• ninotchka

Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???

Skulle behöva lite feedback här eftersom jag inte vet hur jag ska förhålla mig...

Har en fyraåring med en pappa som jag ligger i tvist med. Vi har inget samarbete, han motarbetar mig i allt som går, han menar att han inte ska betala något för barnet eftersom han betalar underhåll.

Hon är hos sin pappa fem dagar per vecka nu och vi håller på att trappa upp mot vv-boende.

Tvisten är långvarig och djup och det existerar inte något som helst samarbete. Vi går efter vårt schema, och håller det, i övrigt har vi ingen som helst kontakt.

Deras kontakt är det inget fel på och han är en bra pappa till henne så umgänget fungerar. Men inget därikring tyvärr. Han hatar mig djupt och anser att jag förstört hans liv.

Samarbetssamtal har inte lett någonstans, eftersom han hela tiden drar upp konflikten och vägrar att vare sig stryka ett streck över allt gammalt eller ens försöka.

Han stämmer nu på gemensam vårdnad eftersom han vill ha samma rättigheter som jag. Vilket vem som helst skulle tycka var normalt, om det inte var så - att hans enda önskan om detta är att aktivt hindra mig att "kontrollera" barnets liv, han anser bland annat inte att jag ska ha lov att åka utomlands mm utan att fråga honom först osv osv. Han är kort sagt en far som skulle förpesta hela mitt liv vid en gemensam vårdnad.

Nu har han då satt i system att använda min enskilda vårdnad för att inte vara med och betala något.

Min fråga är därför:

Hur gör ni som har liknande situationer med t.ex barnbidrag, dagisavgifter, vinterkläder mm?

Mitt andra ex och jag delar på dagisavgift och barnbidrag men delar då även hälften på ryggsäckar, skridskor, ytterplagg och skor samt ev. skidor, cykel mm.

Denna pappa säger att han anser att vi ska köpa allt separat och att vi aldrig ska dela på något. Att det blir jättedyrt för mig som inte är direkt rik, struntar han i. Eftersom jag är boendeförälder så kommer också dagisräkningen till mig och den betalar han heller inget av. "För det ska underhållet täcka".

Så - vad ska jag göra om vi nu ska ha vv-boende?

Vår kommun delar INTE dagisräkningen.

Jag tycker att han ska betala sin del av barnomsorgen, och om han inte går med på att betala hälften av ytterkläder mm som barnet använder på dagis / vardags - så behåller jag även barnbidraget till kläder och barnförsäkring.

Eller kanske föreslå honom att vi gör en lista på vad som ska inhandlas varje år och att vi köper detta vartannat år vissa datum - om problemet är att han inte vill DELA något med mig.

Någon som har några förslag? Tycker att det här är jättejobbigt.

?? 

• Svar på tråden Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???
  • Anonym

Jag kan tycka att om du får både barnbidrag och underhåll så räcker pengarna till kläder, medicin och barnomsorg. Varför skulle han dela kostnaden som bidragen redan täcker?

• Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-01-25 08:57:01 följande:
    Jag kan tycka att om du får både barnbidrag och underhåll så räcker pengarna till kläder, medicin och barnomsorg. Varför skulle han dela kostnaden som bidragen redan täcker?

Fast om det ska bli vv-boende så slutar han väl att betala underhåll och barnbidraget lär ju inte räcka till dagisavgift, kläder, skor, barnförsäkring, mediciner, etc.

TS: Är du verkligen säker på att din kommun inte delar dagisräkningen?

Om ni ändå ska mötas i rätten så är det ju ett utmärkt tillfälle att ta upp en sån sak där. Du ska ju inte ha mer kostnader för barnet än han om ni har vv. Då är ju meningen att ni ska ha lika stora utgifter.

• SupersurasunkSara

Han behöver inte betala en enda krona mer än underhållet. Så enkelt är det.

Ang gemensam vårdnad, du får åka utomlands iaf om du vill, på DIN tid med barnet. Dock, det kan krävas lite mer pyssel för att få pass, men man kan få pass iaf om den andra uppenbart vägrar skriva på för att sabba.

• Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-25 09:51:49 följande:

Fast om det ska bli vv-boende så slutar han väl att betala underhåll och barnbidraget lär ju inte räcka till dagisavgift, kläder, skor, barnförsäkring, mediciner, etc.

TS: Är du verkligen säker på att din kommun inte delar dagisräkningen?

Om ni ändå ska mötas i rätten så är det ju ett utmärkt tillfälle att ta upp en sån sak där. Du ska ju inte ha mer kostnader för barnet än han om ni har vv. Då är ju meningen att ni ska ha lika stora utgifter.

