• NovaStar84

Hur många här inne fungerar bonuslivet för?

Hur många här inne, som har bonusbarn i sin familj, fungerar livet och vardagen för? 

Har läst massa trådar eftersom jag själv kommer ha med ett barn att göra i framtiden som inte är mitt. (I mitt fall kommer det röra sig om ett varannan helg barn.) 
    Min inställning är att jag vill att det ska fungera, att man förhoppningsvis ska kunna få en kompisrelation till barnet och att det inte ska behöva vara svårare än vad man gör det till.  
    I mitt fall är barnet under halvåret och det känns som att förutsättningarna för att ett gemensamt liv ihop ska fungera för oss alla, är bättre ju yngre barnet är då man kommer in i deras liv som "styvförälder", då den alltid kommer ha ett minne av att pappan och jag är ett par. Men jag kanske är helt ute och cyklar?  

Att döma av alla trådar som skrivs om ämnet här inne så verkar det bara vara som är det är en massa jobb, att man vänder ut och in på sig själv för ingenting i slutändan. 

Hur många här inne har positiva upplevelse att berätta om? Hur många fungerar vardagen för utan blod svett och tårar? Är det värt det? Hade ni valt annorlunda i dagsläget om ni vetat hur livet skulle bli? 

• Svar på tråden Hur många här inne fungerar bonuslivet för?
  • Annaeu

Det som är jobbigt för mig är att det inte känns som en familj ,eftersom det är min sambo som till slut bestämmer i uppfostran. Jag kan tycka saker, och det säger jag med, men om vi tycker olika blir som han tycker. På gott och ont, kan ju vara skönt ibland att slippa ansvaret. Men som sagt blir familjekänslan lidande.

• Lyckliga styvfamiljer

Hej alla fina kloka föräldrar :)

Jag heter Maria & driver det ideella projektet Lyckliga styvfamiljer
    som erbjuder glädjefyllt & lösningsorienterat föräldrastöd

Nu på sön 17 mars har mitt projekt sitt sista event i Sthlm,
    där vi snackar bonusfamiljer, föräldraskap & konsten att skapa lyckliga relationer.

Jag vill inbjuda er att delta helt GRATIS. Har i nuläget 6 plaster kvar som jag skänker bort! 

Bara maila mig på info@styvfamiljer.se vid intresse
    Mycket omtanke & kramar/Maria

Mer info finns på facebook
    Bonusfamljer & Lyckliga relationer
    www.facebook.com/events/469996179714666/&fref=ts

Dagen leds av relationscoachen Lennart Matikainen som har lång erfarenhet av detta ämne.
    Vi snackar lagspel och hur man hittar gemensamma spelregler. Kommunikation & teamwork för glädje, lagspel & balans.

• mlilly
    Lyckliga styvfamiljer skrev 2013-03-14 15:17:55 följande:

där vi snackar bonusfamiljer, föräldraskap & konsten att skapa lyckliga relationer.

Jag vill inbjuda er att delta helt GRATIS. Har i nuläget 6 plaster kvar som jag skänker bort! 

www.facebook.com/events/469996179714666/?ref=...

Dagen leds av relationscoachen Lennart Matikainen som har lång erfarenhet av detta ämne.
    Vi snackar lagspel och hur man hittar gemensamma spelregler. Kommunikation & teamwork för glädje, lagspel & balans.
    Åh synd det inte var i Malmö. Hade varit intressant att lyssna på!
  • Annaeu

Åh, synd att jag såg detta nu. Hade varit välbehövligt för mig.

Lyckliga styvfamiljer skrev 2013-03-14 15:17:55 följande:

www.facebook.com/events/469996179714666/&fref=ts

• sandraabinger

Min sambo har två barn, en tjej som är 3 år och en pojke som är 6 år gamla. Han har vårdnaden om barnen, men mamman har dem varannan helg. Dom tycker om mig och jag tycker om dom jättemycket. Vi har bott tillsammans i en månad och varit tillsammans drygt två månader. Allt går jätte bra! Och dom har tyckt om mig från början, det har aldrig varit några problem...

Jag tror att man som bonusförälder får vara så öppen som möjligt och omtänksam. Jag själv har inga barn och har inte varit sambo innan, så det är klart att det var ett stort steg och en stor förändring i mitt liv. Men jag som tycker väldigt mycket om barn och vill ha detta familjelivet, så är det ju perfekt! 

