Kan man stämma umgängesföräldern på MER umgängestid?
Jag och barnets pappa har varit separerade i 3 år. Barnet är 5 år. Han har barnet varannan helg. Jag vill att han ska ha mer, gärna varannan vecka. Och barnet vill träffa sim pappa mer. Han vill inte pga att vi har olika uppfattningar om regler och uppfostran osv. Jag har bett om att gå till familjerätten på sammarbetssamtal, men han vägrar.
Nu den här helgen var hans helg. Men barnet har blivit sjukt. Inte så sjukt att det kan åka till sin pappa som bor 3 minuter med bil från oss. Han vägrar ta barnet förens det är friskt. Dvs att om jag inte låter han ha barnet på "min" tid så går det 4 veckor mellan umgänget.
Jag har inga som helst problem att han har barnet på "min" tid. Men barnet mår inte bra av att aldrig veta när det kommer vara hos sin pappa. Det har även förskolan påpekat att dom märker att barnet blir oroligt osv när vi avviker från de fasta rutinerna med varannan helg. Har fått hämta barnet pga magont som gått över så fort jag hämtat tex.
Det jag vill är att ha fasta rutiner som inte rubbas om det inte är väldigt speciella fall. Tex om någon ligger på sjukhus eller liknanade.
Att pappan har mer umgängestid.
Att barnet blir sjukt ska inte påverka umgängestiden.
Att barnet ska kunna ringa sin andra förälder om den vill.
Att vid julafton och födelsedag ska den andra föräldern ringa och gratta/önska god jul.
Att vi föräldrar ska gå på möten/läkarbesök och liknande tillsammans.
Är det orimliga krav och går det att lämna in en stämning på detta?
Det har gått tre år och vi kan fortfarande inte komma överens så jag känner att det är dax att göra något åt saken.