• Anonym

Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??

Min mamma tyckte vi var dumma i huvudet som låter vår dotter 3 år äta välling i nappflaska på kvällarna.
    Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över det faktiskt... Vissa kvällar vill hon inte ha välling, ibland vill hon ha fil och en macka tex innan läggdags.

Vi äter middag vid 16-17 och innan det är dags att sova har vi alltid ätit "kvällsfika". Dvs te och en smörgås, filtallrik eller liknande. Som barn åt vi välling.
    Min dotter är nu 3 år och äter fortfarande en liten flaska (150ml) välling på kvällarna. Vi gör som så att vi tar på pyjamas, lägger oss och myser i soffan i vardagsrummet, hon äter välling och myser, vi borstar tänderna och sen somnar hon. Hon varvar ner mycket under denna lilla vällingstund och kvällarna är lugna och mysiga.

Mamma menar att hon är på tok för stor för att äta välling på kvällarna. I och för sig är hon kanske lite för stor för nappflaskan men spelar det så stor roll?
    Hur länge åt era barn välling? Åt de i flaska eller drack de i mugg eller liknande efter en viss ålder?

Jag känner själv ingen panik över att få bort flaskan, hon dricker och äter som alla andra barn i övrigt. Hon kommer aldrig och ber om att få dricka ur nappflaska liksom, är hon törstig så vill hon dricka ur ett glas.. 

• Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??
  • La Lola

Hedda, som fyllde 3 år i mars, äter välling ur flaska.
    Har inga planer på att sluta med det redan nu.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • JagEm

Min son som är strax över 3 dricker fortfarande välling, mycket för att han e mjölkproteinalleriker och det är mycket kalcium tillsatt i vällingen. Ibland dricker han välling ur flaska, iland pipmugg, ibland vanlig mugg. Det beror lite på vad som står närmast till hand just när vällingen ska göras.... Tycker inte det spelar så stor roll, är barnet nöjt och mår bra så är väl allt bra? Sen är det ju väldigt svårt när man är utomlands, finns ju ingen välling att få tag i och än mindre mjölkfri välling.... Men det e bara o packa med :)

• Anonym (trött på folk)

Vår fyraåring dricker oftast välling ur nappflaska, i bland ur pipmugg med sugrör. Han kommer få göra det så länge han vill. Jag anser att välling är nyttigt med D-vitamin, järn dag B-vitamin och jag bryr mig inte om vad folk säger på den punkten. Jag vet att det kommer lösa sig själv och att han inte kommer dricka ur flaska hela livet för det. Att han dricker välling hela livet får han göra om han vill. Blir mest irriterad o trött på att andra ska ha åsikter o tro att deras sätt är det enda . Prutt på er!!

• Evel

Min dotter är 3,5år och hon drick välling ur flaska!

Det är precis som du beskiver ett sätt att varva ner och en rutin för vår läggning.

• sextiotalist
    viseversa skrev 2012-07-31 20:37:04 följande:
    Nyttigare? Välling är ju typ mjöl och vatten=) tror smörgås och fil är nyttigare faktiskt. 

Den vällingen som man köper är betydligt nyttigare än macka faktiskt, det är betydligt mer än mjöl och vatten. Vet många vuxna som startar morgonen med välling och deras mage och de själva mår betydligt bättre av det än en macka och kaffe.

Själv hade jag gärna druckit välling på morgonen, men tyvärr fixar jag varken smak eller konsistens. 
  • Anonym (MM)
    EmmAhh skrev 2012-07-31 20:39:43 följande:
    O välling är inte nyttigt. Läste en artikel om att barn som äter mycket välling (minns inte om det var många ggr per dag eller högt upp i åldern) har ökad risk för fettma i vuxen ålder.

Min dotter har druckit välling morgon och kväll långt upp i ålder och är helt normalviktig som 18-åring.
  • Anonym (MM)
    Anonym ((barnslig)) skrev 2012-07-31 20:38:34 följande:
    Det är väl inget att reagera över. Jag och min syster drack välling ur nappflaska lååångt upp i åldern, några gånger om året bara för det var mysigt. Inget man annonserade bland jämnåriga dock :)
    Min 18-åring vill fortfarande ha välling nån enstaka gång på kvällen (känns lent och värmande i magen säger hon).

Hon dricker då ur flaska, men hade lika bra kunnat vara ur en sportflaska om det inte vore för att det är betydligt enklare att tillaga i en vällingflaska. Poängen är att det är mysigt och avslappnande att ligga ner i sängen och dricka. 
    Hennes pappa och morfar dricker också välling ibland, men då ur mugg. Välling har folk i alla åldrar druckit i många, många år. 
  • La Lola
    Anonym (MM) skrev 2012-08-01 10:07:17 följande:
    Min 18-åring vill fortfarande ha välling nån enstaka gång på kvällen (känns lent och värmande i magen säger hon).

Hon dricker då ur flaska, men hade lika bra kunnat vara ur en sportflaska om det inte vore för att det är betydligt enklare att tillaga i en vällingflaska. Poängen är att det är mysigt och avslappnande att ligga ner i sängen och dricka. 
    Hennes pappa och morfar dricker också välling ibland, men då ur mugg. Välling har folk i alla åldrar druckit i många, många år. 
    En 18-åring som dricker ur nappflaska?
    Oj.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist
    La Lola skrev 2012-08-01 10:12:36 följande:
    En 18-åring som dricker ur nappflaska?
    Oj.

Åh, det är många vuxna som dricker ur vuxennappflaskor, de säljs överallt. Flört
  • Astarte

Min treåring dricker välling ur flaska ganska ofta på kvällarna, men ibland vill han dricka den ur sin sportflaska istället. Jag frågade tandläkaren om det kunde ge problem, men det kunde det inte, sa de.

Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??