• anitaq

Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!

Hej!
    Har en tre dygns gammal dotter här hemma som jag är lite orolig över.
    Senaste dygnet har sett ut så här:
    19.00 igår kväll: sov.
    23.00 ammar i kanske 10 minuter. Somnar om.
    Vaknar 01.50 och vill tutta. Suger i 1,5 timme (!) innan jag provar att lägga henne i sängen igen. Hon ligger vaken i cirka 20 minuter innan hon vill upp och tutta igen. Provar lägga henne tre gånger till fram till klockan sex men hon protesterar och är bara nöjd när hon får ligga och snutta på bröstet. Är lagomt trött vid den tiden så sambon säger åt mig att ge henne nappen trots att "man inte ska göra det" innan mjölken har runnit till. Ger henne nappen så hon blir nöjd. Jag somnar, men hon ligger nog vaken för sambon fick springa lite då och då och stoppa in nappen då den trillade ut.
    Så då har hon alltså varit vaken sen klockan 02 till 07. Hon halvsover när jag vaknar klockan 09.
    Ammar i cirka 20 minuter. Hon somnar och sover till 11.30. Är vaken till 12.30 då jag ammar i cirka fem minuter innan hon somnar igen. Försöker amma lite vid 15 men det var inte intressant för henne. Hon verkar hungrig vid 17 och suger i ett par minuter innan hon somnar igen. Visar lite hungrighetstecken nu vid 18.30 men suger bara i cirka 5 minuter.

Detta oroar mig. Varför vill hon inte äta riktigt? Eller får hon i sig sitt på natten då hon vill äta hela tiden?
    Något annat som oroar mig är att jag bara behövt byta 3 bajsblöjor sen vi gick och la oss igår fram till nu. Den sista kl 11,30. Läste någonstans att dom ska väta ner 5-8 blöjor om dagen? Eller är det efter att mjölken runnit till?
    Ca 35 minuters amning i 4 omgångar sen 06 imorse, är inte det väldigt lite?
    Antar att hon kommer att vilja tutta inatt också, men är det verkligen så här det brukar vara?
    Hon har ju nästan bara sovit hela dagen!! Varit vaken bara när hon tuttat.
    Svara gärna vad gäller amningen, henne sömnrutiner och blöjåtgången.
    Tack!

• Svar på tråden Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!
  • skogsvitter

Menar du att hon inte kissar något alls utan bara har bajsat?

Låter som att hon har en dygnsrytm där hon äter främst på nätterna, vilket naturligtvis är helt normalt. Det ni däremot gör när ni ger henne napp istället för mat som hon behöver är ju att hindra produktionen från att komma igång. Om det är så att hon får i sig för lite så kan ni ju inte ge henne napp!! Risken är att hon blir väldigt slö och mycket snabbt inte orkar äta så mycket som hon borde. Jag hade själv en slö bebis när hon var nyfödd och vi fick kämpa jättemycket för att hålla henne vaken vid amningarna så att hon fick i sig tillräckligt. Hon var dock slö redan från födseln och fick gulsot etc, hon hade en svår start. Jag skulle aldrig ha gett napp i ert läge utan sett till att hon får i sig lite näring istället, det är ju fullkomligt avgörande de här första dagarna!

I övrigt är ju sov- och ätmönstret helt normalt, det är inget konstigt att de är piggare på nätterna och äter mer då. Det rättar till sig snabbt helt av sig självt, men då börjar de ju också äta mer på dagarna naturligtvis. Vår andra dotter var också så att hon åt och var vaken främst på nätterna. Det justerade sig efter några veckor! Jag var så trött att jag brukade behöva sova ett par timmar efter middagen då pappan fick ta barnen, eftersom det var så mycket vakentid på nätterna.

• anitaq

Jag vet inte om det varit kiss i blöjorna, eftersom dom har varit nerbajsade. Men jag hoppas verkligen att det varit det! Hon hade inget problem med kisseriet de första två dygnen. Då såg man ju kisset eftersom bajsningen inte hade kommit igång.

