• Anonym (...)

Kan man stämma umgängesföräldern på MER umgängestid?

Jag och barnets pappa har varit separerade i 3 år. Barnet är 5 år. Han har barnet varannan helg. Jag vill att han ska ha mer, gärna varannan vecka. Och barnet vill träffa sim pappa mer. Han vill inte pga att vi har olika uppfattningar om regler och uppfostran osv. Jag har bett om att gå till familjerätten på sammarbetssamtal, men han vägrar.

Nu den här helgen var hans helg. Men barnet har blivit sjukt. Inte så sjukt att det kan åka till sin pappa som bor 3 minuter med bil från oss. Han vägrar ta barnet förens det är friskt. Dvs att om jag inte låter han ha barnet på "min" tid så går det 4 veckor mellan umgänget.

Jag har inga som helst problem att han har barnet på "min" tid. Men barnet mår inte bra av att aldrig veta när det kommer vara hos sin pappa. Det har även förskolan påpekat att dom märker att barnet blir oroligt osv när vi avviker från de fasta rutinerna med varannan helg. Har fått hämta barnet pga magont som gått över så fort jag hämtat tex.

Det jag vill är att ha fasta rutiner som inte rubbas om det inte är väldigt speciella fall. Tex om någon ligger på sjukhus eller liknanade.
    Att pappan har mer umgängestid.
    Att barnet blir sjukt ska inte påverka umgängestiden.
    Att barnet ska kunna ringa sin andra förälder om den vill.
    Att vid julafton och födelsedag ska den andra föräldern ringa och gratta/önska god jul.
    Att vi föräldrar ska gå på möten/läkarbesök och liknande tillsammans.

Är det orimliga krav och går det att lämna in en stämning på detta?

Det har gått tre år och vi kan fortfarande inte komma överens så jag känner att det är dax att göra något åt saken.

• Svar på tråden Kan man stämma umgängesföräldern på MER umgängestid?
  • Anonym (...)

Jag har frågat vad det är för regler och rutiner han vill att jag ska följa men det kan han inte heller svara på. Känns som att han bara kommer med bortförklaringar och undanflykter för att slippa.

Han gick med på att träffas och prata här om dagen, fast inte på familjerätten utan själva. Det va ju bättre än inget tänkte jag och försökte boka in en dag. Då hade han så mycket att göra att jag fick lov att komma in till hans jobb någon dag då han jobbade själv för att han skulle ha tid att prata.

För det första så tycker jag att om man har satt ett barn till världen får man fan ta sig tid för det. Och för det andra tror jag inte en sekund på att han inte kan avvara en timme eller två för att prata igenom saker. Jag tror stenhårt på att han vill att jag ska komma in till hans jobb så han slipper redovisa för sin sambo vart han varit osv för jag har en väldigt stark känsla att han inte får träffa mig för henne. Kanske därför han inte vill gå till familjerätten heller.

• Anonym

Ja då återstår väl bara tingsrätten. Att du säger att ni får överlämna till dem att upprätta ett umgängesavtal. Se till att överlämningsdagarna är via dagis/skola så kan han inte strunta i att hämta (gör dig oanträffbar/upptagen vid de tiderna). Och hämtar han inte han då så är han antagligen så störd att det inte finns något att göra mer än att acceptera läget.  

• Anonym (...)

Vi har hämtning/lämning på förskolan. Det funkar bra. Det är när barnet är sjukt som det inte funkar. Då hämtar han inte. Han säger att om barnet blir sjukt på hans umgängestid så stannar barnet där tills det är friskt. Det har hänt max en gång om jag inte minns fel. Minst två ggr har han lämnat barnet här 6-6:30 måndag morgon för han kan ju minsann inte vara hemma och vabba. Och den gången barnet var där och var sjukt så var hans sambo hemma med barnet. Jag har inget emot det, men hans principer gäller tydligen inte honom.

Tack för era svar. Ska ringa familjerätten imorgon och se vad jag har för möjligheter.

• Anonym

Så det är bara vabb som inte funkar? Inte ökat umgänge och rutiner och regler? Familjerätten kan inget göra om han inte vill frivilligt, då är det tingsrätten som gäller.

Lycka till!   

• Anonym (...)

Ja vab är ett problem. Sen att han vägrar ha barnet mer pga rutiner och regler. Men han vill inte säga vilka regler och rutiner han har och som han vill att jag ska ha. Han vet dessutom inte om vad vi har för rutiner och regler här hemma så det är lite underligt hur han kan va så anti pga det.

Sedan så är det sådant som inte påverkar barnet direkt men som förstör tilliten och sammarbetet mellan oss. Som tex när dom var utomlands nyligen. Först så skulle dom till ett ställe som jag OK:ade, sen hade de bokat biljetter till ett helt annat land. Ett par dagar innan avresa får jag veta av barnet att pappa inte ska åka med! Messar honom och frågar vad det är frågan om (ringa får jag inte göra, då svarar han inte). Då ska hans sambo åka med barnet och han komma ner förts tre dagar senare. Som sedan visade sig vara fem dagar senare. Och så ljög han om vilken tid planet gick osv. Han lovade att jag skulle få prata med barnet på dennes 5-årsdag då barnet fyllde år när de va utomlands. Det höll han inte. Jag både ringde och messade utan resultat.

• Anonym

Jag säger heller inte vart vi ska åka om vi ska det, när planet går och lägger mig inte i vem som passar barnet när jag inte är med etc. Som sagt vissa separationer resulterar inte i samarbete som i vänskapligt utan man får acceptera att man lever separata liv trots att man har barn tillsammans. Visst kan man tycka att det skulle vara annorlunda men man kan inte kräva att den andra ska  tycka likadant. Vilket för mig tillbaka till du har (sköter) ditt liv och han sitt så kanske saker löper smidigare..  

• Anonym (Anna)

Hade det gått hade jag stämt mina barns pappa för mer umgänge med honom direkt!!! Men tyvärr kan man inte tvinga någon som inte vill ha barnet :(

• sirisdotter
    Anonym skrev 2012-06-28 23:02:04 följande:
    Jag säger heller inte vart vi ska åka om vi ska det, när planet går och lägger mig inte i vem som passar barnet när jag inte är med etc. Som sagt vissa separationer resulterar inte i samarbete som i vänskapligt utan man får acceptera att man lever separata liv trots att man har barn tillsammans. Visst kan man tycka att det skulle vara annorlunda men man kan inte kräva att den andra ska  tycka likadant. Vilket för mig tillbaka till du har (sköter) ditt liv och han sitt så kanske saker löper smidigare..  
  • sirisdotter
    Anonym (Anna) skrev 2012-06-28 23:02:58 följande:
    Hade det gått hade jag stämt mina barns pappa för mer umgänge med honom direkt!!! Men tyvärr kan man inte tvinga någon som inte vill ha barnet :(
    Nej,  hur trevligt skulle det bli för ett  barn?    "Jag hade velat kappsegla i helgen,  men är tvungen att vara med dig i stället...."    "Jag har träffat en superhäftig kvinna -  och nu måste jag passa dig istället för att ha barnfritt med henne"   etc   etc 
  • Anonym (Anna)

Precis. Jag älskar mina barn och vill tillbringa all rid med dem men självklart hade jag velat att de hade en bra relation med sin pappa men att tvinga dit barnen till en person som inte vill ha dem leder ju inte till nån positiv relation och är således helt onödig!

Svar på tråden Kan man stämma umgängesföräldern på MER umgängestid?