Så var öppen och snäll/hjälpsam och hoppas på att barnen är åt det hållet också :)     

• sandraabinger

Är det någon här som vet om den biologiska pappan (har hela vårdnaden) kan göra styvmamman till vårdnadshavare också? :)

• WithLove
    sandraabinger skrev 2013-08-05 11:47:50 följande:
    Är det någon här som vet om den biologiska pappan (har hela vårdnaden) kan göra styvmamman till vårdnadshavare också? :)
    Är det inte så att du måste adoptera barnen då?
  • Linnlinn

Visst kan vardagen fungera! Det är nog som du skriver enklare att komma in tidigt. Min sambo hade en bonusdotter som fortfarande kallar honom pappa och hans föräldrar för farmor och farfar.

Visst kan det vara tufft ibland att ha bonus men vilken familj är det inte tufft i? Jag tror inte på att vara kompis med en bonus. Jag tror att man måste försöka vara som en vanlig familj där alla hjälps åt att ta ansvar. Visst har min sambo mer att säga till om när det gäller hans son och han tar ju de stora besluten. Vi diskuterar där emot ofta bonusen och jag är inte rädd för att ge min åsikt; positiv som negativ. Min bonus bor hos oss på heltid och då blir det också en annan sak. 

• Frida 404

Utan att ha läst något annat än trådstarten så kan jag berätta att jag lever som du kommer göra. Har ett bonusbarn som är hos oss varannan helg. Han va 6 när vi träffades och det va tufft i början att komma in och så, men nu funkar jag som hans "extra" mamma hos pappa. Har aldrig försökt ta för mycket plats och i början va jag lite utanför och va mest som en "ny" leksak i hans ögon. Nu gillar han att göra saker med mig själv och vi umgås gärna. Jag har gränser precis som hans pappa och ja vi bråkar. Men ja ser alltid till att trösta och försöka prata med honom (han är nu 10).

Allt kommer funka kanon om du bara försöker och faktiskt släpper in hen hos dig och ha tålamod. Inte lätt att se nya hos föräldern och man tar ju faktiskt plats som dom ser som deras.

Önskar dig lycka till och hoppas du faktiskt får en bra relation med både barn och far :)

• FireLady
    Sindyrella1983 skrev 2013-01-09 16:35:00 följande:
    Jag lever med en man sedan tre år tillbaka, han har två barn... jag har inga, men vi vätnar på IVF för ett gemensamt.

Jag älskar barnen som mina egna, tycker det är tomt när dom är hos sin mamma och saknar dom. Dom hade med glädje fått bo hos oss alltid för min del

Jag är glad att jag träffade en man med barn, det har gjort mig toksäker på att det är han jag vill ha som pappa till mina barn, jag vet hur han resonerar, hur han vill ha sina barn uppfostrade osv. Han har aldrig tagit mig förgivet men för mig är det självklart att vi lever som vilken famlij som helst den veckan som vi har barnen. Vi gör saker så som två biologiska föräldrar delar på ansvaret. JAG vill att det ska vara så, JAG vill vara en del av deras liv på riktigt och inte bara i bakgrunden som en vän. JAG vill att dom ska respektera mig som dom gör med sina föräldrar och det fungerar utan några problem överhuvudtaget!

Jag är sååå glad att ha det så bra! Jag njuter av att mysa i soffan, laga familjemiddagar och hitta på roliga saker =)

Oj, du låter som min sambo. Och våran liv är likt. Fast, då är han mannen och jag är kvinnan med barn var annan vecka.

Jag tror inte barn är svåra, det är vuxna som gör det svårt om det blir svårt.
  • Queen Of Darkness

Här fungerar det oxå, dock är det min sambo/fästman som har bonusbarn.
    I vår familj finns 4 barn, alla mina biologiskt men bara två är hans biologiska.
    Han är dock pappa till alla och gör ingen skillnad. Han är med på föräldramöten, läkarbesök och har lika mycket att säga till om i uppfostran. Han säger själv att han inte ser dom på olika vis.
    Jag tror stor del av det beror på att dom alla fyra bor hos oss på heltid och de två som inte är hans har minimalt med umgänge till sin biologiska far (tyvärr).
    Angående vårdnad till styvförälder så måste styvföräldern vara gift med en biologisk förälder och den andre föräldern måste godkänna adoption oavsett om den har någon vårdnad eller ej, tyvärr.

