• AmandaaElisabeth

Gå ner i vikt med vanlig kost?

Är det möjligt att gå ner i vikt med vanlig kost?
    Vi äter mycket fisk och grönsaker, även ganska mycket kött.
    Är det möjligt att äta som vanligt, tex potatis, kött, sås och sallad fast en portion och en vanlig sådan?

Socker ska jag sluta med helt, då det inte finns anledning att äta/dricka de förutom när de är fest som det inte ofta är!

Jag tränar 4 dagar i veckan 1½ timme per gång är väldigt aktiv och vill bara gå ner 4 kg.
     Men jag är kräsen och vill äta som jag brukar :(         

• Svar på tråden Gå ner i vikt med vanlig kost?
  • Miss P71

Det du ska tänka på är att försöka att inte så mycket potatis, pasta, ris  och bröd. Om du ska äta dessa produkter så försök att äta ris och pasta som är fullkorn. titta på packeten innan du köper dem så det bara är fullkorn. Bröd ska vara utan vetemjöl. Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• AmandaaElisabeth

förstod :) men jag som älskar just potatis o ris så kommer de bli svårt.
    men istället för att äta 6 potatisar som jag gör så räcker de med 2 och mer av de andra? och inte äta de varje dag? 

• Libra89

Använd appen shape up club, gratis o enkel att använda. Har gått ner 7 kilo med den och vanlig mat och träning!

• Miss P71
    AmandaaElisabeth skrev 2012-10-01 12:51:29 följande:

förstod :) men jag som älskar just potatis o ris så kommer de bli svårt.
    men istället för att äta 6 potatisar som jag gör så räcker de med 2 och mer av de andra? och inte äta de varje dag? 

jaa 6 st potatis är på tok för mycket.. 2 helt perfekt. ris ska du äta 1/2 dl.
  • AmandaaElisabeth
    Libra89 skrev 2012-10-01 12:52:13 följande:
    Använd appen shape up club, gratis o enkel att använda. Har gått ner 7 kilo med den och vanlig mat och träning!

och du äter potatis o sånt me? allt?
  • katalysator

Helt vanlig kost är enligt mig det bästa sättet att gå ner i vikt, för det är det som är svårast att fuska med Flört Det är bara att äta mindre än du brukar. Minska portionerna till 80% av den vanliga storleken (mindre än så kommer att göra dig hungrig och då kommer du förmodligen istället att kompensera genom att småäta) så kommer du sakta men säkert att gå ner i vikt. Som bonus kommer din magsäck snart att vänja sig vid den nya matmängden så att du dessutom får en stabil nedgång som är enkel att hålla i framtiden.

Två bra hjälpmedel är dels att äta långsammare (så hinner du känna att du blir mätt) och dels att dricka dubbelt så mycket vatten till maten som du brukar. 

• AmandaaElisabeth
    Miss P71 skrev 2012-10-01 12:54:18 följande:

jaa 6 st potatis är på tok för mycket.. 2 helt perfekt. ris ska du äta 1/2 dl.

Kanon! och pasta ungefär som ris`?
  • AmandaaElisabeth
    katalysator skrev 2012-10-01 12:54:38 följande:
    Helt vanlig kost är enligt mig det bästa sättet att gå ner i vikt, för det är det som är svårast att fuska med Flört Det är bara att äta mindre än du brukar. Minska portionerna till 80% av den vanliga storleken (mindre än så kommer att göra dig hungrig och då kommer du förmodligen istället att kompensera genom att småäta) så kommer du sakta men säkert att gå ner i vikt. Som bonus kommer din magsäck snart att vänja sig vid den nya matmängden så att du dessutom får en stabil nedgång som är enkel att hålla i framtiden.

Två bra hjälpmedel är dels att äta långsammare (så hinner du känna att du blir mätt) och dels att dricka dubbelt så mycket vatten till maten som du brukar. 

Tack för tipset!
    jag läste någostans att man kunde dricka 2 glasvatten innan man äter och ett efter, för att minska portionerna lättare. 
  • Solstråle0001

Klart du kan gå ner med vanlig kost! Visst kan du äta 6 potatisar om du vill fast då får du spara in kalorier på annat.

Självklart är det ju bra att tänka på långsamma kolhydrater men för mig har det funkat att bara räkna kalorier och äta vanlig mat.

• AmandaaElisabeth
    Solstråle0001 skrev 2012-10-01 12:59:50 följande:
    Klart du kan gå ner med vanlig kost! Visst kan du äta 6 potatisar om du vill fast då får du spara in kalorier på annat.

Självklart är det ju bra att tänka på långsamma kolhydrater men för mig har det funkat att bara räkna kalorier och äta vanlig mat.

Ja jag är me inne på att räkna kalorier, har appen shape up men den är så svår att förstå sig på.
    men jag kör på, i och med att jag tränar så pass mycket så borde de inte vara så svårt :) 
  • Solstråle0001

Shapeup är jättebra! Man lär sig med tiden. Och med träning får du ju äta mer Vad har du för målvikt och hur lång är du?

• Miss P71
    AmandaaElisabeth skrev 2012-10-01 12:54:18 följande:

och du äter potatis o sånt me? allt?

inte så mycket.. då jag inte är förtjust i potatis.
  • AmandaaElisabeth
    Solstråle0001 skrev 2012-10-01 13:05:49 följande:
    Shapeup är jättebra! Man lär sig med tiden. Och med träning får du ju äta mer Vad har du för målvikt och hur lång är du?

aa jag försöker ;) Men när man scannar in maten blir det rätt med den?
    jag är 158 väger 54 men ska ner till 49 som är min naturliga vikt som jag haft i flera flera år :)
  • Solstråle0001

Ibland stämmer det inte då man scannar vilket beror på att någon lagt in fel värde. Man får ha lite koll på vad som är rimligt men samtidigt spelar nog några kalorier mer eller mindre inte så stor roll.

Svar på tråden Gå ner i vikt med vanlig kost?