Ja, imorse efter 4 timmars konstant amning så gav vi henne nappen för första gången. Jag var så otroligt trött och hade så ont i bröstvårtorna! Men det tänker jag inte göra något mer innan det är okej.

Tack för svaret!

• Mabaja

Hon snuttar väl mycket för att mjölken inte runnit till riktigt. Hungrig

• Grrretchen

Jag är ingen expert, men den första tiden med mina barn har de velat ligga vid bröstet hela tiden, särskilt på natten, och sedan sovit väldigt mycket också. Att dygnet är bakvänt är nog ganska vanligt.

35 minuters amning en hel dag låter lite. Vad du ska se upp för är om bebisen verkar slö. Är hon ointresserad av bröstet, gnid handflatan, sätt ett pekfinger i handen så hon griper tag, det stimulerar sugreflexen. Se till att hon suger jättemycket! De första dygnen är det amning för hela slanten som gäller. Kroppskontakt hud mot hud är bra för amningen. Parkera dig i soffan med henne, låt henne sova vid bröstet och suga som mycket som möjligt.

Tre bajsblöjor behöver inte vara för lite, det är så olika hur bebisar bajsar, men kiss däremot borde det ju bli oftare.

Du får säkert fler bra svar, lycka till!

• SIN74

Om du tycker att bebisen somnar för fort när den äter så ta av lite kläder så att det är svalt och killa lite under fötterna. Mina slögrisar ville bara somna. :)
    Här var det matning tio gånger per natt. Här fick man bara rådet att låta dem snutta när och hur länge de ville i princip i början så mjölken kommer igång ordentligt sedan kunde man försöka få till lite tid mellan varven.

Grattis till er goding.

• Litenåfin

Håll ut för det blir bättre! Kan du liggamma på natten? Samsover ni? Det blev min räddning! Försök att hålla bebisen vaken under amningarna, du har fått många bra tips tidigare :) sov när bebisen sover så di orkar med nätterna. Glöm inte att det inte varar för evigt! Lycka till!

• pigglet

Själv har jag erfarenhet av 2 barn som inte fått i sig tillräckligt med mat och blivit för slöa och till slut varit illa ute. Så för mig ringer varningsklockorna.

Precis så där betedde sig min yngsta. Han skrek och åt hela tredje natten, och mjölken hade runnit till så jag var helt säker på att han skrek för att han hade ont i magen. Nästa dag sov han hela tiden, ville inte alls äta. Vi tyckte inte det var så konstigt - han var väl mätt och trött efter natten.
    Sanningen var värre - han var så trött att han inte orkade äta längre. Det visade sig att han inte alls fick i sig mjölken (konstigt, eftersom det läckte massor från det bröst han INTE åt från, men på något sätt lyckades han göra stopp i amningsnappen). Vi blev inlagda på neo och det tog mer än två dygn innan han kissade igen, stackarn var helt uttorkad.   

Det är ganska vanligt att nyfödingar blir för slöa och får för lågt blodsocker för att orka äta. Slutar de kissa är det allvarligt, de blir uttorkade snabbt. Jag skulle åka till bb, så får de ta en titt på henne.  

• skogsvitter
    anitaq skrev 2012-07-30 19:27:09 följande:
    Jag vet inte om det varit kiss i blöjorna, eftersom dom har varit nerbajsade. Men jag hoppas verkligen att det varit det! Hon hade inget problem med kisseriet de första två dygnen. Då såg man ju kisset eftersom bajsningen inte hade kommit igång.
    Ja, imorse efter 4 timmars konstant amning så gav vi henne nappen för första gången. Jag var så otroligt trött och hade så ont i bröstvårtorna! Men det tänker jag inte göra något mer innan det är okej.

