• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • Wimsey

Jag använder det inte för att min reflex ramlade av och jag har inte skaffat en ny. Det känns inte som ett jättestort problem eftersom jag mest går på trottoarer och gångvägar och för att jag aldrig förutsätter att bilisterna ser mig. Däremot kommer jag att skaffa en ny reflex när de säljer det någonstans jag handlar.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Anton Chigurh
    Wimsey skrev 2012-12-01 08:41:47 följande:
    Jag använder det inte för att min reflex ramlade av och jag har inte skaffat en ny. Det känns inte som ett jättestort problem eftersom jag mest går på trottoarer och gångvägar och för att jag aldrig förutsätter att bilisterna ser mig. Däremot kommer jag att skaffa en ny reflex när de säljer det någonstans jag handlar.
    Jag tycker om dig, Poirot, jag gillar dig nåt så in i helvete, snälla, leta upp en jävla affär där dom säljer reflexer, helst en väst. Jag vill att du skall vara kvar hos oss. 

Jag gillar dig väldig, väldigt mycket..... Hjärta
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Zazou skrev 2012-12-01 16:38:01 följande:
    Köpte äntligen en idag! Apoteket!
    Bra, Zazou, nu har du ökat oddsen för att du skall få se dina barn växa upp med åtskilliga hundra procent. I alle fall om du använder den....
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • E88

Jag hatar folk som inte har reflexer har allvarligt funderat på att ha en låda i bilen full med reflexer och kasta på folk när jag kör bil! Man ser ju inte er!

• gavagai
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:12:52 följande:
    En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?
    Fråga 1) För att jag glömmer att ta på mig reflex.

Fråga 2) Att min sambo (eller någon annan) fäste reflexer på mina kläder så att de fanns där när jag gick ut.
  • logg81

Folk utan reflex... Jag kan skriva en hel harang om hur urbota korkade dessa människor är...

Tyvärr lär de inte lära sig ett skit av det jag skriver. De kommer inte fatta förrens den dagen de är jävligt nära att bli påkörda eller kanske t.o.m blir det...

Som lastbilschaufför ser jag så in i norden dumma grejer i trafiken. Hälften vore nog! Jag är imponerad över att vi inte har fler olyckor än vi har med fotgängare... Självbevarelsedriften är liksom obefintlig hos majoriteten...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • logg81
    logg81 skrev 2012-12-01 17:01:32 följande:
    Folk utan reflex... Jag kan skriva en hel harang om hur urbota korkade dessa människor är...

Tyvärr lär de inte lära sig ett skit av det jag skriver. De kommer inte fatta förrens den dagen de är jävligt nära att bli påkörda eller kanske t.o.m blir det...

Som lastbilschaufför ser jag så in i norden dumma grejer i trafiken. Hälften vore nog! Jag är imponerad över att vi inte har fler olyckor än vi har med fotgängare... Självbevarelsedriften är liksom obefintlig hos majoriteten...
    Och ja...
    Jag använder SJÄLVKLART reflexer i trafiken. Min dotter likaså.
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Zazou

E88: helt rätt! Gör det! Min pappa fick en låda gratis i jobbet. Han stannade och gav folk på vägen reflexer. De tittade lite konstigt på honom, men de kunde ju INTE sätta på den när han stod där och gav dem en gratis..

• Anonym (ikol)

För jag vill inte synas, föredrar att själv hålla koll på min omgivning och platsa i den.
    Bilisterna blir lite nervösa när man börjar blinka som svartkläd i mörk kväll

• lykantrophona

Ibland glömmer jag att använda reflex, men jag har blivit bättre på det efter att ha blivit utskälld av en busschaufför som höll på att köra förbi mig för att han inte såg mig vid den mörka hållplatsen...

• lykantrophona
    Misantrop skrev 2012-11-28 16:03:07 följande:
    Nä, jag skulle inte använda reflex. Men det kan ju hänga ihop med att jag bor i Stockholm och går på trottoaren. Skulle någon cyklist få för sig att cykla in i mig på trottoaren så får de väl leva med att de åker i backen.
    Hepp, jag är väl också Stockholmare (om än inte för tillfället). Men som uppvuxen vid en av de farligaste korsningarna i stan, och dessutom varit ute mycket i mörka förorter och härjat, så undrar jag varför man är emot reflexer? Liksom, varför inte? De kostar typ ingenting och behöver inte vara ivägen heller.
    W Goldberg skrev 2012-11-28 19:35:46 följande:
    Ni som inte använder reflex för att ni bor i stan och aldrig går på gatan, åker ni buss någon gång då?
    Vet inte hur många gånger bussarna jag åker med fått tvärbromsa vid hållplatser för att en svartklädd typ står där helt stilla och väntat på bussen.

Jag hoppas dom tiger och inte ringer bussbolaget och klagar när dom blivit frånåkta.
    Detta är nog främsta anledningen till varför jag började använda reflexer mer igen i vuxen ålder (eller ja, sena tonåren). Men jag vill också tillägga att jag imponeras av chaufförerna här i Uppsala, som är ganska duktiga på att se ifall någon är intresserad av att åka med eller inte, och dessutom är vana vid även risktagande cyklister.

Jag har inte överdrivet med reflexer eftersom jag bor och går i stadsmiljö. Men en reflex från varje ficka har jag just nu.
  • AnonymZZ

Är du så ansvarslös som inte kan se dig för och måste skämma bort dig med reflexväst som gör hela jobbet. Du är så himla lat som inte orkar bry dig att se dig för som måste skämma bort dig med reflexväst som gör jobbet och mer än det.

Men vad händer tillfället då du glömt reflexvästen så blir du överraskat påkörd, du har vant dig att utan tvivel synas. Du har tränat bort överlevnadsinstinkten när reflexvästen tar det ansvaret.

Jag tar riktigt ansvar som ser mig för och går bara över gatan så när bilisten har sett mig och saktar in. Vid vägen så utgår jag att bilisten inte ser mig och går extra åt sidan för att inte råka bli påkörd.

Vem tar sådant ansvar istället för en reflexvästen som tar av dig det instinktmässiga beskyddet?

• Anonym (Anonym)

Jag använder inte det eftersom jag vill bli påkörd.

Svar på tråden Du som inte använder reflexer...