• vetvadjagvill

Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???

Grappa skrev 2013-01-25 21:15:03 följande:
    Om din kommun inte delar dagisavgiften så kan du JO-anmäla dem och du kommer få rätt. Googla på JO-anmälan delad faktura dagis så hittar du hur man gör.
    Troligen räcker det att bara kontakta JO. be om en tidigare dom, maila denna till kommunen så kommer de dela fakturan åt dig. Lycka till.
    Eller så kan du fråga mig TS eftersom du förmodligen kommer hitta det matrial  på nätet efter jag JO anmälade kommenen i denna fråga och tvingade dem att fatta  polisktiskt beslut att dela barnomsorgsavgiften  

• vetvadjagvill

OM ni ska ja vv boende tycker jagni ska ha gemensam vårdnad.
    Det känns som försvårande för honom annars om han ska ha halva tiden och du ensam vårdnad.  

Engagera dig inte i HUR ni ska bli överens om  kostnaderna.

LÖS sak för sak istället.

Tex om bara du käper vinterkläder.. så ok.. gör det... om han inte vill köpa det till barnet så låt diskussionen vara.
    Du behöver inte skicka med något till honom så då finns det två val.
    Antingen är han med och delar på inköpen av detta eller får köpa eget.

Självklart tycker jag att DU ska prata med honom om att du tänker boka en resa, När du tänkte åka och vart och gärna kontaktuppgifter.
    Det tillhör väl respekt att man får veta vad sitt barn är.
    Du skulle nog vilja samma sak av honom.
    Du säger han är en bra pappa, så klart han vill veta vart hans barn befinner sig i vilket land och när.  

• vetvadjagvill
    Anonym (abc) skrev 2013-01-28 12:13:51 följande:

Det verkar som om min kommun resonerar som så att det är självklart att föräldrarna ska dela på fakturan, dvs att det är självklart att båda föräldrar kan samarbeta och att de inte krånglar om pengar.

Självklart ska de ta hänsyn till båda föräldrars inkomst om båda föräldrar utnyttjar barnomsorgen.  

SÅ tyckte de här också.. för vi har gemensam vårdnad.
    De förstod inte att gemensam vårnad innebär inte att man kan prata.

NU delar de snällt på fakturan.

Utan delad faktura så finns bara en betalningsansvarig oavsett vem som får fakturan. Boföräldern.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-28 17:21:46 följande:
    Ts skriver att hon har hela barnbidraget och köper kläder och betalar barnets försäkring och då ska kläder skickas till pappan oxå för pappan ska inte betala dubbelt.

Ts undrar väl om jag förtått det rätt hur de ska göra vid vv boende...   

Då betalar han inget underhåll alls.
    Dessutom är frågan... betalar han efter förmåga.. eller  minimala. ?
    Hur ser hans ekonomiska förmåga ut?

Vid vv boende så sköter han barnens utgifter själv och det gäller kläder mat etc.

Han har ingen rätt att kräva barnbidraget. 

Det finns inget som säger att något alls ska skickas till umgängesföräldern. 

Dock ska barnet vara välklädd efter väderlek vid överlämning.

Svar på tråden Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???