• talia

Proteinfattigt grovfoder

Har i år tyvärr ett proteinfattigt hö, ca 3,5 g smb rpr/MJ. Kompletterar med 0,4 kg Krafft Muskel (hästen väger 400 kg ca) för att komma upp i lite drygt 6 g/MJ. Mineraler är ok. Nu märker jag på hästen att han tappat muskler och hull och blir lite orolig. De andra hästarna ser oxå något tunna ut men de har jag inte lika bra koll på. Han har visserligen inte stått på full ranson krafft mer än ca 4 veckor - ska jag ha is i magen och se om det vänder? Han börjar bli lite äldre, 21 år, ngt speciellt att tänka på då?? Han verkar i övrigt fullt frisk, pigg, fin i päls osv och är högst i rang och inget i hans miljö är förändrat/utbytt. Jag har aldrig haft ett foder med så lågt proteinvärde till honom och har ingen möjlighet att påverka inköp där jag står inackorderad.. Han brukar dock vara lättfödd. Fram till september var han på gränsen till tjock.
    Anser ni det vara viktigt att dela upp kraftfodergivan på två tillfällen? Har svårt rent praktiskt med detta.

• Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder
  • JessicaDeluxe79

Kraftfodergivan kan vara på ett tillfälle det viktiga är att grovfodret ges före och att det hinner "landa" någon halvtimme i magen innan kraftfodret ges i så fall.

Jag hade testat luzernhack och/eller vetekli plus soya.
    Men bäst är nog om du ringer och frågar hur de tänker på djurklinik. telefonråd är gratis :)

jessicae.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
  • Marina80

Så pass lite kraftfoder spelar ingen större roll. Fast nu blev jag lite osäker. Är Kraft Muskel samma som fd Kraft Protein? (Smbr på ca 300 g?). För i så fall är det nog läge att dela upp det på två ggr.

Äldre hästar har högre proteinbehov. Skulle inte förvåna mig om det ligger på 8 eller tom högre.

Just proteinbrist brukar börja synas i december - januari.

Finns det någon möjlighet att byta ut tex ett kilo hö mot ett kilo lucern?

En äldre häst som faller ur kan vara mycket svår att få upp i hull igen. Frågan är om du kanske borde fundera på att byta stall.

Antar nu att tänder är kollade och träckprov gjort?

• Ronja 551

De finns lika många åsikter om hur man fodrar som de finns hästägare. jag personligen anser att man absolut ska dela kraftfodret på så många mål man kan! Kan man inte så är ett tips att "strö" det runt i höet eller på marken om det finns lämpligt ställe. Då få de jobba lite mer.

Jag har ett varmblod som varit svårfött o haft svårt att få tag på grovfoder med högt protein. Jag kompletterade med bvitamin, evitamin och vanlig matolja för fettet. Samt kraft grund. Hon blev lite het på andra kraft. Man får trixa o prova och hitta knep på olika håll, viktigt förstås, men de vet du ju, att inte byta foder fort.

Har du kollat tänderna? Så han maler ordentligt? Om det kommer många långa fibrer eller bitar i bajse kan det vara tecken på att han inte tar upp all näring, kanske för att han inte tuggar korrekt? Sen mask o sånt kan man ju kolla, men du låter så pass insatt att du förmodligen redan gjort det. Jag skulle nog haft lite is i magen, med tanke på hans ålder. Tar längre tid att gå upp i vikt då.

Ett annat tips kan vara täcke, eller varmare täcke. Då går mindre energi till att hålla värmen lycka till!

• Marina80
    talia skrev 2012-11-23 00:00:54 följande:
    Har i år tyvärr ett proteinfattigt hö, ca 3,5 g smb rpr/MJ. Kompletterar med 0,4 kg Krafft Muskel (hästen väger 400 kg ca) för att komma upp i lite drygt 6 g/MJ. Mineraler är ok. Nu märker jag på hästen att han tappat muskler och hull och blir lite orolig. De andra hästarna ser oxå något tunna ut men de har jag inte lika bra koll på. Han har visserligen inte stått på full ranson krafft mer än ca 4 veckor - ska jag ha is i magen och se om det vänder? Han börjar bli lite äldre, 21 år, ngt speciellt att tänka på då?? Han verkar i övrigt fullt frisk, pigg, fin i päls osv och är högst i rang och inget i hans miljö är förändrat/utbytt. Jag har aldrig haft ett foder med så lågt proteinvärde till honom och har ingen möjlighet att påverka inköp där jag står inackorderad.. Han brukar dock vara lättfödd. Fram till september var han på gränsen till tjock. Anser ni det vara viktigt att dela upp kraftfodergivan på två tillfällen? Har svårt rent praktiskt med detta.