Tack för svaret!
    Men vaddå, byter du inte blöja oftare än så då? Man väntar ju inte tills bebisen bajsat innan man kollar och byter blöjan ju... många byter rutinmässigt ca var 3-4 timme utöver bajsningar. Vi fick tipset att byta blöja mitt under matningen för att väcka henne ordentligt. Då ammade jag först från ena bröstet kanske 15-20 minuter och sedan bytte jag blöjan och efter det fick hon amma minst lika länge på andra bröstet. Somnade hon ifrån så fick man "störa" henne genom att tex klä av henne eller kittla henne över kroppen.
  • Grrretchen

Om hon inte kissat sedan 11.30 är det ju såklart inte bra. Du vet att du kan känna utanpå byxan om det blivit varmt i blöjan av kiss? Och blöjan blir fylligare och tyngre när det är kiss i den. Minns att min pojke började kissa igenom nr 1-blöjorna första veckan om man inte bytte direkt efter att han kissat. Jag skulle som någon annan föreslog ringa/åka till bb om hon inte kissat på så länge!

• PilboNasse

Det kan ju ha och göra med att hon inte får tillräkligt med mjölk och att det inte har runnit till än.. för så som du beskriver hade jag det förut oxå. så jag fick tillslut ge ersättning 1 gång per dag redan när min tjej  var 2 veckor.. oh då funkade det jättebra helt plötsligt...

sen ang nappen gäller det bara att bebisen ska lära sig suga rätt på bröstet. om du tycker att hon suger rätt så är det helt ok att ge nappen.. dom sa till oss att iaf vänta 1 vecka, men amningen gick bra och efter typ 4 dagar fick hon nappen första gången- då märkte man skillnad en stund när hon skulle ta bröstet för att det var en annan tecknik. men det var inga problem... 

det är viktigt att du mår bra och kan vila ut ibland. så vad inte rädd att ge ersättning nån gång om det skulle behövas. för om du ammar konstant och att det aldrig blir vila så får dom ju aldrig "ladda upp"

• PilboNasse

jag har även hört att ett tecken när bebisen inte kissar så mycket är just att det finns för lite mjölk..

• anitaq

Självklart tittar jag blöjan oftare än när hon bajsat! Men just idag har det inte varit något kiss dom gånger jag tittat utöver, därför jag sa att jag hoppades att det var kiss i bajsblöjorna.

Hon har kissat och ätit bra nu under kvällen så nu får vi se hur det blir inatt :) Verkar ju inte ovanligt att dygnsrytmen för dom små är lite omvänd.

Tack så jättemycket för alla tips för att hon inte ska somna ifrån amningen! Man är ju så himla nojig över allt :p

• Gsson

Men Pilbonasse - nu säger du väl emot dig själv? I första andetaget får bebisen i sig för lite mat för att mjölken inte runnit till. I andra andetaget är det ok att ge napp?
    Tror du inte att det finns ett samband mellan nappen och att du fick ge din bebis ersättning?

Brösten behöver heller inte "vila ut" för att "ladda upp". Ju mer man ammar desto mer mjölk produceras det.

TS - jag maratonammade min son i några veckor. Det går snart över!

• PilboNasse
    Gsson skrev 2012-07-31 13:20:56 följande:
    Men Pilbonasse - nu säger du väl emot dig själv? I första andetaget får bebisen i sig för lite mat för att mjölken inte runnit till. I andra andetaget är det ok att ge napp?
    Tror du inte att det finns ett samband mellan nappen och att du fick ge din bebis ersättning?

Brösten behöver heller inte "vila ut" för att "ladda upp". Ju mer man ammar desto mer mjölk produceras det.

TS - jag maratonammade min son i några veckor. Det går snart över!
    oj här var det längesen du skrev men jag är sällan inne här ;)

Jo dom behöver ladda ibland, specielt på kvällarna, prata med din bvc om du inte tror mig.. jag hade en bebis som åt en gång i timmen hela dagarna, och på kvällarna vart det oftare och oftare då det typ "sinade" mjölken kommer snabbt tillbaka. det tog typ en timme för mig sen var det som vanligt igen.. men när hon åt var 15minut på kvällen så tog faktiskt mjölken "slut" 
    så på kvällen gav jag henne alltid en flaska med ersättning, sen i ett helt dygn var allt som vanligt med amningen igen =)

under dom första veckorna hade hon napp kankse 4 gånger och då 5 minuter per gång.. så det har inte med nappen att göra =)

Svar på tråden Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!