Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 16:06:46 följande:
Menar du att det är en generationsfråga om man använder reflex? Vilken generation gör inte det?
När det gäller hjälm och skidåkning så har ju lyckligtvis de korkade utan hjälm börjat sålla ut sig själva, det kanske blir lika med de som inte använder reflex...
Nej jag menar att det är en generationsfråga hur man väljer att skydda sig. Personer födda på 20-talet tyckte inte hjälm behövdes när man körde MC. personer födda på 70-talet tycker inte man behöver hjälm när man åker skidor, personer födda på 50-talet tycker inte man behöver cykelhjälm osv.
Ja det är farligt att åka skidor utan hjälm men det är en kalkylerad risk man tar. Det är även farligt att ta en långpromenad på glashal gångväg men inte många sätter på sig en hjälm för det. Men det kanske ändras när 00-talisterna blir vuxna?
Det är så jag menar.
Dessutom har du fel angående skidåkarna. De har knappast sållat ut sig själva genom att inte ha hjälm, däremot kanske fler och fler börjat använda hjälm. Precis som att du kanske kommer ha en kudde på rumpan och hjälm på huvudet om 10 år när du tar en långpromenad mitt i vintern. Vem vet vart vinden blåser härnäst.