Inlägg från: PilboNasse |Visa alla inlägg
  • PilboNasse

Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!

Det kan ju ha och göra med att hon inte får tillräkligt med mjölk och att det inte har runnit till än.. för så som du beskriver hade jag det förut oxå. så jag fick tillslut ge ersättning 1 gång per dag redan när min tjej  var 2 veckor.. oh då funkade det jättebra helt plötsligt...

sen ang nappen gäller det bara att bebisen ska lära sig suga rätt på bröstet. om du tycker att hon suger rätt så är det helt ok att ge nappen.. dom sa till oss att iaf vänta 1 vecka, men amningen gick bra och efter typ 4 dagar fick hon nappen första gången- då märkte man skillnad en stund när hon skulle ta bröstet för att det var en annan tecknik. men det var inga problem... 

det är viktigt att du mår bra och kan vila ut ibland. så vad inte rädd att ge ersättning nån gång om det skulle behövas. för om du ammar konstant och att det aldrig blir vila så får dom ju aldrig "ladda upp"

• PilboNasse

jag har även hört att ett tecken när bebisen inte kissar så mycket är just att det finns för lite mjölk..

• PilboNasse
    Gsson skrev 2012-07-31 13:20:56 följande:
    Men Pilbonasse - nu säger du väl emot dig själv? I första andetaget får bebisen i sig för lite mat för att mjölken inte runnit till. I andra andetaget är det ok att ge napp?
    Tror du inte att det finns ett samband mellan nappen och att du fick ge din bebis ersättning?

Brösten behöver heller inte "vila ut" för att "ladda upp". Ju mer man ammar desto mer mjölk produceras det.

TS - jag maratonammade min son i några veckor. Det går snart över!
    oj här var det längesen du skrev men jag är sällan inne här ;)

Jo dom behöver ladda ibland, specielt på kvällarna, prata med din bvc om du inte tror mig.. jag hade en bebis som åt en gång i timmen hela dagarna, och på kvällarna vart det oftare och oftare då det typ "sinade" mjölken kommer snabbt tillbaka. det tog typ en timme för mig sen var det som vanligt igen.. men när hon åt var 15minut på kvällen så tog faktiskt mjölken "slut" 
    så på kvällen gav jag henne alltid en flaska med ersättning, sen i ett helt dygn var allt som vanligt med amningen igen =)

under dom första veckorna hade hon napp kankse 4 gånger och då 5 minuter per gång.. så det har inte med nappen att göra =)

Svar på tråden Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!