, han motarbetar mig i allt som går, han menar att han inte ska betala något för barnet eftersom han betalar underhåll.

Hon är hos sin pappa fem dagar per vecka nu och vi håller på att trappa upp mot vv-boende.

Tvisten är långvarig och djup och det existerar inte något som helst samarbete. Vi går efter vårt schema, och håller det, i övrigt har vi ingen som helst kontakt.

Deras kontakt är det inget fel på och han är en bra pappa till henne så umgänget fungerar. Men inget därikring tyvärr. Han hatar mig djupt och anser att jag förstört hans liv.

Samarbetssamtal har inte lett någonstans, eftersom han hela tiden drar upp konflikten och vägrar att vare sig stryka ett streck över allt gammalt eller ens försöka.

Han stämmer nu på gemensam vårdnad eftersom han vill ha samma rättigheter som jag. Vilket vem som helst skulle tycka var normalt, om det inte var så - att hans enda önskan om detta är att aktivt hindra mig att "kontrollera" barnets liv, han anser bland annat inte att jag ska ha lov att åka utomlands mm utan att fråga honom först osv osv. Han är kort sagt en far som skulle förpesta hela mitt liv vid en gemensam vårdnad.

Nu har han då satt i system att använda min enskilda vårdnad för att inte vara med och betala något.

Min fråga är därför:

Hur gör ni som har liknande situationer med t.ex barnbidrag, dagisavgifter, vinterkläder mm?

Mitt andra ex och jag delar på dagisavgift och barnbidrag men delar då även hälften på ryggsäckar, skridskor, ytterplagg och skor samt ev. skidor, cykel mm.

Denna pappa säger att han anser att vi ska köpa allt separat och att vi aldrig ska dela på något. Att det blir jättedyrt för mig som inte är direkt rik, struntar han i. Eftersom jag är boendeförälder så kommer också dagisräkningen till mig och den betalar han heller inget av. "För det ska underhållet täcka".

Så - vad ska jag göra om vi nu ska ha vv-boende?

Vår kommun delar INTE dagisräkningen.

Jag tycker att han ska betala sin del av barnomsorgen, och om han inte går med på att betala hälften av ytterkläder mm som barnet använder på dagis / vardags - så behåller jag även barnbidraget till kläder och barnförsäkring.

Eller kanske föreslå honom att vi gör en lista på vad som ska inhandlas varje år och att vi köper detta vartannat år vissa datum - om problemet är att han inte vill DELA något med mig.

Någon som har några förslag? Tycker att det här är jättejobbigt.

?? 

• Svar på tråden Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???
  • Anonym (bara ts)

Har bara läst ts.
    Jag har ensam vårdnad, pappan betalar underhåll.
    Jag står för ALLT för barnen; kläder (ute och inne,v inter och sommar), skor, mediciner, dagisavgift, medlemsavgifter på aktiveter, försäkringar, cyklar, skidor, skridskor you name it! ALLT!
    Jag får bb och uh från pappan och jag står för allt. Det enda han står för är resorna till och från umgänget. 

• Anonym (anna)

Jag har det precis som i inlägg nr 11.

• ninotchka
    Anonym (bara ts) skrev 2013-01-25 17:33:32 följande:
    Har bara läst ts.
    Jag har ensam vårdnad, pappan betalar underhåll.
    Jag står för ALLT för barnen; kläder (ute och inne,v inter och sommar), skor, mediciner, dagisavgift, medlemsavgifter på aktiveter, försäkringar, cyklar, skidor, skridskor you name it! ALLT!
    Jag får bb och uh från pappan och jag står för allt. Det enda han står för är resorna till och från umgänget. 
    Ja, så har jag haft det hittills och det har känts ok eftersom hon då inte har varit så mycket hos sin pappa. Men om det ska bli vv-boende så känns det inte längre rimligt helt enkelt.

Jag räknas även med att bli gravid under året med min nye sambo - vilket då kommer att få som resultat att hon blir ett sk. 15-timmarsbarn. Då blir det ju ännu mera absurt att jag ska stå för kostnaderna för heltidsdagis på pappans veckor för att han vägrar att betala och fakturan går till mig.

Och sedan känns det även lite som ett moment 22: Ska han få igenom vv för att det vore bättre för att då har han ju inget mera som han kan ta upp - då har han ju redan "hälften"? Trots att det är bättre för henne att få vara 4+4+4 typ något liknande.

