Erfaren småbarnsförälder? Jag behöver råd!
Menar du att hon inte kissar något alls utan bara har bajsat?
Låter som att hon har en dygnsrytm där hon äter främst på nätterna, vilket naturligtvis är helt normalt. Det ni däremot gör när ni ger henne napp istället för mat som hon behöver är ju att hindra produktionen från att komma igång. Om det är så att hon får i sig för lite så kan ni ju inte ge henne napp!! Risken är att hon blir väldigt slö och mycket snabbt inte orkar äta så mycket som hon borde. Jag hade själv en slö bebis när hon var nyfödd och vi fick kämpa jättemycket för att hålla henne vaken vid amningarna så att hon fick i sig tillräckligt. Hon var dock slö redan från födseln och fick gulsot etc, hon hade en svår start. Jag skulle aldrig ha gett napp i ert läge utan sett till att hon får i sig lite näring istället, det är ju fullkomligt avgörande de här första dagarna!
I övrigt är ju sov- och ätmönstret helt normalt, det är inget konstigt att de är piggare på nätterna och äter mer då. Det rättar till sig snabbt helt av sig självt, men då börjar de ju också äta mer på dagarna naturligtvis. Vår andra dotter var också så att hon åt och var vaken främst på nätterna. Det justerade sig efter några veckor! Jag var så trött att jag brukade behöva sova ett par timmar efter middagen då pappan fick ta barnen, eftersom det var så mycket vakentid på nätterna.