Märks att det är sent på natten nu läser lite slarvigt. Efter fyra veckor borde du ha märkt skillnad. Missade också att han vägde så pass lite som 400 kg så du ligger redan på max kraftfodergiva per fodring (max 100 g kraftfoder per 100 kg häst och utfodringstillfälle)
  • talia

Tack för era tankar. Inget fel på tänder och träckprov är kollat. Det är en långhårig islänning (inte klippt) så täcke torde inte behövas.
    Funderar redan på att byta stall, då jag känner att jag har kunskaper som inte tas tillgodo, t.ex. inhandlades hö utan att analys var kollad fast jag erbjöd mig att räkna osv. Hade själv aldrig accepterat den låga proteinkvoten. De har själva ingen aning om hur man räknar osv och har nog lite svårt att någon annan kommer med idéer, har jag märkt även med andra saker. Synd, för det är ett fint stall annars och hästen trivs, fina ridvägar, nära där jag bor och sådär. Och helst vill jag ju inte att hästen ska behöva byta miljö... Men hur ska jag lösa det nu?? Hursom borde han kunna få hela krafftgivan vid ett tillfälle och ändå ta upp den. Ger krafften i samband med höfodring, men kanske inte alltid väntar en halvtimme innan, trodde det räckte med en kvart - det kanske kan hjälpa något att vänta en stund till?? Sen tänker jag att jag kanske kom upp i full giva lite sent, ville introducera den successivt då det är såpass mkt protein. Och ja, det ligger runt 300, kommer inte ihåg exakt nu dock.
    Är det så att äldre behöver såpass mkt protein, upp mot 8 g/MJ så ligger han ju klart under. Där känner jag att jag har dålig koll. Aldrig haft en äldre häst. Äsch, jag ringer en klinik och frågar. Isf måste jag ju verkligen hitta en annan lösning. Lusern kanske. Trixigt det här!!

• Ronja 551

Foder är trixit! Tro inte antalet minuter mellan grovfoder o kraftfoder är de viktiga. Utan att de antingen ätit hö först för att få upp salivproduktionen o inte va för hungriga, eller att de tvingas äta sakta. Jag blöter alltid mitt kraft ordentligt, är löjligt rädd för foderstrupsförstoppning. :-S

• Pallas

Överlag har det varit ett dåligt år vad gäller proteinhalten i griovfodret över hela Sverige. Vi har ett grovfoder med en energi/proteinkvot som är helt åt helvete i år tyvärr, men det finns inga realistiska alternativ där vi bor.  Vi fodrar med potatisprotein: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/2012/10/20/8852470-potatisprotein/ för att få kvoten godtagbar. Det funkar för oss.  

• Cecese
    Pallas skrev 2012-11-24 15:54:20 följande:
    Överlag har det varit ett dåligt år vad gäller proteinhalten i griovfodret över hela Sverige. Vi har ett grovfoder med en energi/proteinkvot som är helt åt helvete i år tyvärr, men det finns inga realistiska alternativ där vi bor.  Vi fodrar med potatisprotein: qodrofenia.bloggplatsen.se/2012/10/20/8852470.../ för att få kvoten godtagbar. Det funkar för oss.  
    Potatisprotein lät ju riktigt bra nu när jag läste om det.
    Jag har haft ensilge men riktigt dåliga värden ett par vintrar och var tvungen att ge soja för att få en vettig kvot på det hela utan att få för mycket energi (lättfödda isisar). Gillade det inte riktigt men hittade inget bra alternativ när jag sökte, som tur var så klarade hästarna av det bra iaf.  
  • talia

Krafft muskel innehåller huvudsakligen potatisprotein så det verkar ju ok. Soja är väl inget miljövänligt alternativ vad jag förstått.

• talia

Var får man tag på "rent" potatisprotein? Torde ju vara att föredra framför ett färdigfoder som Muskeln, som ju dessutom är svindyrt (290 kr för 15 kg). Har inte sett det nånstans. Blandar du upp med lite havre eller nåt då eller?