Han hävdar att han har "rätt" att ha henne halva tiden och även bestämma hur den ska se ut - dvs vv. Medan jag ser på henne - och hon även säger - att hon inte vill vara borta så länge. Så tyckte / sa hon aldrig innan när han hade henne to-må och en dag vecka 2. Då var hon alltid glad att komma till pappa.

Det känns som om hon behöver mera upptrappning. Men eftersom han aldrig vill mötas halvvägs någonstans - och jag inte orkar mer mera konflikter kring henne , har jag gått med på att prova först fem dagar i sträck, sedan en till. Det har resulterat i mardrömmar, nattvandringar samt att det har varit svårt att få henne till sin pappa.

Så det känns som:

1. Gå på hans linje och slippa konflikter i möjligaste mån - bara låta det rulla på och hoppas att hon vänjer sig.

2. Framhärda för hennes skull och leva med ständiga konflikter, stämningar mm.

Hur hade ni gjort i min situation?

• Anonym (bara ts)

Jag hade kämpat med näbbar och klor att det blir på BArNETS villkor. Mina barn mår piss av att vara hos sin pappa och efter mkt tjat, gnat och idiotiska samtal med exet så har han insett vad som är bäst för barnet. Jag kämpar fortfarande med barn som inte mår bra när de varit hos pappa men slipper det värsta. Hade inte "hoppats på att hon vänjer sig" utan kämpat.

• Anonym

Om ni har växelvist (oavsett hur det ser ut) och inget underhåll utgår, ge honom halva barnbidraget och kräv att han betalar halva hennes kostnader och sin egen barnomsorg. Du ska givetvis inte betala för hans behov av barnomsorg, det säger sig självt tycker jag.

Vägrar han ändå så får du väl ha henne hemma under din framtida föräldraledighet och säga upp platsen. Då får han ju betala om han vill ha någon barnomsorg på sina veckor...

• Anonym (bara ts)

Har ni varannan vecka så dela på bb och så får han stå för kläder, leksaker och aktiviteter när barnet är hos honom och du står för utgifter när barnet är hos dig.
    Då får ni helt enkelt ha två uppsättningar av allt så blir det inget tjafs.
    Barnomsorgen bör ni dela på så när du är hemma så ska alltså HAN betala barnomsorgen om han har behov och när du ska börja jobba igen så bör ni ju dela på den 50/50 om ni har samma behov av barnomsorg.  

• Englia

Som du beskriver var det länge med mig och mitt X, vi har vv.
    Dagisräkningen som inte gick att dela kom till mig, liksom BB. Betalade dagis, och det som var över köpte jag t.ex. ytterkläder för, som vi har gemensamt.

Det blev ca 500:- över på barnbidraget, självklart köpte jag mer till min dotter än så varje månad, men Xet fick bara ta del av det som var kvar från BB.

Idag överför han halva dagisavgiften, som jag sen betalar. Köper kläder, hjälmar, danskläder osv för barnbidraget som vi delar på. Egentligen samma ekonomiska tillvägagångssätt som tidigare.

Förut hade dottern alltid de fulaste fläckiga kläderna, oftast för små, då jag hämtade på dagis och min vecka började. Jag kontrade det genom att skicka tillbaka henne i fina kläder i rätt storlek, alltså normala kläder, och efter ett tag slutade han.

Så mitt tips till dig TS, håll honom kort, inga onödiga diskussioner, för över hälften av det som är kvar när du betalt dagis, så är det "rättvist". Om han inte vill skicka kläder fram och tillbaka så strunta i det, men var då benhård och ge inte honom något extra.

• Grappa

Om din kommun inte delar dagisavgiften så kan du JO-anmäla dem och du kommer få rätt. Googla på JO-anmälan delad faktura dagis så hittar du hur man gör.
    Troligen räcker det att bara kontakta JO. be om en tidigare dom, maila denna till kommunen så kommer de dela fakturan åt dig. Lycka till.

• Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-01-25 12:03:33 följande:
    Så får de inte göra utan det ska baseras på hushållets inkomst!

Det verkar som om min kommun resonerar som så att det är självklart att föräldrarna ska dela på fakturan, dvs att det är självklart att båda föräldrar kan samarbeta och att de inte krånglar om pengar.