Ts skrev: "Nu har han då satt i system att använda min enskilda vårdnad för att inte vara med och betala något.

Min fråga är därför:

Hur gör ni som har liknande situationer med t.ex barnbidrag, dagisavgifter, vinterkläder mm?

Mitt andra ex och jag delar på dagisavgift och barnbidrag men delar då även hälften på ryggsäckar, skridskor, ytterplagg och skor samt ev. skidor, cykel mm.

Denna pappa säger att han anser att vi ska köpa allt separat och att vi aldrig ska dela på något. Att det blir jättedyrt för mig som inte är direkt rik, struntar han i. Eftersom jag är boendeförälder så kommer också dagisräkningen till mig och den betalar han heller inget av. "För det ska underhållet täcka"."

Sen: "Så - vad ska jag göra om vi nu ska ha vv-boende?

Jag tycker att han ska betala sin del av barnomsorgen, och om han inte går med på att betala hälften av ytterkläder mm som barnet använder på dagis / vardags - så behåller jag även barnbidraget till kläder och barnförsäkring.

Eller kanske föreslå honom att vi gör en lista på vad som ska inhandlas varje år och att vi köper detta vartannat år vissa datum - om problemet är att han inte vill DELA något med mig."

Det är alltså två separata frågor i trådstarten. Jag svarade uppenbarligen på den första i mitt första inlägg.

Men nu ska jag svara på den andra också.

Ts, vad kostar barnomsorgen per månad? Hur mycket räcker barnbidraget till? Kläder, barnomsorg och försäkring? Toppen om det gör det för då tar du de kostnaderna för barnet, utan att det har kostat dig någonting. Sen kan ni skicka mellan kläderna och dela kostnader för skridskor, cykel osv. Det är rättvist.
  • Anonym

Ok, jag förstår att han kan vara svår att samarbeta med. Men ärligt talat, du har inget att sätta emot. Han vill ha gemensam vårdnad. Då försvinner underhållet, och lämpligen bör ju barnbidraget delas. Jag kan dock tänka mig att jag i den situationen skulle behållt barnbidraget, betalat för barnomsorgen och försäkring, och sedan delat det som ev. blir kvar, samt skickat kopior på fakturorna för att motivera avdraget. Att han vill att ni ska betala grejer var för sig, får du helt enkelt acceptera. Det kan ju bli litet bökigt, med vinterkläder o.s.v. Men du kan inte kräva att ni ska dela på det...

• Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-01-25 10:03:12 följande:
    Ok, jag förstår att han kan vara svår att samarbeta med. Men ärligt talat, du har inget att sätta emot. Han vill ha gemensam vårdnad. Då försvinner underhållet, och lämpligen bör ju barnbidraget delas. Jag kan dock tänka mig att jag i den situationen skulle behållt barnbidraget, betalat för barnomsorgen och försäkring, och sedan delat det som ev. blir kvar, samt skickat kopior på fakturorna för att motivera avdraget. Att han vill att ni ska betala grejer var för sig, får du helt enkelt acceptera. Det kan ju bli litet bökigt, med vinterkläder o.s.v. Men du kan inte kräva att ni ska dela på det...
    Fast i vår kommun baseras dagisavgiften på BÅDA föräldrarnas inkomst och det innebär att avgiften överskrider barnbidraget med hundralappar.
  • MoshiMoshi

Jag har en ide men förstår att ni har svårt att samarbeta.
    Det här med att dela på kostnader kan du ju ta upp på ett samarbetssamtal.
    Du kan ju föreslå att ni har ett gemensamt konto till barnet som båda har kort till.
    Kommer barnet bo varannan vecka borde ni ju dela på alla kostnader.
    Det kanske blir svårt men där kan ni ju sätta in barnbidraget varje månad och lite extra, lika mycket var.
    Så använder ni kontot till kläder, dagisavgift m.m.
    Då kan ni båda se på kontoutdraget vad ni handlat till barnet.
    Sen kommer ni överens på samarbetssamtalet om vad pengarna får gå till.
    Ni kan ju typ skriva under skriftligt på det.
    Missbrukar han kontot kan du bevisa det, att han inte kan samarbeta.
    Nöjen och sånt med barnet kan ni ju betala var för sig. 
    Underhållet kan ni ju skippa om ni delar lika?

Du kanske tycker att iden inte skulle fungera, för att han inte kan samarbeta, men han sabbar ju bara för sig själv i en vårdnadstvist om han inte gör det.

Har du ensam vårdnad och ni har samarbetssvårigheter så om jag har förstått det rätt är det enklare för dig att behålla ensam vårdnad om barnet. Hade ni däremot haft gemensam vårnad hade det blivit svårare att du skulle få ensam vårdnad.

• Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-25 10:22:47 följande:
    Fast i vår kommun baseras dagisavgiften på BÅDA föräldrarnas inkomst och det innebär att avgiften överskrider barnbidraget med hundralappar.
    Så får de inte göra utan det ska baseras på hushållets inkomst!
  • ninotchka
    Anonym skrev 2013-01-25 10:01:01 följande:
    Ts skrev: "Nu har han då satt i system att använda min enskilda vårdnad för att inte vara med och betala något.

Min fråga är därför:

Denna pappa säger att han anser att vi ska köpa allt separat och att vi aldrig ska dela på något. Att det blir jättedyrt för mig som inte är direkt rik, struntar han i. Eftersom jag är boendeförälder så kommer också dagisräkningen till mig och den betalar han heller inget av. "För det ska underhållet täcka"."

Sen: "Så - vad ska jag göra om vi nu ska ha vv-boende?

Eller kanske föreslå honom att vi gör en lista på vad som ska inhandlas varje år och att vi köper detta vartannat år vissa datum - om problemet är att han inte vill DELA något med mig."

Det är alltså två separata frågor i trådstarten. Jag svarade uppenbarligen på den första i mitt första inlägg.

Men nu ska jag svara på den andra också.

Ts, vad kostar barnomsorgen per månad? Hur mycket räcker barnbidraget till? Kläder, barnomsorg och försäkring? Toppen om det gör det för då tar du de kostnaderna för barnet, utan att det har kostat dig någonting. Sen kan ni skicka mellan kläderna och dela kostnader för skridskor, cykel osv. Det är rättvist.
    Som det ser ut idag kostar enbart barnomsorgen flera hundra mer än vad jag får i barnbidrag, och pappan har vår dotter så mycket att det i princip inte blir något kvar av underhållet som sedan helt försvinner med ett vv-boende. 

Det som sedan skall betalas är ytterkläder, skor, försäkring mm.

Pappan anser då att han inte kommer betala något alls så länge jag har ensam vårdnad. Och att jag ensam ska stå för alla kostnader eftersom det är min skyldighet som värdnadshavare.

Han vill inte köpa något gemensamt, utan dottern ska ha separata kläder, skor, skridskor mm på våra respektive veckor. Punkt slut.

Jag tycker att det är helt sjukt att det i förlängningen innebär att vår tjej inte ska få ha sin favvo-jacka, favvo-prylar mm att själv förfoga över. Och helt sanslöst att han kan komma undan med att slippa betala för barnomsorgen!

Och nej, i vår kommun delar man aldrig på fakturan, tyvärr.

Har lekt med tanken på att endast ange "min" omsorgstid - men då blir det tydligen problem eftersom jag då "försvårar" umgänget för stackars pappa.

Det här går mig lätt på nerverna! 
  • SupersurasunkSara
    ninotchka skrev 2013-01-25 16:49:12 följande:
    Som det ser ut idag kostar enbart barnomsorgen flera hundra mer än vad jag får i barnbidrag, och pappan har vår dotter så mycket att det i princip inte blir något kvar av underhållet som sedan helt försvinner med ett vv-boende. 

Det som sedan skall betalas är ytterkläder, skor, försäkring mm.

Pappan anser då att han inte kommer betala något alls så länge jag har ensam vårdnad. Och att jag ensam ska stå för alla kostnader eftersom det är min skyldighet som värdnadshavare.

Han vill inte köpa något gemensamt, utan dottern ska ha separata kläder, skor, skridskor mm på våra respektive veckor. Punkt slut.

Jag tycker att det är helt sjukt att det i förlängningen innebär att vår tjej inte ska få ha sin favvo-jacka, favvo-prylar mm att själv förfoga över. Och helt sanslöst att han kan komma undan med att slippa betala för barnomsorgen!

Och nej, i vår kommun delar man aldrig på fakturan, tyvärr.

Har lekt med tanken på att endast ange "min" omsorgstid - men då blir det tydligen problem eftersom jag då "försvårar" umgänget för stackars pappa.

Det här går mig lätt på nerverna! 
    Ring famrätten och fråga om det är rimligt att du betalar HANS omsorgstid. Ring och tjata på kommunen om att de får lov att dela fakturan. Säg som det är du har inte råd att betala hans tid.
Svar på tråden Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???