• ljung och viol

Lchf:are varför äter ni bacon så ofta??

Det verkar vara många lchf:are som äter bacon till frukost ofta. I lchf-tråden där folk skriver vad de ätit bekräftas detta. En del äter bacon varje dag! Det tycker jag är konstigt. Då vissa andra mer vana lchf:are hävdar att det inte är bra att äta bacon så ofta. Hur går detta ihop?

• Svar på tråden Lchf:are varför äter ni bacon så ofta??
  • atool
    ljung och viol skrev 2012-07-26 15:02:03 följande:

Det verkar vara många lchf:are som äter bacon till frukost ofta. I lchf-tråden där folk skriver vad de ätit bekräftas detta. En del äter bacon varje dag! Det tycker jag är konstigt. Då vissa andra mer vana lchf:are hävdar att det inte är bra att äta bacon så ofta. Hur går detta ihop?

Det undrar jag också.
  • ljung och viol
    atool skrev 2012-07-26 15:21:05 följande:
    Det undrar jag också.
  • tusshh

inte för att ja käkar de varje dag men rätt å slätt - de e gött! man behöver inte äta mkt av de för att bli mätt heller..
    kan va att de är därför..  

• Gladskit

Jag är väl en av dem som brukar skriva i såna här trådar att just bacon är en "nybörjargrej" och något som väldigt många missuppfattar som "bra LCHF-mat".
    Ja det mättar bra, ja det räknas som kött, ja det innehåller fett men det är inte ett särskilt bra livsmedel.
    Hemma hos oss finns alltid ett paket bacon i frysen för att det är lätt att laga till en snabb pastasås eller liknande, bra att ha hemma liksom. Men jag äter inte mer bacon idag än jag gjorde innan jag började med LCHF, en eller max 2ggr per månad skulle jag tro.

För mig är det dessutom otänkbart ur tidssynpunkt att stå och laga och steka varm mat till frukost på vardagarna så det faller redan där.

Men det här är ju bara vad jag tycker!!

• yena89

Precis som gladskit skriver, det är en nybörjargrej. Man missförstår hela budskapet med LCHF och börjar vräka i grädde, smör, korv och bacon. Men LCHF handlar inte om att kunna vräka i fett, det handlar om att inte vara rädd för fett längre.

Dom som gör en långsiktig kostförändring äter sällan bacon. Jag äter bacon 2-3 gånger i månaden kanske. Sen finns det ju bättre bacon också men det är alldeles för dyrt för att jag ska kunna äta det ofta. Jag äter bara ekologisk bacon, inte nyttigt det heller men smakar iaf bättre än Euroshopper bacon för 8kr.

Det finns viktväktare som lägger points på godis eller vräker i saker som har 0 points, inte går jag och frågar "Varför äter viktväktare en massa viktväktargodis?".

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Annelie 76

Jag äter bacon för att jag tycker det är gott. Är inte särskilt förtjust i ägg men med bacon till kan jag äta det också. Det gör det enklare för mig att få i mig nåt ordentligt på morgonen.

Men bacon är inte särskilt bra mat. Natriumnitritet som finns i all chark är ev cancerframkallande. Det är troligtvis det som gör att det är en massa larmrapporter om att rött kött ger cancer. Undersökningarna brukar blanda ihop rent kött och chark, troligtvis för att få ett dåligt resultat för rött kött... http://blogg.ralfsundberg.se/#post10  

• LaFontaine
    Gladskit skrev 2012-07-26 16:56:32 följande:
    Jag är väl en av dem som brukar skriva i såna här trådar att just bacon är en "nybörjargrej" och något som väldigt många missuppfattar som "bra LCHF-mat".
    Visst är det väl mycket så? Jag äter inte enligt LCHF själv men har en del vänner som gör det. De enda LCHF:arna som käkar mycket bacon är de som precis börjat eller de som börjar med LCHF eftersom de tror att man kan äta oerhörda mängder med fett. Min "lunchmatsalserfarenhet" (det är ofta där jag stöter på dem) är att de slutar rätt fort eftersom de bara går upp i vikt. 

• yena89
    LaFontaine skrev 2012-07-26 18:03:10 följande:
    Visst är det väl mycket så? Jag äter inte enligt LCHF själv men har en del vänner som gör det. De enda LCHF:arna som käkar mycket bacon är de som precis börjat eller de som börjar med LCHF eftersom de tror att man kan äta oerhörda mängder med fett. Min "lunchmatsalserfarenhet" (det är ofta där jag stöter på dem) är att de slutar rätt fort eftersom de bara går upp i vikt. 

Jag var likadan när jag började. Åt massa korv och bacon, mängder med beasås och majonäs och grädde och nästan inga grönsaker. Visst, jag gick ner 10kg på en månad men kosten var inte hälsosam.
    Nu har jag läst på och försöker äta så bra jag kan. Jag erkänner att jag inte äter 100% bra, men vem gör det? Ibland är man trött efter jobbet och det finns inget färdigt hemma och då är det lätt att steka lite falukorv och ägg.
    Det viktigaste är att man är medveten om att man ibland gör sämre val och försöker att göra så gott man kan. Krisar ekonomin kan man helt enkelt inte köpa enbart ekologiskt. Det enda vi inte snålar med hemma är ägg. Det är bara ekologiskt som gäller.

