• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • hellokill3r
    Emmis skrev 2012-11-28 15:33:16 följande:
    Finns det inga cyklister där ni bor? Eller kör de bara på avsedd plats (avskild från gångbanorna) och  inte lite överallt som cyklister ofta brukar?

Cyklisterna cyklar ju i cykelfilen? Det är inte alltid avskiljt mer än att det är streckat och skyltat vilken sida som är för cykel och vilken som är för gångtrafikanter när det gäller cykel/gångväg eller vad menar du? Men oftast går cykelfilen på bilvägen, närmast trottoaren.
  • Anonym (Trafikant)

Ni som inte använder reflex, finns det något som skulle få er att ändra er? Om någon gav er en reflex när ni är ute och går i mörkret, skulle ni använda den då?

• hellokill3r
    Pallas skrev 2012-11-28 15:55:59 följande:
    Bor du i Uppsala, månne? Här är ju folk som tokiga och slänger sig ut framför bilen som om de syntes. Senast i går höll jag på att klippa en svartklädd cyklist som färdades på vägen utanför mitt jobb utan lysen och reflexer. Jävla nötter.

Nej jag bor i Stockholm.
  • Emmis
    hellokill3r skrev 2012-11-28 15:56:44 följande:

Cyklisterna cyklar ju i cykelfilen? Det är inte alltid avskiljt mer än att det är streckat och skyltat vilken sida som är för cykel och vilken som är för gångtrafikanter när det gäller cykel/gångväg eller vad menar du? Men oftast går cykelfilen på bilvägen, närmast trottoaren.
    Och du vet att alla, verkligen ALLA, cyklister håller sig där? Jag bodde en gång i tiden i en stad och där respekterades inte de där avdelade filerna på gångbanorna av cyklisterna och även om de skulle köra i gatan så var det inte alltid så de gjorde. Det cyklades lite överallt. Och fort. Men du kanske bor någonstans där du vet att ALLA kör som det är meningen att man ska.
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 15:57:15 följande:
    Ni som inte använder reflex, finns det något som skulle få er att ändra er? Om någon gav er en reflex när ni är ute och går i mörkret, skulle ni använda den då?

Alltså kanske, om jag kom ihåg. Men det är inte säkert. Fyraåringen har ju reflexer på ytterkläderna, och barnvagnen till min bebis har reflexer. Går jag ut själv så går jag ju ändå bara typ ner till kiosken och inte ut på gatan direkt.
  • Emmis
    Scream2 skrev 2012-11-28 12:44:50 följande:
    Men seriöst!!! Är det på riktigt folk som anser det är helt ok att vara ute utan reflex och argumenterar för saken!!!! Jag går ändå på trottoaren...jag tittar mig för...ingen bil ska köra på gångbanan...Ni har mao inte körkort själva och har ingen hum om hur det är att åka runt med dålig sikt och försöka läsa trafiken, där även fotgängare ingår! Och bara det att man lever i tron att man aldrig behöver gå nån annan väg, att man missbedömmer bilen som kommer..

HUR SVÅRT ÄR DET ATT HA EN REFLEX I FICKAN? Ge mig ett enda argument som är hållbart!!!
    Reflexer räddar liv!!!!  
    Anton Chigurh skrev 2012-11-28 12:56:57 följande:
    Dimma, regn, snö, dåligt skrapad ruta vid frost mm mm försämrar oddsen för den oskyddade trafikanten att bli sedd i tid. Varför i helvete inte använda en sån enkel, och billig, sak som reflex för att öka sin chans att få se sitt barn växa upp. 

Jag fattar tamejfan inte hur en del kan vara så jävla korkade att dom skiter i reflex, det handlar om ren självbevarelsedrift !!! 

• Misantrop
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 15:57:15 följande:
    Nä, jag skulle inte använda reflex. Men det kan ju hänga ihop med att jag bor i Stockholm och går på trottoaren. Skulle någon cyklist få för sig att cykla in i mig på trottoaren så får de väl leva med att de åker i backen.

Jag förstår om det är annorlunda om man bor på landsbygden och rastar hunden längs tex landsvägen.

Men å andra sidan har jag inte hjälm när jag åker skidor heller. Det är nog mycket en generationsfråga. Ge det nån generation till så kommer folk ha hjälm och en kudde fastsatt på rumpan när de går ute på vintern utifall de skulle halka.
  • hellokill3r
    Emmis skrev 2012-11-28 16:00:15 följande:
    Och du vet att alla, verkligen ALLA, cyklister håller sig där? Jag bodde en gång i tiden i en stad och där respekterades inte de där avdelade filerna på gångbanorna av cyklisterna och även om de skulle köra i gatan så var det inte alltid så de gjorde. Det cyklades lite överallt. Och fort. Men du kanske bor någonstans där du vet att ALLA kör som det är meningen att man ska.

Jag har faktiskt aldrig sett nån cykla på trottoaren/fel sida. Men jag kanske har haft tur? Tror inte jag dör sv stt bli påcyklad heller, cyklar de på fel sida är de dumma i huvudet.
  • Mandel

Jag har lösa reflexer - nya, i bilen som jag stannar och delar ut till blåsta självmordskandidater som går på landsvägar i mörka kläder i mörkret utan reflex.
    De blir alltid lika förvånade över att de inte syns och de trodde inte att det skulle bli mörkt så fort...

Själv har jag vare sig tid eller lust att bli påkörd så jag är nog mer överdriven åt andra hållet och har reflexväst på mig och hängande reflexer och reflexband runt armar och vrister typ redan kl 14 så här års...
    Hänger även ut reflexer ur fickorna när jag går på parkeringar osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Emmis
    hellokill3r skrev 2012-11-28 16:03:30 följande:

Jag har faktiskt aldrig sett nån cykla på trottoaren/fel sida. Men jag kanske har haft tur? Tror inte jag dör sv stt bli påcyklad heller, cyklar de på fel sida är de dumma i huvudet.
    Men dåså allt frid och fröjd. Vill du riskera ditt liv och hälsa är det ju upp till dig...
Svar på tråden Du som inte använder reflexer...