• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • Anonym (Trafikant)
    Misantrop skrev 2012-11-28 16:03:07 följande:
    Nä, jag skulle inte använda reflex. Men det kan ju hänga ihop med att jag bor i Stockholm och går på trottoaren. Skulle någon cyklist få för sig att cykla in i mig på trottoaren så får de väl leva med att de åker i backen.

Jag förstår om det är annorlunda om man bor på landsbygden och rastar hunden längs tex landsvägen.

Men å andra sidan har jag inte hjälm när jag åker skidor heller. Det är nog mycket en generationsfråga. Ge det nån generation till så kommer folk ha hjälm och en kudde fastsatt på rumpan när de går ute på vintern utifall de skulle halka.
    Menar du att det är en generationsfråga om man använder reflex? Vilken generation gör inte det?

När det gäller hjälm och skidåkning så har ju lyckligtvis de korkade utan hjälm börjat sålla ut sig själva, det kanske blir lika med de som inte använder reflex...
  • hellokill3r
    Emmis skrev 2012-11-28 16:06:26 följande:
    Men dåså allt frid och fröjd. Vill du riskera ditt liv och hälsa är det ju upp till dig...

Men gud, man dör inte av att bli påcyklad.
  • Anonym (Trafikant)
    Mandel skrev 2012-11-28 16:04:24 följande:
    Jag har lösa reflexer - nya, i bilen som jag stannar och delar ut till blåsta självmordskandidater som går på landsvägar i mörka kläder i mörkret utan reflex.
    De blir alltid lika förvånade över att de inte syns och de trodde inte att det skulle bli mörkt så fort...

Själv har jag vare sig tid eller lust att bli påkörd så jag är nog mer överdriven åt andra hållet och har reflexväst på mig och hängande reflexer och reflexband runt armar och vrister typ redan kl 14 så här års...
    Hänger även ut reflexer ur fickorna när jag går på parkeringar osv.
  • Misantrop
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 16:06:46 följande:
    Menar du att det är en generationsfråga om man använder reflex? Vilken generation gör inte det?

När det gäller hjälm och skidåkning så har ju lyckligtvis de korkade utan hjälm börjat sålla ut sig själva, det kanske blir lika med de som inte använder reflex...
    Nej jag menar att det är en generationsfråga hur man väljer att skydda sig. Personer födda på 20-talet tyckte inte hjälm behövdes när man körde MC. personer födda på 70-talet tycker inte man behöver hjälm när man åker skidor, personer födda på 50-talet tycker inte man behöver cykelhjälm osv.

Ja det är farligt att åka skidor utan hjälm men det är en kalkylerad risk man tar. Det är även farligt att ta en långpromenad på glashal gångväg men inte många sätter på sig en hjälm för det. Men det kanske ändras när 00-talisterna blir vuxna?

Det är så jag menar. 

Dessutom har du fel angående skidåkarna. De har knappast sållat ut sig själva genom att inte ha hjälm, däremot kanske fler och fler börjat använda hjälm. Precis som att du kanske kommer ha en kudde på rumpan och hjälm på huvudet om 10 år när du tar en långpromenad mitt i vintern. Vem vet vart vinden blåser härnäst. 
  • Anonym (Trafikant)
    Misantrop skrev 2012-11-28 16:13:44 följande:

Dessutom har du fel angående skidåkarna. De har knappast sållat ut sig själva genom att inte ha hjälm, däremot kanske fler och fler börjat använda hjälm. Precis som att du kanske kommer ha en kudde på rumpan och hjälm på huvudet om 10 år när du tar en långpromenad mitt i vintern. Vem vet vart vinden blåser härnäst. 
    Jag var lite ironisk när jag skrev att de som inte använder hjälm har sållat ut sig själva. Däremot använder ju de flesta hjälm numera trots att det var hur töntigt som helst när jag gick på högstadiet. Kanske blir det lika med reflexer, fast här verkar det inte vara "töntfaktorn" som gör att man inte använder reflex, utan att man faktiskt anser att det inte är nödvändigt.
  • Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 16:07:39 följande:

Men gud, man dör inte av att bli påcyklad.
    Min släkting dog inte, men hon fick en allvarlig hjärnskada och svävade mellan liv och död i två månader efter att ha blivit påcyklad...
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 16:31:47 följande:
    Min släkting dog inte, men hon fick en allvarlig hjärnskada och svävade mellan liv och död i två månader efter att ha blivit påcyklad...

Av en pansarcykel då? Nä men seriöst, cyklister FÅR INTE cykla där jag går, lika lite som bilar får köra där. Visst kan en bil köra på gångbanan ändå och ha ihjäl mig, men oddsen är rätt små.. Samma med cykelz
  • Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 16:34:19 följande:

Av en pansarcykel då? Nä men seriöst, cyklister FÅR INTE cykla där jag går, lika lite som bilar får köra där. Visst kan en bil köra på gångbanan ändå och ha ihjäl mig, men oddsen är rätt små.. Samma med cykelz
    Nej, av en helt vanlig cyklist. Känns ganska smaklöst att du ska fortsätta larva dig...
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 16:36:20 följande:
    Nej, av en helt vanlig cyklist. Känns ganska smaklöst att du ska fortsätta larva dig...

Som jag skrev, jag kan bli påkörd av en bil på gångbanan också, men jag ser inte risken som särskilt stor.
  • NeedfulThings

Vet inte var min reflex har gömt sig och har inte köpt ny så det är nog mest lathet från min sida. Men håller mig mest inomhus när det är mörkt ändå. Är jag ute cyklar jag oftast och cykeln har både lyse och reflexer Glad

Svar på tråden Du som inte använder reflexer...