Inlägg från: Marina80 |Visa alla inlägg
  • Marina80

Proteinfattigt grovfoder

Så pass lite kraftfoder spelar ingen större roll. Fast nu blev jag lite osäker. Är Kraft Muskel samma som fd Kraft Protein? (Smbr på ca 300 g?). För i så fall är det nog läge att dela upp det på två ggr.

Äldre hästar har högre proteinbehov. Skulle inte förvåna mig om det ligger på 8 eller tom högre.

Just proteinbrist brukar börja synas i december - januari.

Finns det någon möjlighet att byta ut tex ett kilo hö mot ett kilo lucern?

En äldre häst som faller ur kan vara mycket svår att få upp i hull igen. Frågan är om du kanske borde fundera på att byta stall.

Antar nu att tänder är kollade och träckprov gjort?

• Marina80
    talia skrev 2012-11-23 00:00:54 följande:
    Har i år tyvärr ett proteinfattigt hö, ca 3,5 g smb rpr/MJ. Kompletterar med 0,4 kg Krafft Muskel (hästen väger 400 kg ca) för att komma upp i lite drygt 6 g/MJ. Mineraler är ok. Nu märker jag på hästen att han tappat muskler och hull och blir lite orolig. De andra hästarna ser oxå något tunna ut men de har jag inte lika bra koll på. Han har visserligen inte stått på full ranson krafft mer än ca 4 veckor - ska jag ha is i magen och se om det vänder? Han börjar bli lite äldre, 21 år, ngt speciellt att tänka på då?? Han verkar i övrigt fullt frisk, pigg, fin i päls osv och är högst i rang och inget i hans miljö är förändrat/utbytt. Jag har aldrig haft ett foder med så lågt proteinvärde till honom och har ingen möjlighet att påverka inköp där jag står inackorderad.. Han brukar dock vara lättfödd. Fram till september var han på gränsen till tjock. Anser ni det vara viktigt att dela upp kraftfodergivan på två tillfällen? Har svårt rent praktiskt med detta.

Märks att det är sent på natten nu läser lite slarvigt. Efter fyra veckor borde du ha märkt skillnad. Missade också att han vägde så pass lite som 400 kg så du ligger redan på max kraftfodergiva per fodring (max 100 g kraftfoder per 100 kg häst och utfodringstillfälle)
  • Marina80
    Madick skrev 2013-01-28 16:24:23 följande:

Var har du hittat det? 0,4 kg (alltså 400g) / 100 kg häst och tillfälle är maxgivan. Tänk på rimligheten i att en stor häst max skulle kunna äta ½ kg kraftfoder per mål.
    Skrattande Kommer inte ihåg exakt vad jag tänkte då men med tanke på tidpunkten och att jag var uppe så sent antar jag att bebisen inte ville sova och jag var ganska mosig i huvudet. Du har helt rätt 0,4 kg/100 kg häst och utfodringstillfälle skall det vara!

Tydligen läste jag fel en gång redan innan detta. Var det att hästen vägde 400 kg som gjorde att jag fick till det så lustigt? Inte en aning som sagt.

Men nu vet jag att jag inte skall försöka mig på alltför mycket tänkande när jag inte sovit ordentligt på länge Drömmer
Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder