• Anonym

Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???

Jag kan tycka att om du får både barnbidrag och underhåll så räcker pengarna till kläder, medicin och barnomsorg. Varför skulle han dela kostnaden som bidragen redan täcker?

• Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-25 09:51:49 följande:

Fast om det ska bli vv-boende så slutar han väl att betala underhåll och barnbidraget lär ju inte räcka till dagisavgift, kläder, skor, barnförsäkring, mediciner, etc.

TS: Är du verkligen säker på att din kommun inte delar dagisräkningen?

Om ni ändå ska mötas i rätten så är det ju ett utmärkt tillfälle att ta upp en sån sak där. Du ska ju inte ha mer kostnader för barnet än han om ni har vv. Då är ju meningen att ni ska ha lika stora utgifter.

Ts skrev: "Nu har han då satt i system att använda min enskilda vårdnad för att inte vara med och betala något.

Min fråga är därför:

Hur gör ni som har liknande situationer med t.ex barnbidrag, dagisavgifter, vinterkläder mm?

Mitt andra ex och jag delar på dagisavgift och barnbidrag men delar då även hälften på ryggsäckar, skridskor, ytterplagg och skor samt ev. skidor, cykel mm.

Denna pappa säger att han anser att vi ska köpa allt separat och att vi aldrig ska dela på något. Att det blir jättedyrt för mig som inte är direkt rik, struntar han i. Eftersom jag är boendeförälder så kommer också dagisräkningen till mig och den betalar han heller inget av. "För det ska underhållet täcka"."

Sen: "Så - vad ska jag göra om vi nu ska ha vv-boende?

Vår kommun delar INTE dagisräkningen.

Jag tycker att han ska betala sin del av barnomsorgen, och om han inte går med på att betala hälften av ytterkläder mm som barnet använder på dagis / vardags - så behåller jag även barnbidraget till kläder och barnförsäkring.

Eller kanske föreslå honom att vi gör en lista på vad som ska inhandlas varje år och att vi köper detta vartannat år vissa datum - om problemet är att han inte vill DELA något med mig."

Det är alltså två separata frågor i trådstarten. Jag svarade uppenbarligen på den första i mitt första inlägg.

Men nu ska jag svara på den andra också.

Ts, vad kostar barnomsorgen per månad? Hur mycket räcker barnbidraget till? Kläder, barnomsorg och försäkring? Toppen om det gör det för då tar du de kostnaderna för barnet, utan att det har kostat dig någonting. Sen kan ni skicka mellan kläderna och dela kostnader för skridskor, cykel osv. Det är rättvist.
  • Anonym

Ok, jag förstår att han kan vara svår att samarbeta med. Men ärligt talat, du har inget att sätta emot. Han vill ha gemensam vårdnad. Då försvinner underhållet, och lämpligen bör ju barnbidraget delas. Jag kan dock tänka mig att jag i den situationen skulle behållt barnbidraget, betalat för barnomsorgen och försäkring, och sedan delat det som ev. blir kvar, samt skickat kopior på fakturorna för att motivera avdraget. Att han vill att ni ska betala grejer var för sig, får du helt enkelt acceptera. Det kan ju bli litet bökigt, med vinterkläder o.s.v. Men du kan inte kräva att ni ska dela på det...

• Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-25 10:22:47 följande:
    Fast i vår kommun baseras dagisavgiften på BÅDA föräldrarnas inkomst och det innebär att avgiften överskrider barnbidraget med hundralappar.
    Så får de inte göra utan det ska baseras på hushållets inkomst!
  • Anonym

Om ni har växelvist (oavsett hur det ser ut) och inget underhåll utgår, ge honom halva barnbidraget och kräv att han betalar halva hennes kostnader och sin egen barnomsorg. Du ska givetvis inte betala för hans behov av barnomsorg, det säger sig självt tycker jag.

Vägrar han ändå så får du väl ha henne hemma under din framtida föräldraledighet och säga upp platsen. Då får han ju betala om han vill ha någon barnomsorg på sina veckor...

• Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-28 12:13:51 följande:

Det verkar som om min kommun resonerar som så att det är självklart att föräldrarna ska dela på fakturan, dvs att det är självklart att båda föräldrar kan samarbeta och att de inte krånglar om pengar.

Självklart ska de ta hänsyn till båda föräldrars inkomst om båda föräldrar utnyttjar barnomsorgen.  
    Det får dom endast göra om föräldrarna får var sin faktura!
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-28 17:17:40 följande:
    OM ni ska ja vv boende tycker jagni ska ha gemensam vårdnad.
    Det känns som försvårande för honom annars om han ska ha halva tiden och du ensam vårdnad.  

Engagera dig inte i HUR ni ska bli överens om  kostnaderna.

LÖS sak för sak istället.

Tex om bara du käper vinterkläder.. så ok.. gör det... om han inte vill köpa det till barnet så låt diskussionen vara.
    Du behöver inte skicka med något till honom så då finns det två val.
    Antingen är han med och delar på inköpen av detta eller får köpa eget.

Självklart tycker jag att DU ska prata med honom om att du tänker boka en resa, När du tänkte åka och vart och gärna kontaktuppgifter.
    Det tillhör väl respekt att man får veta vad sitt barn är.
    Du skulle nog vilja samma sak av honom.
    Du säger han är en bra pappa, så klart han vill veta vart hans barn befinner sig i vilket land och när.  
    Ts skriver att hon har hela barnbidraget och köper kläder och betalar barnets försäkring och då ska kläder skickas till pappan oxå för pappan ska inte betala dubbelt.

Svar på tråden Delade kostnader, bb, dagis, kläder vid tvist....???