• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • SilverEmma

För att det enda stället jag faktiskt går till och från när det är mörkt är dagis. När vi går utanför vår grind så går vi ca 5 meter på en cykelväg (varav hälften av vägen är en cykelparkering) och sen kommer vi in på skolans område där man varken får köra  bil eller cykla. Vi genar över skolan och korsar sedan en cykelväg innan vi kan öppna grinden in till dagisområdet.Så vi är inte ute i trafiken överhuvudtaget. Det ligger reflexer här hemma någonstans men det har inte känts så viktigt att leta upp dem då vi än så länge inte gått någon annanstans när det är mörkt.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Anonym (Trafikant)
    SilverEmma skrev 2012-11-28 18:55:58 följande:
    För att det enda stället jag faktiskt går till och från när det är mörkt är dagis. När vi går utanför vår grind så går vi ca 5 meter på en cykelväg (varav hälften av vägen är en cykelparkering) och sen kommer vi in på skolans område där man varken får köra  bil eller cykla. Vi genar över skolan och korsar sedan en cykelväg innan vi kan öppna grinden in till dagisområdet.Så vi är inte ute i trafiken överhuvudtaget. Det ligger reflexer här hemma någonstans men det har inte känts så viktigt att leta upp dem då vi än så länge inte gått någon annanstans när det är mörkt.
    Jag menade ju givetvis personer som vistas i trafiken när det är mörkt.
  • KimPossible

Jag undrar också varför människor inte är mer rädda om sig själv, eller för den delen sina medtrafikanter. 

Vi satt och pratade om det här i dag i bilen, snöglopp, blåsigt, dimmigt som fasen och väldigt dålig sikt trots gatlyktor, och folk springer omkring svartklädda utan reflexer, ungar springer kors och tvärs över gatorna och folk låter sina hundar (gärna svarta hundar) springa lösa mitt i gatan. Man häpnar.

Sen kom vi några km hemifrån, och såg på långt håll (trots den dåliga sikten) en familj som visste hur man skulle göra; reflexer på _alla_ i familjen, inklusive hunden och tillhörande koppel, reflexer på väskor och ryggsäckar , vagn, overaller och jackor samt reflexvästar. 

Det var nära att jag stannade och gav dem en av mina nyinköpta julstjärnor för att de var sådana lysande föredömen.
     Hjärta

• SilverEmma
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 18:57:38 följande:
    Jag menade ju givetvis personer som vistas i trafiken när det är mörkt.

På FL måste man vara spefici...sepcifi...speki...tydlig vettu.
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • MaaxMaax

Jag använde alltid reflex, har en dinglande vid båda jackfickorna, och två på ryggsäcken/väskan. när jag åker buss till min mor (som bor ute på landet) och måste gå 1,5 km längst en skogsväg kompletterar jag dessutom med ficklampa. 
    Det har hänt någon gång att jag ska dit och glömt reflex pga annan jacka än vanligt, eller att jag inte räknat med mörkret. Sjukt läskigt då! Som tur är har en av grannarna vid busshållsplatsen en buske vid infarten där de hängt en 20 reflexer, så där har jag "lånat" några gånger, och lämnat tillbaka nästa gång jag passerat.
    Tycker att det borde vara lättare att få tag på reflexer lite mer spontant om man glömt, på exempelvis pressbyrån (sist jag frågade hade de iaf inte). 

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
  • Lindis327
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 18:46:32 följande:
    Menar du varför de INTE sätter en reflexväst längst fram? Eller missförstår jag helt och hållet?
    Jag menar varför man inte sätter en reflexväst över hela alltet ner på sidorna och fram, två om det behövs för att täcka alltihop, är ju lätt att sätta ihop två om,en inte täcker hela överdelen. Så man syns framifrån och från sidorna, man kan ju gå på en gångväg när det kommer en moped mot en t.ex.

Men jag glömde att detta var FL då måste man vara övertydlig till tusen för att folk inte ska märka ord då favoritsaken inte här verkar vara att diskutera sakligt utan att hacka på andra så fort man har en chans.
  • W Goldberg

Ni som inte använder reflex för att ni bor i stan och aldrig går på gatan, åker ni buss någon gång då?
    Vet inte hur många gånger bussarna jag åker med fått tvärbromsa vid hållplatser för att en svartklädd typ står där helt stilla och väntat på bussen.

Jag hoppas dom tiger och inte ringer bussbolaget och klagar när dom blivit frånåkta.

• Kookaburra

Jag är 70-talist och i princip ALLA jag umgås med har hjälm när vi åker skidor. Jag ser snarare ett samband mellan typ av skidåkare om jag ska vara ärlig.

I min familj och många vänner kan åka slalom riktigt bra. Däremot ser man så många nybörjare med "coola" kläder utan hjälm. Och sådana som har noll koll i backen, som kan göra konstiga manövrar hux flux så man nästan åker på dem.

Tack och lov har ju folk iaf vet att ta på barnen hjälm! 

• TantMy

Har alltid i yngre år slarvart med reflexer...tyvärr, jag erkänner...

Men när jag blev med hund för ett antal år sedan och nu är ute och går/springer i regn, rusk och mörker...så är det väldans bra att både jag och vovvan syns!
    Blir ex trött på cyklister som ofta inte syns när de far förbi i full fart, inga reflexer eller belysning och de har heller aldrig någon ringklocka!!!! 
    När man kör bil så syns inte heller dessa gångtrafikanter som ska över vägarna, oftast mörkt klädda...man är livrädd att inte hinna se dem i tid...skärpning gott folk, sätt på er reflexer...hur svårt kan de va!

• Zazou

Jag har blivit påkörd när jag inte använde reflex. Då var man ung och dum och tyckte reflex var töntigt! Det är synd att det ska behöva hända något innan man förstår allvaret! Och det var ju nte bara jag som skadades. Fanns ju även en person inne i bilen som fick en stor chock!

Svar på tråden Du som inte använder reflexer...