Inlägg från: Ronja 551 |Visa alla inlägg
  • Ronja 551

Proteinfattigt grovfoder

De finns lika många åsikter om hur man fodrar som de finns hästägare. jag personligen anser att man absolut ska dela kraftfodret på så många mål man kan! Kan man inte så är ett tips att "strö" det runt i höet eller på marken om det finns lämpligt ställe. Då få de jobba lite mer.

Jag har ett varmblod som varit svårfött o haft svårt att få tag på grovfoder med högt protein. Jag kompletterade med bvitamin, evitamin och vanlig matolja för fettet. Samt kraft grund. Hon blev lite het på andra kraft. Man får trixa o prova och hitta knep på olika håll, viktigt förstås, men de vet du ju, att inte byta foder fort.

Har du kollat tänderna? Så han maler ordentligt? Om det kommer många långa fibrer eller bitar i bajse kan det vara tecken på att han inte tar upp all näring, kanske för att han inte tuggar korrekt? Sen mask o sånt kan man ju kolla, men du låter så pass insatt att du förmodligen redan gjort det. Jag skulle nog haft lite is i magen, med tanke på hans ålder. Tar längre tid att gå upp i vikt då.

Ett annat tips kan vara täcke, eller varmare täcke. Då går mindre energi till att hålla värmen lycka till!

• Ronja 551

Foder är trixit! Tro inte antalet minuter mellan grovfoder o kraftfoder är de viktiga. Utan att de antingen ätit hö först för att få upp salivproduktionen o inte va för hungriga, eller att de tvingas äta sakta. Jag blöter alltid mitt kraft ordentligt, är löjligt rädd för foderstrupsförstoppning. :-S

Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder