Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???
Skulle behöva lite feedback här eftersom jag inte vet hur jag ska förhålla mig...
Har en fyraåring med en pappa som jag ligger i tvist med. Vi har inget samarbete, han motarbetar mig i allt som går, han menar att han inte ska betala något för barnet eftersom han betalar underhåll.
Hon är hos sin pappa fem dagar per vecka nu och vi håller på att trappa upp mot vv-boende.
Tvisten är långvarig och djup och det existerar inte något som helst samarbete. Vi går efter vårt schema, och håller det, i övrigt har vi ingen som helst kontakt.
Deras kontakt är det inget fel på och han är en bra pappa till henne så umgänget fungerar. Men inget därikring tyvärr. Han hatar mig djupt och anser att jag förstört hans liv.
Samarbetssamtal har inte lett någonstans, eftersom han hela tiden drar upp konflikten och vägrar att vare sig stryka ett streck över allt gammalt eller ens försöka.
Han stämmer nu på gemensam vårdnad eftersom han vill ha samma rättigheter som jag. Vilket vem som helst skulle tycka var normalt, om det inte var så - att hans enda önskan om detta är att aktivt hindra mig att "kontrollera" barnets liv, han anser bland annat inte att jag ska ha lov att åka utomlands mm utan att fråga honom först osv osv. Han är kort sagt en far som skulle förpesta hela mitt liv vid en gemensam vårdnad.
Nu har han då satt i system att använda min enskilda vårdnad för att inte vara med och betala något.
Min fråga är därför:
Hur gör ni som har liknande situationer med t.ex barnbidrag, dagisavgifter, vinterkläder mm?
Mitt andra ex och jag delar på dagisavgift och barnbidrag men delar då även hälften på ryggsäckar, skridskor, ytterplagg och skor samt ev. skidor, cykel mm.
Denna pappa säger att han anser att vi ska köpa allt separat och att vi aldrig ska dela på något. Att det blir jättedyrt för mig som inte är direkt rik, struntar han i. Eftersom jag är boendeförälder så kommer också dagisräkningen till mig och den betalar han heller inget av. "För det ska underhållet täcka".
Så - vad ska jag göra om vi nu ska ha vv-boende?
Vår kommun delar INTE dagisräkningen.
Jag tycker att han ska betala sin del av barnomsorgen, och om han inte går med på att betala hälften av ytterkläder mm som barnet använder på dagis / vardags - så behåller jag även barnbidraget till kläder och barnförsäkring.
Eller kanske föreslå honom att vi gör en lista på vad som ska inhandlas varje år och att vi köper detta vartannat år vissa datum - om problemet är att han inte vill DELA något med mig.
Någon som har några förslag? Tycker att det här är jättejobbigt.
??