Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!
Hej!
Har en tre dygns gammal dotter här hemma som jag är lite orolig över.
Senaste dygnet har sett ut så här:
19.00 igår kväll: sov.
23.00 ammar i kanske 10 minuter. Somnar om.
Vaknar 01.50 och vill tutta. Suger i 1,5 timme (!) innan jag provar att lägga henne i sängen igen. Hon ligger vaken i cirka 20 minuter innan hon vill upp och tutta igen. Provar lägga henne tre gånger till fram till klockan sex men hon protesterar och är bara nöjd när hon får ligga och snutta på bröstet. Är lagomt trött vid den tiden så sambon säger åt mig att ge henne nappen trots att "man inte ska göra det" innan mjölken har runnit till. Ger henne nappen så hon blir nöjd. Jag somnar, men hon ligger nog vaken för sambon fick springa lite då och då och stoppa in nappen då den trillade ut.
Så då har hon alltså varit vaken sen klockan 02 till 07. Hon halvsover när jag vaknar klockan 09.
Ammar i cirka 20 minuter. Hon somnar och sover till 11.30. Är vaken till 12.30 då jag ammar i cirka fem minuter innan hon somnar igen. Försöker amma lite vid 15 men det var inte intressant för henne. Hon verkar hungrig vid 17 och suger i ett par minuter innan hon somnar igen. Visar lite hungrighetstecken nu vid 18.30 men suger bara i cirka 5 minuter.
Detta oroar mig. Varför vill hon inte äta riktigt? Eller får hon i sig sitt på natten då hon vill äta hela tiden?
Något annat som oroar mig är att jag bara behövt byta 3 bajsblöjor sen vi gick och la oss igår fram till nu. Den sista kl 11,30. Läste någonstans att dom ska väta ner 5-8 blöjor om dagen? Eller är det efter att mjölken runnit till?
Ca 35 minuters amning i 4 omgångar sen 06 imorse, är inte det väldigt lite?
Antar att hon kommer att vilja tutta inatt också, men är det verkligen så här det brukar vara?
Hon har ju nästan bara sovit hela dagen!! Varit vaken bara när hon tuttat.
Svara gärna vad gäller amningen, henne sömnrutiner och blöjåtgången.
Tack!