Självklart ska de ta hänsyn till båda föräldrars inkomst om båda föräldrar utnyttjar barnomsorgen.  
  • vetvadjagvill
    Grappa skrev 2013-01-25 21:15:03 följande:
    Om din kommun inte delar dagisavgiften så kan du JO-anmäla dem och du kommer få rätt. Googla på JO-anmälan delad faktura dagis så hittar du hur man gör.
    Troligen räcker det att bara kontakta JO. be om en tidigare dom, maila denna till kommunen så kommer de dela fakturan åt dig. Lycka till.
    Eller så kan du fråga mig TS eftersom du förmodligen kommer hitta det matrial  på nätet efter jag JO anmälade kommenen i denna fråga och tvingade dem att fatta  polisktiskt beslut att dela barnomsorgsavgiften  

• Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-28 12:13:51 följande:

Det verkar som om min kommun resonerar som så att det är självklart att föräldrarna ska dela på fakturan, dvs att det är självklart att båda föräldrar kan samarbeta och att de inte krånglar om pengar.

Självklart ska de ta hänsyn till båda föräldrars inkomst om båda föräldrar utnyttjar barnomsorgen.  
    Det får dom endast göra om föräldrarna får var sin faktura!
  • vetvadjagvill

OM ni ska ja vv boende tycker jagni ska ha gemensam vårdnad.
    Det känns som försvårande för honom annars om han ska ha halva tiden och du ensam vårdnad.  

Engagera dig inte i HUR ni ska bli överens om  kostnaderna.

LÖS sak för sak istället.

Tex om bara du käper vinterkläder.. så ok.. gör det... om han inte vill köpa det till barnet så låt diskussionen vara.
    Du behöver inte skicka med något till honom så då finns det två val.
    Antingen är han med och delar på inköpen av detta eller får köpa eget.

Självklart tycker jag att DU ska prata med honom om att du tänker boka en resa, När du tänkte åka och vart och gärna kontaktuppgifter.
    Det tillhör väl respekt att man får veta vad sitt barn är.
    Du skulle nog vilja samma sak av honom.
    Du säger han är en bra pappa, så klart han vill veta vart hans barn befinner sig i vilket land och när.  

• vetvadjagvill
    Anonym (abc) skrev 2013-01-28 12:13:51 följande:

SÅ tyckte de här också.. för vi har gemensam vårdnad.
    De förstod inte att gemensam vårnad innebär inte att man kan prata.

NU delar de snällt på fakturan.

Utan delad faktura så finns bara en betalningsansvarig oavsett vem som får fakturan. Boföräldern.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-28 17:17:40 följande:
    OM ni ska ja vv boende tycker jagni ska ha gemensam vårdnad.
    Det känns som försvårande för honom annars om han ska ha halva tiden och du ensam vårdnad.  

Engagera dig inte i HUR ni ska bli överens om  kostnaderna.

LÖS sak för sak istället.

Tex om bara du käper vinterkläder.. så ok.. gör det... om han inte vill köpa det till barnet så låt diskussionen vara.
    Du behöver inte skicka med något till honom så då finns det två val.
    Antingen är han med och delar på inköpen av detta eller får köpa eget.

Självklart tycker jag att DU ska prata med honom om att du tänker boka en resa, När du tänkte åka och vart och gärna kontaktuppgifter.
    Det tillhör väl respekt att man får veta vad sitt barn är.
    Du skulle nog vilja samma sak av honom.
    Du säger han är en bra pappa, så klart han vill veta vart hans barn befinner sig i vilket land och när.  
    Ts skriver att hon har hela barnbidraget och köper kläder och betalar barnets försäkring och då ska kläder skickas till pappan oxå för pappan ska inte betala dubbelt.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-28 17:21:46 följande:
    Ts skriver att hon har hela barnbidraget och köper kläder och betalar barnets försäkring och då ska kläder skickas till pappan oxå för pappan ska inte betala dubbelt.

Ts undrar väl om jag förtått det rätt hur de ska göra vid vv boende...   

Då betalar han inget underhåll alls.
    Dessutom är frågan... betalar han efter förmåga.. eller  minimala. ?
    Hur ser hans ekonomiska förmåga ut?

Vid vv boende så sköter han barnens utgifter själv och det gäller kläder mat etc.

Han har ingen rätt att kräva barnbidraget. 

Det finns inget som säger att något alls ska skickas till umgängesföräldern. 

Dock ska barnet vara välklädd efter väderlek vid överlämning.

Svar på tråden Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???