Proteinpulver, bra eller dåligt?
Jag är inte så påläst på proteinpulver, men ni som kan lite mer: Vad är viktigt när man väljer proteinpulver? Innehåll, pris etc.
Jag är inte så påläst på proteinpulver, men ni som kan lite mer: Vad är viktigt när man väljer proteinpulver? Innehåll, pris etc.
Vad vill du uppnå. Hur ofta ska du äta det
Viktnedgång
Större och starkare muskler
Fast kanske inte samtidigt
Hur mycket tränar du? Och vad?
Det bästa är att äta mat.
Men proteinpulver är väldigt smidigt vid de tillfällen då du kanske inte har tillgång till kyl.
Så se det som ett komplement.
Jag kör LCHF så jag vill ju gärna åt proteinpulver med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt men det är inget måste. Vanilj är gott om man mixar det i en smoothie med bär tex. Annars gillar jag choklad bäst.
Just so you know, protein i överskott är farligt för kroppen. Vid nedbrytningen blir det kväve över, vilket kan bilda bl.a. Ammoniak. Jag skulle rekommendera att ite använda proteinpulver
Rekommenderar dig att äta rätt istället.
Gör ex smoothie m havregryn och sojamjöl för att få mer proteiner till mellis.
proteindieten.blogg.se
Jag har hållit min målvikt i två år. Äter med inspiration från Dukan.
Proteinpulver kan jag använda som mellanmål. Men inte som ersättning för en måltid.
Protein pulver är inget hokuspokus det är mat i pulverform, allt kan givetvis överdoseras men det krävs stora mängder innan det skulle vara farligt, köp något billigt spelar inte så stor roll nästan alla sorter i dag håller hög kvalitet. Vassle (mjölk protein) är vanligast finns även soja och ägg protein. Jag tycker det är smidigt efter träning då man snabbt kan få sitt behov tillgodosett för att lite senare komplettera med riktig mat. Funkar även som mellanmål
Bra kvalité, inte nåt billigt jävla gainer, och då blir det "dyrt" också. Riktigt bra proteinpulver-sorter är ganska dyra...
Biffus- Då skulle jag nog varit död/sjuk för längesedan. De du skriver tror jag inte ett dugg på och förhoppningsvis inte någon annan heller.
Men kanske det är farligt om man äter rejäla mängder proteiner? Hade gärna läst mer om det. Dock är det inte så lätt som man tror att komma upp i stora mängder protein per dag om man äter en normal kost.
2g per kilo kroppsvikt som någon annan tidigare nämnt. Det gäller också vid träning och för vissa ännu mer. En vanlig person med normal kost som kanske inte äter 6 ggr om dagen har inte superlätt att få in alla dehär proteinerna utan extra mellanmål i form av en proteinshake. Jag själv tränar hårt och vill helst ha mer än 2g per kilo kroppsvikt och jag har svårt att hålla det, och jag äter 6 ggr om dagen och lägger mer större delen av min fritid på min kost.
TS- I ditt fall är väl det viktigaste att det är få kolhydrater i pulvret. Eftersom du strävar efter viktnedgång.
Sen finns det olika typer av proteiner som bryts ner olika snabbt i kroppen.
Kaseinpulver. Men var försiktig med proteinet om du vill gå ner i vikt.
Som sagt det är inte så lätt att få i sig stora mängder protein. Min vikt är runt 86 kg räknar jag på 2g/kg så blir det 172g protein, det anses vara lite lågt för en tränande människa vilket jag håller med om men 2g protein/kg är enligt studien jag länkade till ofarligt.
traningslara.se/hogt-proteinintag-och-halsoeffekter-en-systematisk-litterauroversikt/
Om jag räknar lite på en dags kost skulle det kunna se ut på följande vis
ägg 2st 100g = 12g prot
Tonfisk 150g = 38g prot
Kyklingfile 175g = 48g prot
Alaska pollock file 120g = 21g prot
Protein shake 2st 60gr = 52g prot
Lägg till 300g jasminris fördelat över dagen = 7.5g prot sammanslaget blir det 178.5 gram protein alltså lite mer än 2gram/kg kroppsvikt. Detta är nog mer än dom flesta äter, och då är ändå två protteshakar medräknade.