• Piela

Vår anknytning till barnet

Som adoptivmamma hör jag nästan enbart berättelser från andra adoptivföräldrar om hur kärleken var omedelbar till det nyfådda barnet. Jag hör om känslorna som rusar och hur föräldrakärleken finns där så fort barnet överlämnas. Jag hör hur bloggare slår fast detta som ett mantra och jag är glad för deras skull.

Men....

Jag hör inte till dem. För mig växte den fram långsamt och jag kände mig ibland som ett UFO eftersom ingen talade om denna variant på den vuxna anknytningen. Jag hade så mycket i bagaget att jag visste att det skulle komma och att jag inte var konstig eller annorlunda. Jag representerade bara en variant på anknytning som det talas om mer sällan. Jag fick vänta många månader innan kärleken satt där. Jag kan inte säga hur många  månader exakt, men det var betydligt längre än ett halvår. Jag talade ofta om för vårt barn (flera gånger dagligen) hur mamma älskade det men det  var en medveten akt och inte en känslostyrd sådan. Jag vet att vårt barn kännt sig älskat  av mig även under min anknytning. Jag vet att detta inte bara händer vid adoption utan även förekommer där barnet föds in i sin familj.

Vad är eran erfarenhet av anknytningen och hur har ni som känner igen er upplevt detta?

• Svar på tråden Vår anknytning till barnet
  • Första barnet 130825

Visst är det så. Jag märker att adoptivföräldrar synes ha ett behov att försvara sig på ett sätt som de som fått egna barn inte förstår. Ni vill så gärna jämställa en adoption med att få ett eget barn, men det kan ni aldrig. Ett nyfött barn som ligger i min famn, barnskrik i korridoren på BB, föräldragruppen där samtalen handlar mycket om förlossningar, upplevelser häromkring, amning, spädbarnsmassage, babysim etc. Visst finns det de som inte anknyter till ett barn som de fött, men för de allra flesta är det en av de lyckligaste stunderna när man har sitt nyfödda barn i famnen. Jämför det med en 2 - åring som har ett utseende som skiljer sig från de flesta andra i samhället. Den borgerliga trygga miljön, de andra barnen är blonda och blåögda. Ett spädbarn som villkorslöst tar emot föräldrarnas kärlek från begynnelsen med ett adoptivbarn på flera år att bli avvisad av. Visst finns det barn som inte är lika sina föräldrar, jag vet att min dotter är min, men hon är mer lik sin pappa än mig, men ett adopterat barn vars etnicitet skiljer sig väsentligt från de som adopterar det. Alla ser ju att barnet inte är deras, sedan är ursäkten att det finns papper på att barnet är deras den löjligaste - ni kan ändå aldrig jämföra det med ett eget barn.

• Snöflinga

Anledningen till att man vill försvara sig är väl antagligen för att du kritiserar, eller hur?!

Nej, självklart är den inte exakt samma sak att föda ett biologiskt barn som att adoptera. Det är inte heller det man hävdar. Utan att kärleken till och glädjen över barnet kan vara precis lika stor!
    OCH att svårigheterna att känna mammalyckan också kan vara lika.
    Och det skriver jag alltså som biologisk mamma. Oj vad många berättelser jag har hört och läst om där den omedelbara lycka inte alls infunnit sig där i förlossningsrummet. Många, många har jag hört säga/skriva att: Varför har ingen berättat detta för mig! Att man kanske inte alls känner lycka den första tiden. Vi blir så inpräntade med att man SKA vara Såååå lycklig! Men det är inte så för alla - varken för mammor som just fött sina barn eller för mammor som just fått sina barn via adoption.

Men det är ju fantastiskt att Du kände en stor lycka, och alltjämt gör det, över ditt underbara barn. Det är ju underbart när det får vara så.
    Tro dock inte att det har med generna att göra.

• Första barnet 130825
    Snöflinga skrev 2013-10-20 23:27:57 följande:
    Anledningen till att man vill försvara sig är väl antagligen för att du kritiserar, eller hur?!

Nej, självklart är den inte exakt samma sak att föda ett biologiskt barn som att adoptera. Det är inte heller det man hävdar. Utan att kärleken till och glädjen över barnet kan vara precis lika stor!
    OCH att svårigheterna att känna mammalyckan också kan vara lika.
    Och det skriver jag alltså som biologisk mamma. Oj vad många berättelser jag har hört och läst om där den omedelbara lycka inte alls infunnit sig där i förlossningsrummet. Många, många har jag hört säga/skriva att: Varför har ingen berättat detta för mig! Att man kanske inte alls känner lycka den första tiden. Vi blir så inpräntade med att man SKA vara Såååå lycklig! Men det är inte så för alla - varken för mammor som just fött sina barn eller för mammor som just fått sina barn via adoption.