Nu blir det grönsaker/sallad som bas och en köttbit och en klick fet sås så blir jag mätt. Folk på jobbet undrar ibland om det verkligen är LCHF för dom förväntar sig väl smörstekt bacon som badar i grädde :P

Lite sorligt dock att folk tror att det är det LCHF går ut på och det är därifrån all kritik och negativitet kommer tror jag, Om folk faktiskt satte sig in i vad LCHF är och ignorerar LCHFare och vanliga nybörjarfel tror jag inte diskussionen skulle vara så hatisk som den är ibland, från båda sidorna.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Kattdamen

Varför äter de som inte äter lchf socker hela tiden?

En kopp te, tack.
  • LaFontaine
    Kattdamen skrev 2012-07-27 10:36:52 följande:
    Varför äter de som inte äter lchf socker hela tiden?
    Och det här är anledning till det pågående "kriget" mellan LCHF:are och icke-LCHF:are. 

Ifrågasättandet. Du, liksom jag, förstår nog att alla som inte äter enligt LCHF äter socker hela tiden. Ändå måste du komma med ett sådant påstående. Jo, jag förstår att du säkerligen blir både påhoppad och ifrågasatt kring din kosthållning och jag tycker att det är för jäkligt. Jag förstår inte varför andra människor har detta behov. Men det blir liksom inte bättre av att försöka ge igen  med samma mynt. Det är bara så outsägligt korkat!

Jodå, jag blir också ifrågasatt av LCHF:are, ofta med samma frågeställning som du hade nu, eller med favoriten att vi andra "vräker i oss kakor". Allt som oftast, i princip jämt, sker detta av nyblivna LCHF:are. Jag väljer att inte börja bråka. Vad ska det främja?  
  • Kattdamen
    LaFontaine skrev 2012-07-27 10:51:40 följande:
    Och det här är anledning till det pågående "kriget" mellan LCHF:are och icke-LCHF:are. 

Ifrågasättandet. Du, liksom jag, förstår nog att alla som inte äter enligt LCHF äter socker hela tiden. Ändå måste du komma med ett sådant påstående. Jo, jag förstår att du säkerligen blir både påhoppad och ifrågasatt kring din kosthållning och jag tycker att det är för jäkligt. Jag förstår inte varför andra människor har detta behov. Men det blir liksom inte bättre av att försöka ge igen  med samma mynt. Det är bara så outsägligt korkat!

Jodå, jag blir också ifrågasatt av LCHF:are, ofta med samma frågeställning som du hade nu, eller med favoriten att vi andra "vräker i oss kakor". Allt som oftast, i princip jämt, sker detta av nyblivna LCHF:are. Jag väljer att inte börja bråka. Vad ska det främja?  
    Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Frågan är lika dum som den ts ställde.
    En kopp te, tack.
  • LaFontaine
    Kattdamen skrev 2012-07-27 10:54:10 följande:
    Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Frågan är lika dum som den ts ställde.
    Då missuppfattade jag inte ditt inlägg. Jag fortsätter undra, vad tjänar du och LCHF på att bråka? Tror du att ryktet blir bättre?
  • Kattdamen
    LaFontaine skrev 2012-07-27 10:55:30 följande:
    Då missuppfattade jag inte ditt inlägg. Jag fortsätter undra, vad tjänar du och LCHF på att bråka? Tror du att ryktet blir bättre?
    Varken jag eller lchf bråkar med någon. Jag ställde enbart frågan för att ts kanske skulle se hur dum hennes egen fråga var. Alla som inte äter lchf sitter inte och äter socker direkt ur sockerpaketet, lika lite som alla som äter lchf äter baconpaket efter baconpaket.
    En kopp te, tack.
  • mrsStatham
    Kattdamen skrev 2012-07-27 10:59:38 följande:
    Varken jag eller lchf bråkar med någon. Jag ställde enbart frågan för att ts kanske skulle se hur dum hennes egen fråga var. Alla som inte äter lchf sitter inte och äter socker direkt ur sockerpaketet, lika lite som alla som äter lchf äter baconpaket efter baconpaket.
    2 fel gör inte ett rätt. Att svara på ett dumt sätt på en dum fråga är som bäddat för bråk. Sånt gör man bara om man söker konflikter.
    TS hävdar inte att alla lchf'are äter baconpaket efter baconpaket. utan frågar varför så många verkar äta bacon till frukost i princip varje dag. När erfarna lchf'are säger att det inte är bra att äta bacon ofta.
    Förstår du skillnaden??
    Bara två saker är oändliga
  • Kattdamen
    mrsStatham skrev 2012-07-27 11:34:50 följande:
    2 fel gör inte ett rätt. Att svara på ett dumt sätt på en dum fråga är som bäddat för bråk. Sånt gör man bara om man söker konflikter.
    TS hävdar inte att alla lchf'are äter baconpaket efter baconpaket. utan frågar varför så många verkar äta bacon till frukost i princip varje dag. När erfarna lchf'are säger att det inte är bra att äta bacon ofta.
    Förstår du skillnaden??
    Nej, det gör man inte. Jag var lite ironisk med den frågan.

Man kan fundera på varför ts vill bråka och söker konflikter om man ska gå på denna tråden.

Det är ganska många som inte äter lchf och som äter bacon varje dag.
    En kopp te, tack.
Svar på tråden Lchf:are varför äter ni bacon så ofta??