LaFontaine skrev 2012-07-26 18:03:10 följande:
Visst är det väl mycket så? Jag äter inte enligt LCHF själv men har en del vänner som gör det. De enda LCHF:arna som käkar mycket bacon är de som precis börjat eller de som börjar med LCHF eftersom de tror att man kan äta oerhörda mängder med fett. Min "lunchmatsalserfarenhet" (det är ofta där jag stöter på dem) är att de slutar rätt fort eftersom de bara går upp i vikt.
Jag var likadan när jag började. Åt massa korv och bacon, mängder med beasås och majonäs och grädde och nästan inga grönsaker. Visst, jag gick ner 10kg på en månad men kosten var inte hälsosam.
Nu har jag läst på och försöker äta så bra jag kan. Jag erkänner att jag inte äter 100% bra, men vem gör det? Ibland är man trött efter jobbet och det finns inget färdigt hemma och då är det lätt att steka lite falukorv och ägg.
Det viktigaste är att man är medveten om att man ibland gör sämre val och försöker att göra så gott man kan. Krisar ekonomin kan man helt enkelt inte köpa enbart ekologiskt. Det enda vi inte snålar med hemma är ägg. Det är bara ekologiskt som gäller.
Nu blir det grönsaker/sallad som bas och en köttbit och en klick fet sås så blir jag mätt. Folk på jobbet undrar ibland om det verkligen är LCHF för dom förväntar sig väl smörstekt bacon som badar i grädde :P
Lite sorligt dock att folk tror att det är det LCHF går ut på och det är därifrån all kritik och negativitet kommer tror jag, Om folk faktiskt satte sig in i vad LCHF är och ignorerar LCHFare och vanliga nybörjarfel tror jag inte diskussionen skulle vara så hatisk som den är ibland, från båda sidorna.