• nallemajja

Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??

Vår son 3,5 år dricker också vällning ur nappflaska och han gillar det. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något sätt. Varför tycker din mamma att det är dåligt? Tycker hon bara att det ser konstigt ut för hon är såpass gammal eller är det något annat hon tror kan bli fel? Vällning innehåller väl en massa bra saker och om de gillar och tycker det är mysigt att få den i nappflaska så tycker jag inte att det spelar någon roll. Det finns ju också vällning för vuxna. Sen tror jag inte att vår son kommer att dricka ur nappflaska när han är 20 år Flört bara för att vi inte slutar en viss tid. Vår son kommer nog att få dricka ur flaska så länge vi tror att han vill det. 

• nallemajja

Kollade innehållsdeklarationen på Sempers 1 års välling:

Skummjölkspulver, avsaltat vasslepulver, havremjöl, veg.olja (palm, raps, solros), grahamsmjöl, vetestärkelse, rågmjöl, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra), torrjäst.
    Produkten innehåller 34 % fullkornsmjöl.

Jag tycker att välling känns ganska nyttigt då man tillsätter mineralämnen och vitaminer som är bra för kroppen. Att huvudingredienserna är mjöl, vatten och skummjölkspulver känns inte konstigt för mig. Bröd, pasta och flingor brukar ju också baseras på mjöl. Sen sägs det ju att för mycket mjöl och kolhydrater inte är bra, men då är ju inte bröd och pasta bra heller. Vissa säger också att mejeriprodukter inte är så bra för kroppen. Ska man vara hård så ska man typ bara äta frukt, grönsaker och fisk och kanske kyckling och kött som jag förstår det. Men man får väl ge det som känns rätt. Jag tycker välling känns bra för oss.  

• nallemajja
    Anonym (MM) skrev 2012-08-01 10:07:17 följande:
    Min 18-åring vill fortfarande ha välling nån enstaka gång på kvällen (känns lent och värmande i magen säger hon).

Hon dricker då ur flaska, men hade lika bra kunnat vara ur en sportflaska om det inte vore för att det är betydligt enklare att tillaga i en vällingflaska. Poängen är att det är mysigt och avslappnande att ligga ner i sängen och dricka. 
    Hennes pappa och morfar dricker också välling ibland, men då ur mugg. Välling har folk i alla åldrar druckit i många, många år. 
    Min man sa likadant...vuxna dricker ju ur sportflaska Glad
Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??