• qwertytrewq

Min pojkvän har 3 barn, alla tonåringar, sedan innan och vi har varit ihop i 4 år. Har det varit värt det? Ja, uppenbarligen eftersom vi fortfarande är ihop. Jag älskar min pojkvän och vill inte göra slut, men jag tror verkligen inte på den här plastbonustyvhalvexnyabio-grejen. Om jag då visste allt som jag vet idag hade jag nog lämnat det på dejtingstadiet... Om det skulle ta slut mellan oss skulle jag aldrig bli ihop med en ny pappa och kommer heller aldrig någonsin skaffa barn med fler än en person.

Det som har varit mitt största problem är egentligen inte ens att barnen finns. Jag vet att barnen såklart är jätteviktiga (ja, till och med viktigare än mig!) för min pojkvän och jag accepterar det och vill bara att min pojkvän ska vara lycklig. Skulle aldrig försöka stoppa eller förstöra relationen dem emellan. Problemet för mig är att barnen måste finnas i MITT liv på villkor som jag inte kan styra.

Jag hade personligen önskat mer av både plats och tid för att kunna ställa om. Men allt gick så fort, speciellt i början. Det var liksom ”Ja, nu har du ju träffat barnen och ni känner varandra och de gillar dig jättemycket! Nu är vi en familj!” Jag hade behövt mycket mer tid att lära känna barnen innan vi flyttade ihop, till exempel. Faktum är att än idag känner jag mig obekväm med barnen i det som jag upplever som mitt hem, men som såklart även är deras. Det hjälper inte heller att vi bor trångt så att känslan av att man lever på varandra verkligen förstärks. Jag skulle behöva mer egentid och privatliv, vilket krockar med min pojkväns syn om att vi är en familj som ska göra allt tillsammans.

Jag sörjer även att jag aldrig kommer få någon bra relation med hans familj. Det är så mycket saker som hände ”före min tid” så att säga. Svärföräldrarna och pojkvännens syskon har redan en relation med exet, de har redan en massa barnbarn/syskonbarn och de kommer liksom aldrig intressera sig för mig och mina barn på samma satt. Inte att de någonsin har behandlat mig illa, men jag kommer alltid vara ”den nya” medan exet var den ”riktiga” relationen som sprack. Det är också jobbigt när pojkvännen och exet bråkar om olika saker som gäller barnen.

Visst finns det positiva saker också. Jag gillar barnen som personer och vi har gjort massa skoj ihop.Det händer alltid mycket när de kommer, mycket livat och jag har ändå blivit mer sugen på att skaffa barn själv för det är kul med barn och ungdomar. Ibland funkar det ändå jättebra och det känns som att jag kommer de nära och kan prata om saker. Har gått lite i vågor.

Hur det blir är ju olika från fall till fall. Så många saker som spelar in: ålder på dig, pojkvän och ex, barnens ålder, ekonomi, bostad, hur mycket tid barnen spenderar hos er, hur era liv ser ut i övrigt, intressen mm. Fundera över allt, prata mycket med din partner, våga ställa krav, och ta vara på dig själv blir väl mina råd. Lycka till!

• Melindrha

Jag har två bonusbarn som numera bor hos oss varannan helg förut var det varannan vecka men då mamman bor i en annan stad har det blivit svårare då den ena går i skolan och vi inte får ha dagisplats på två ställen så numera varannan helg.
    Det funkar bra och har gjort så från början. Visst alla dagar är inte guld och gröna skogar men i vilken familj är det det? Jag har ett barn sen innan och väntar nu vårt gemensamma. Jag gör ingen skillnad på barnen jag älskar dom som om dom vore min egna. De är 4,5 och 7. Min är 6. Jag har funnits i deras liv i stort sett i tre år bott ihop snart 2.

Om det är värt det? Ja absolut! Om det är lätt, inte alltid! Om jag skulle valt annorlunda om jag fick välja om. Aldrig i livet :)

Svar på tråden Hur många här inne fungerar bonuslivet för?