• Pallas
    talia skrev 2012-11-26 08:58:31 följande:
    Var får man tag på "rent" potatisprotein? Torde ju vara att föredra framför ett färdigfoder som Muskeln, som ju dessutom är svindyrt (290 kr för 15 kg). Har inte sett det nånstans. Blandar du upp med lite havre eller nåt då eller?
    Oj, har glömt svara här, förlåt!

Jag köpte mitt på Dalviks Kvarn i Falun. Det var en kompis till mig som bad dem ta hem det och de sålde slut på en hel pall omgående. Efter vad jag hört/ läst (vet dock inte om det stämmer) ska det vara rätt svårt för återförsäljarna att få tag på, eftersom det mesta går åt för att producera pellets (tex Krafft Muskel). Kolla med din Granngården eller  om du har något liknande i närheten om de kan ta in det.
  • talia

Till min glädje ser hästen riktigt fin ut nu!! Nojjig hästägare som man är och drar på stora växlar... Han behövde väl den tiden på sig helt enkelt. Så jag byter inte eller trixar mer nu utan kör på med Muskeln.

• hoppfull68

Jag använder småmaskigt hönät ute och inne, ger fri tillgång på hö samt ger linfrökaka morgon och kväll ihop med mineraler och E-vitamin. Sen jag började med småmaskigt nät håller mina hästar hull bättre. De har en jämn ättid och står aldrig utan grovfoder. 

• talia

Åh, har precis köpt såna nät och ska sätta upp dem i helgen. Tänkte mig dock inte fri tillgång, utan helt enkelt lägga ransonerna i nät istället för på marken. Hur mycket mer ättid uppskattar du att det blir? Min pålle slänger i sig ett kilo hö på 20-25 min, hoppas på bättring...

• Madick
    Marina80 skrev 2012-11-23 00:37:16 följande:

Märks att det är sent på natten nu läser lite slarvigt. Efter fyra veckor borde du ha märkt skillnad. Missade också att han vägde så pass lite som 400 kg så du ligger redan på max kraftfodergiva per fodring (max 100 g kraftfoder per 100 kg häst och utfodringstillfälle)

Var har du hittat det? 0,4 kg (alltså 400g) / 100 kg häst och tillfälle är maxgivan. Tänk på rimligheten i att en stor häst max skulle kunna äta ½ kg kraftfoder per mål.
  • Pallas
    talia skrev 2013-01-18 09:24:32 följande:
    Åh, har precis köpt såna nät och ska sätta upp dem i helgen. Tänkte mig dock inte fri tillgång, utan helt enkelt lägga ransonerna i nät istället för på marken. Hur mycket mer ättid uppskattar du att det blir? Min pålle slänger i sig ett kilo hö på 20-25 min, hoppas på bättring...
    Tror du kommer märka skillnad, men en del hästar är förjäkliga på att lära sig tekniken. Ett tag hade jag dubbla nät till mitt matvrak för att hon inte skulle göra slut på maten för fort. Nu står hon på fri tillgång (i den mening att maten aldrig tar slut, däremot förlängs ju ättiden iom att maten är svåråtkomligare) i småmaskigt hönät och äter mellan 10 och 12 kg. Inte idealiskt för henne, men det går att kombinera med munkorg delar av dygnet.
  • Marina80
    Madick skrev 2013-01-28 16:24:23 följande:

Var har du hittat det? 0,4 kg (alltså 400g) / 100 kg häst och tillfälle är maxgivan. Tänk på rimligheten i att en stor häst max skulle kunna äta ½ kg kraftfoder per mål.
    Skrattande Kommer inte ihåg exakt vad jag tänkte då men med tanke på tidpunkten och att jag var uppe så sent antar jag att bebisen inte ville sova och jag var ganska mosig i huvudet. Du har helt rätt 0,4 kg/100 kg häst och utfodringstillfälle skall det vara!

Tydligen läste jag fel en gång redan innan detta. Var det att hästen vägde 400 kg som gjorde att jag fick till det så lustigt? Inte en aning som sagt.

Men nu vet jag att jag inte skall försöka mig på alltför mycket tänkande när jag inte sovit ordentligt på länge Drömmer
Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder