• Anonym

Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??

Min mamma tyckte vi var dumma i huvudet som låter vår dotter 3 år äta välling i nappflaska på kvällarna.
    Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över det faktiskt... Vissa kvällar vill hon inte ha välling, ibland vill hon ha fil och en macka tex innan läggdags.

Vi äter middag vid 16-17 och innan det är dags att sova har vi alltid ätit "kvällsfika". Dvs te och en smörgås, filtallrik eller liknande. Som barn åt vi välling.
    Min dotter är nu 3 år och äter fortfarande en liten flaska (150ml) välling på kvällarna. Vi gör som så att vi tar på pyjamas, lägger oss och myser i soffan i vardagsrummet, hon äter välling och myser, vi borstar tänderna och sen somnar hon. Hon varvar ner mycket under denna lilla vällingstund och kvällarna är lugna och mysiga.

Mamma menar att hon är på tok för stor för att äta välling på kvällarna. I och för sig är hon kanske lite för stor för nappflaskan men spelar det så stor roll?
    Hur länge åt era barn välling? Åt de i flaska eller drack de i mugg eller liknande efter en viss ålder?

Jag känner själv ingen panik över att få bort flaskan, hon dricker och äter som alla andra barn i övrigt. Hon kommer aldrig och ber om att få dricka ur nappflaska liksom, är hon törstig så vill hon dricka ur ett glas.. 

• Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??
  • PojkMamma85

Min son är 3½ och dricker sin välling ur flaska, jag har inga planer på att tvinga han sluta med de! 

• nallemajja
    Anonym (MM) skrev 2012-08-01 10:07:17 följande:
    Min 18-åring vill fortfarande ha välling nån enstaka gång på kvällen (känns lent och värmande i magen säger hon).

Hon dricker då ur flaska, men hade lika bra kunnat vara ur en sportflaska om det inte vore för att det är betydligt enklare att tillaga i en vällingflaska. Poängen är att det är mysigt och avslappnande att ligga ner i sängen och dricka. 
    Hennes pappa och morfar dricker också välling ibland, men då ur mugg. Välling har folk i alla åldrar druckit i många, många år. 
    Min man sa likadant...vuxna dricker ju ur sportflaska Glad
  • Anonym (mr välling)
    Anonym (trött på folk) skrev 2012-08-01 09:58:07 följande:
    Vår fyraåring dricker oftast välling ur nappflaska, i bland ur pipmugg med sugrör. Han kommer få göra det så länge han vill. Jag anser att välling är nyttigt med D-vitamin, järn dag B-vitamin och jag bryr mig inte om vad folk säger på den punkten. Jag vet att det kommer lösa sig själv och att han inte kommer dricka ur flaska hela livet för det. Att han dricker välling hela livet får han göra om han vill. Blir mest irriterad o trött på att andra ska ha åsikter o tro att deras sätt är det enda . Prutt på er!!
    Dricker själv välling dagligen och inget fel i det, Använder mest mugg men händer att jag dricker ur flaska.
  • linslus

Jobbar på fsk och ser att barn som ätit och äter ur nappflaska högt upp i åldern ( och säkert och så använt napp länge) ofta har kvar sin sugreflex vilket gör att de smaskar och har svårare för ett "trevligt" bordsskick. Gäller säkert inte alla men värt att hålla koll på då andra barn ofta reagerar på deras matskick. Välling är bra mat och kan ätas på många sätt.

• sextiotalist

Vår grabb drack ur flaska länge (slutade våren innan nollan)

linslus skrev 2014-08-31 09:43:58 följande:

Jobbar på fsk och ser att barn som ätit och äter ur nappflaska högt upp i åldern ( och säkert och så använt napp länge) ofta har kvar sin sugreflex vilket gör att de smaskar och har svårare för ett "trevligt" bordsskick. Gäller säkert inte alla men värt att hålla koll på då andra barn ofta reagerar på deras matskick. Välling är bra mat och kan ätas på många sätt.

Det har jag också hört, men vi som hade barn som drack flaska länge har inte haft detta bordskick (vi var några stycken, tre till som jag känner igen).
    Och jag är jättekänslig för smaskande och konstiga ljud, så jag hade nog observerat detta
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2012-07-31 20:37:04 följande:
    Nyttigare? Välling är ju typ mjöl och vatten=) tror smörgås och fil är nyttigare faktiskt. 
    Välling är som gröt, och gröt anses ju vara nyttigt. Den vällingen man köper (både för vuxna och barn) är näringsberikad och faktiskt nyttig.
  • sextiotalist
    nallemajja skrev 2012-08-02 10:18:25 följande:
    Min man sa likadant...vuxna dricker ju ur sportflaska Glad
    Exakt, och skillnaden är... 
  • Karin78

Måste få låna tråden lite.

Ni som nu har stora barn som dricker välling ur flaskan vad har ni för dianapp till dem?

• sextiotalist
    Karin78 skrev 2014-09-01 09:24:03 följande:

Ni som nu har stora barn som dricker välling ur flaskan vad har ni för dianapp till dem?

Fanns ingen anledning till att byta. Finns det numera andra typer "napp" till flaskor eller?
  • Anonym (GBP)

Jag vett massor av vuxna som dricker barn välling inte ur flaska men ur mugg.

Blev själv rekommenderad barn Välling av min dietist efter att jag gjort GBP operation.
    Jag drick 150-200ml nestle päron välling varje morgon och gjort det i 2år och mår så bra av det.

Finnes inget bättre till frukost.

• Gena

Min son har precis fyllt tre och han dricker all sin dryck hemma med nappflaska. Han har helt enkelt inte ro att sitta still och dricka vid måltiden, men om han har med sig en nappflaska med vatten eller mjölk när han leker eller kollar TV så dricker han upp det utan att tänka på det. Han kan dricka ur glas utan problem - bl. a. gör han det på dagis varje dag.

Jag tycker man som förälder ska strunta i allt snack om att ens barn skulle vara för stort för att göra si eller så.  Det är alldeles för mycket tjat om sånt, men det bästa är väl att man gör det som funkar för ens barn. Vad 17 spelar det för roll om din dotter dricker välling ur nappflaska? Vad är det värsta som kan hända? Det är väl mysigt att ligga och dricka lite välling innan man somnar på kvällen!

• Anonym (mr välling)

Dricker själv välling ur nappflaska ibland, bryr mig inte vad folk tycker om att göra det i min ålder.

• Anonym (GBP)

Hej 
    Våra vällingar skiljer sig generellt inte åt näringsmässigt utan det är oftast mängden fiber som ökar i vällingar avsedda för äldre barn och frukost vällingen samt att smaker tillsätts.
    Du hittar alla våra vällingar på hemsidan och varje produkt har en näringsvärdestabell så att du kan jämföra dem. www.semperbarnmat.se

Vänliga hälsningar
    Catharina
    Konsumentkontakt
    .....................................................
    Semper AB, Box 1101
    172 22 Sundbyberg
    Visiting address: Löfströms allé 5

• Anonym (mr välling)
    Karin78 skrev 2014-09-01 09:24:03 följande:

Den dinapp bör användas är för fullkorns välling
  • nicke45
    nallemajja skrev 2012-08-02 10:18:25 följande:
    Min man sa likadant...vuxna dricker ju ur sportflaska  // Glad
    Själv så dricker jag välling i nappflaska tycker att det smakar bättre då med och att man kan ligga i sängen/soffan och njuta 
Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??