Inlägg från: talia |Visa alla inlägg
  • talia

Proteinfattigt grovfoder

Har i år tyvärr ett proteinfattigt hö, ca 3,5 g smb rpr/MJ. Kompletterar med 0,4 kg Krafft Muskel (hästen väger 400 kg ca) för att komma upp i lite drygt 6 g/MJ. Mineraler är ok. Nu märker jag på hästen att han tappat muskler och hull och blir lite orolig. De andra hästarna ser oxå något tunna ut men de har jag inte lika bra koll på. Han har visserligen inte stått på full ranson krafft mer än ca 4 veckor - ska jag ha is i magen och se om det vänder? Han börjar bli lite äldre, 21 år, ngt speciellt att tänka på då?? Han verkar i övrigt fullt frisk, pigg, fin i päls osv och är högst i rang och inget i hans miljö är förändrat/utbytt. Jag har aldrig haft ett foder med så lågt proteinvärde till honom och har ingen möjlighet att påverka inköp där jag står inackorderad.. Han brukar dock vara lättfödd. Fram till september var han på gränsen till tjock.
    Anser ni det vara viktigt att dela upp kraftfodergivan på två tillfällen? Har svårt rent praktiskt med detta.

• Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder
  • talia

Tack för era tankar. Inget fel på tänder och träckprov är kollat. Det är en långhårig islänning (inte klippt) så täcke torde inte behövas.
    Funderar redan på att byta stall, då jag känner att jag har kunskaper som inte tas tillgodo, t.ex. inhandlades hö utan att analys var kollad fast jag erbjöd mig att räkna osv. Hade själv aldrig accepterat den låga proteinkvoten. De har själva ingen aning om hur man räknar osv och har nog lite svårt att någon annan kommer med idéer, har jag märkt även med andra saker. Synd, för det är ett fint stall annars och hästen trivs, fina ridvägar, nära där jag bor och sådär. Och helst vill jag ju inte att hästen ska behöva byta miljö... Men hur ska jag lösa det nu?? Hursom borde han kunna få hela krafftgivan vid ett tillfälle och ändå ta upp den. Ger krafften i samband med höfodring, men kanske inte alltid väntar en halvtimme innan, trodde det räckte med en kvart - det kanske kan hjälpa något att vänta en stund till?? Sen tänker jag att jag kanske kom upp i full giva lite sent, ville introducera den successivt då det är såpass mkt protein. Och ja, det ligger runt 300, kommer inte ihåg exakt nu dock.
    Är det så att äldre behöver såpass mkt protein, upp mot 8 g/MJ så ligger han ju klart under. Där känner jag att jag har dålig koll. Aldrig haft en äldre häst. Äsch, jag ringer en klinik och frågar. Isf måste jag ju verkligen hitta en annan lösning. Lusern kanske. Trixigt det här!!

• talia

Krafft muskel innehåller huvudsakligen potatisprotein så det verkar ju ok. Soja är väl inget miljövänligt alternativ vad jag förstått.

• talia

Var får man tag på "rent" potatisprotein? Torde ju vara att föredra framför ett färdigfoder som Muskeln, som ju dessutom är svindyrt (290 kr för 15 kg). Har inte sett det nånstans. Blandar du upp med lite havre eller nåt då eller?

• talia

Till min glädje ser hästen riktigt fin ut nu!! Nojjig hästägare som man är och drar på stora växlar... Han behövde väl den tiden på sig helt enkelt. Så jag byter inte eller trixar mer nu utan kör på med Muskeln.

• talia

Åh, har precis köpt såna nät och ska sätta upp dem i helgen. Tänkte mig dock inte fri tillgång, utan helt enkelt lägga ransonerna i nät istället för på marken. Hur mycket mer ättid uppskattar du att det blir? Min pålle slänger i sig ett kilo hö på 20-25 min, hoppas på bättring...

Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder