Inlägg från: Grrretchen |Visa alla inlägg
  • Grrretchen

Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!

Jag är ingen expert, men den första tiden med mina barn har de velat ligga vid bröstet hela tiden, särskilt på natten, och sedan sovit väldigt mycket också. Att dygnet är bakvänt är nog ganska vanligt.

35 minuters amning en hel dag låter lite. Vad du ska se upp för är om bebisen verkar slö. Är hon ointresserad av bröstet, gnid handflatan, sätt ett pekfinger i handen så hon griper tag, det stimulerar sugreflexen. Se till att hon suger jättemycket! De första dygnen är det amning för hela slanten som gäller. Kroppskontakt hud mot hud är bra för amningen. Parkera dig i soffan med henne, låt henne sova vid bröstet och suga som mycket som möjligt.

Tre bajsblöjor behöver inte vara för lite, det är så olika hur bebisar bajsar, men kiss däremot borde det ju bli oftare.

Du får säkert fler bra svar, lycka till!

• Grrretchen

Om hon inte kissat sedan 11.30 är det ju såklart inte bra. Du vet att du kan känna utanpå byxan om det blivit varmt i blöjan av kiss? Och blöjan blir fylligare och tyngre när det är kiss i den. Minns att min pojke började kissa igenom nr 1-blöjorna första veckan om man inte bytte direkt efter att han kissat. Jag skulle som någon annan föreslog ringa/åka till bb om hon inte kissat på så länge!

Svar på tråden Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!