• Emeraldy

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare

Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??

Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).

Nån som har nåt bra tips??     

• Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?
  • ZuMa

Vi har en stol som inte längre finns på marknaden tror jag, Britax eclipse. Men Britax har andra likvärdiga som funkar inom samma viktgräns (0-25 kg). Vår stora son hade den bakåtvänt tills han var närmare 5 år. Lillebror fyller snart 4 år och kommer att kunna sitta i sin ett bra tag till utan problem.

• FraYo

Maxi cosi mobi ÄR BÄST :). Iaf om du åker långresor o inte vill att barnets huvud ska hänga ner när som somnar :).

• Borgsan

Vi har kollar på ny stol till vår dotter då lillebror behöver ha hennes. Hon har en besafe som vi varit supernöjda med. Hon hade kunnat sitta i den ett tag till men ni får lillebror ärva den och hon får en ny besafe frmåtvänd. Enligt personalen räcker det att barnet uppfyller ett av tre krav. Över 15 kg. Över 103 cm eller fyllt fyra år. Vår dotter uppfyller två av tre.

• Sisisisi
    Borgsan skrev 2012-08-11 11:28:02 följande:
    Vi har kollar på ny stol till vår dotter då lillebror behöver ha hennes. Hon har en besafe som vi varit supernöjda med. Hon hade kunnat sitta i den ett tag till men ni får lillebror ärva den och hon får en ny besafe frmåtvänd. Enligt personalen räcker det att barnet uppfyller ett av tre krav. Över 15 kg. Över 103 cm eller fyllt fyra år. Vår dotter uppfyller två av tre.

En bältesstol är godkänd från 15 kg så det är ju okej från att barnet väger det. Men det är inte säkert. Barnet åker fem gånger säkrare bakåtvänd så vill man att barnet ska åka säkert väljer man att vända så sent det går. Även om barnet väger 15 kg eller är 4 år, en bakåtvänd stol är mycket säkrare.
  • Sisisisi

Bara det personalen säger, att ett av tre krav ska uppfyllas visar på hur otroligt okunnig personal det finns!! Vilken affär sa de så på?

• tinis77

Jag har råkat ut för två gånger att småsyskon behöver storasyskonets bakåtvända stol, men då har jag självklart köpt en större bakåtvänd till stora. Varför sätta stora barnet på ett mindre säkert sätt?

• MajaVira
    Okunnig persona i den butiken. Enligt dem kan alltså en 2-åring som väger 15 kg sitta framåtvänt - helt felaktigt!
  • lullens

Och så krängde dem en stol till er!?

För det första: Att barn Ska sitta bakåtvända tills 4 år! Beror inte p.g.a. vikt eller längd! Det beror främst p.g.a. mindre barn har ett mycket större huvud förhållande till kroppen. Och det är först vid 4-årsåldern det börjar "växas till sig". Alltså om ett mindre barn sitter framåtvänd vid en krock, är riskerna stora att barnet bryter nacken.

Orkar inte dra för det andra, tredje osv.

Jag skulle åkt tillbaka till affären och krävt att få tala med chefen! J-a lurendejare!
  • Gladskit
    FraYo skrev 2012-08-11 10:40:12 följande:
    Maxi cosi mobi ÄR BÄST :). Iaf om du åker långresor o inte vill att barnets huvud ska hänga ner när som somnar :).
    Det är en bra stol men det beror på hur stort barnet är.
    Min son var lång stor och bred och satt inte alls bra i den stolen. Min systers pojkar är lite "nättare" i kroppen och har smalare axlar och för dem har det varit en toppenstol.
  • stor grön drake

Vi klöpte den stol vi trodde skulle räcka längst för den var högst i ryggen, MEN den har ett fast nckstöd somta emot axlarna, och min långa kille som blir 3 i november kommer inte kunna ha den när vinterkläderna ska på, så det blev att köpa en stol till, och verkligen hoppas att den räcker tills han blir 4... gärna längre såklart, men med hans tillväxtkurva och kroppsproportioner (lång överkropp) är det inte speciellt troligt.

Men jag köper hellre en stol om den lilla sitter bra i, och sedan byter till en större, än en som den lilla, som behöver mer stöd i sidor osv sitter halvtaskigt i bara för att den ska räcka tiden ut.

• Misery

Jag skulle rekommendera en Axkid. Den sitter båda lillebror på 9 månader bra i, samt storebror som blir 7 snart. Det är storebrors stol, men när han inte åker med så sitter lillbrorsan där.

• Emeraldy
    Misery skrev 2012-08-27 10:22:33 följande:
    Jag skulle rekommendera en Axkid. Den sitter båda lillebror på 9 månader bra i, samt storebror som blir 7 snart. Det är storebrors stol, men när han inte åker med så sitter lillbrorsan där.

Ja, den ser riktigt rymlig ut!
  • Joico
    Hoppsan, det var en fruktansvärt okunnig affär! Hemskt SkrikandesVad skulle längden på 103cm spela för roll?? 

Det viktiga av dom tre kraven är defintivt det sista. Barnet SKA vara över 4år för att sitta framåtvänt. Minst! 
Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?