Men det är ju fantastiskt att Du kände en stor lycka, och alltjämt gör det, över ditt underbara barn. Det är ju underbart när det får vara så.
    Tro dock inte att det har med generna att göra.

Fast skaffar man egna barn blir man inte ifrågasatt på samma sätt. Visst finns det mammalycka som växer fram. Men ett nyfött barn är en väldigt speciell känsla, hur man kan älska det lilla knytet så mycket. Man tittar efter likheter. När hon ligger mot mitt bröst och hör mina hjärtslag, precis som i magen, blir hon lugn. Så rofyllt.

Hade man kunnat adoptera ett nyfött barn direkt från BB i Sverige, som såg västerländskt ut. Ja då tror jag det hade varit mer accepterat.

Jag kan alltjämt sakna tiden på BB för den var så fantastisk, men vi kanske är olika.   
  • Lejonmamman01
    en glad skrev 2013-01-15 19:41:40 följande:
    Det tar för många adoptivföräldrar tid att få igång sitt omsorgssystem (inte anknytning)! Om detta skall man få lära sig på den obligatoriska föräldrautbildningen som föregår medgivandeutredningen. Hur kraften i omsorgssystemet fungerar har ofta med den egna anknytninggen till földrar att göra; bra "föräldrad" ger bra förälder. Därav den egna uppväxten som ett tema i medgivandeutredningen!

Å andra sidan lär ingen som har haft en dålig barndom, sitta och berätta det på medgivandeutredningen. Utan de lär ljuga. För att de VET att de kan få det emot sig, precis som du säger.
  • Muminmammans hatt
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-22 18:04:08 följande:

Fast skaffar man egna barn blir man inte ifrågasatt på samma sätt. Visst finns det mammalycka som växer fram. Men ett nyfött barn är en väldigt speciell känsla, hur man kan älska det lilla knytet så mycket. Man tittar efter likheter. När hon ligger mot mitt bröst och hör mina hjärtslag, precis som i magen, blir hon lugn. Så rofyllt.

Hade man kunnat adoptera ett nyfött barn direkt från BB i Sverige, som såg västerländskt ut. Ja då tror jag det hade varit mer accepterat.

Jag kan alltjämt sakna tiden på BB för den var så fantastisk, men vi kanske är olika.   
    Tiden på bb? Vilken tid då?
  • Första barnet 130825

När man fött barn så väljer de flesta att stanna på BB. Jag fick rådet att stanna så länge som möjligt. Tiden minns många hela livet. Vänner som har vuxna barn minns fortfarande denna tid. Tryggt, ombonat. Bara att ringa på klockan får man hjälp. Men framförallt att det är underbart att få ett nyfött barn.

• Nahoj23

Men snälla nån, "eget" barn, är det bara förknippat med ett genetiskt barn?
    Mitt barn kommer att bli mitt eget barn och ingen annans.

• Frogmore

Jag tänker lite i Pippi-banor nu. "Det här är ett barn och det är mitt, alltså mitt barn". Så känner jag. Älskar mina barn, fastän jag inte fött dem! Livet kan baske mig bli bra iallafall. Allt beror på the mindset!

• MrsCinderella

Fôrsta barnet, jag irriterar mig oerhôrt pa allt du skriver. Du uttalar dig oempatiskt och omoget. Du har ingen aning om hur det känns att adoptera, hur kan du sätta dig till doms ôver min upplevelse som adoptivmamma?

Du vet inte hur det kändes for mig att halla mitt barn i famnen forsta gangen, hur mycket jag overväldigades av kärlek, hur jag älskar mina barn som en del av min egen kropp osv. 

Det finns mycket mer jag kunde skriva, men jag tror faktiskt att jag skiter i det. Du är nog inte en person värd att lägga tid pa. 

• A och B mamma

Och jag som är både en a(doptiv)mamma och b(iologisk) mamma kan faktiskt meddela att den där omedelbara känslan att få barn inte skiljer sig åt vare sig man får barnet när det är 20 månader eller nyförlöst. Däremot så kan jag meddela att jag under hela min graviditet sörjde att aldrig få åka till mina a-barns land igen för att de ska få ett syskon till och inte förrän mitt b-barn föddes gladde jag mig åt att få en blekfis som har anlag att bli närsynt, att bli diabetiker, få en npf diagnos, bli överviktig, vilket mina a-barn inte har anlag för. Jag tycker mest synd om b-barn att den har fått mina och faderns gener. Däremot så var väntan på våra a-barn helt fantastisk (lite lång bara)
    I dag älskar jag mina barn lika mycket och det spelar ingen roll var de kommer. 

Svar på tråden Vår anknytning till barnet