• Anonym (Uppgiven)

Kan pappan tvingas till ett drogtest vid misstanke?

Hej,

Vet inte var jag ska börja någonstans och vart jag kan vända mig och ställer nu ett litet hopp till er för lite svar!

Men ska försöka göra en väldigt lång historia lite kortfattad!

Jag har äntligen lyckats ta mig bort från mina barns pappa! Han har varit fruktansvärt elak och jag kan inte leva ett liv "inlåst"

Men nu när jag har flyttat så misstänker jag att han har börjat använda droger, han har ett förflutet som amfetaminmissbrukare och har erkänt ett bakslag för ett år sedan samt att han tagit när bråken och problemen började för ca 2 månader sen. Påstår att han inte tar något nu

Men han beter sig så fruktansvärt konstigt hela tiden, humöret svänger fortare än kvickt. Umgås med folk som jag vet är kända för droger och som han inte umgåtts med förut. Antyder att han svänger sig med väldigt mycket kontanter för att han får inte ut mer på bankomaten säger han när jag vill ha mina pengar.

För saken hör att han har blåst mig på alla våra sparpengar, jag har lånat pengar till ett nytt hem, och tagit båda bilarna för att jag var så dum och lät honom stå på dem.

Men iaf så vet jag inte vart jag kan vända mig nu! Kan jag gå till soc och få hjälp? kan de tvinga honom att lämna prover för att få rätt till umgänge med barnen?

eller vilken väg ska man gå! jag är ett vrak och helt rådlös...

• Svar på tråden Kan pappan tvingas till ett drogtest vid misstanke?
  • Anonym (Emanuel)
    Anonym skrev 2012-06-30 08:02:56 följande:
    Hmm...vad menar du att rubriceringen skulle bli om droger återfanns i blodet då? :)
    Enkelt drograttfylla och ringa narkotikabrott det är nämligen inte olagligt att köra bil med narkotika i urinen bara i blodet.
  • Anonym (soc.)

Socialtjänsten kan inte tvinga nån till några drogtester, däremot är dessa de enda som kan hjälpa dig med att skydda barnet ifrån umgänge med en påtänd far. Oavsett hur många positiva UP man på nåt vis får ur karln så fyller de ingen funktion vad det gäller umgängesrestriktioner om det är så att du inte kontaktar socialtjänsten, då detta är den enda instans som kan hjälpa dig vidare med detta.

• Anonym
    Anonym (Emanuel) skrev 2012-07-01 10:25:14 följande:
    Svårt att hålla reda på alla anonyma välj gärna ett anonymt namn eller som jag mitt eget namn så blir det lättare. (o;

Att påstå att USA har ett bra rättssystem skulle jag aldrig göra för det är inte min åsikt, inte heller deras drogpolitik är alltid den bästa, men jag har aldrig påstått detta! Utan jag påstod att de städer där man körde modellen nolltolerans mot brott blev det betydligt lägre andel brott än innan man körde just nolltolerans. Det betyder egentligen bara att om man ständigt tar fram bötesblocket och skriver samt samtalar och agerar mot de som begår brott speciellt de 5% av brottslingarna som begår 90% av brottsligheten så sjunker andelen brott. Det beror väl på olika saker men man kan ju inte begå brott om man ständigt är upptagen av att behöva svara på polisens frågor och skriva på böter samt hålla tider för små rättegångar som visserligen bara ger böter men om boven inte kommer så blir det bara värre. 

Du som beskriver dig som  "Jag som inte är missbrukare och är en normal Svensson, är av noll intresse av polis."

Ja det har du väll rätt i du är inte av intresse om du är det du säger och ??

Fast du verkar som du har åsikter om vad du kallar betongvården så antingen talar du i nattmösan och har varit en missbrukare eller är vilket inte i sig är fel det är en erfarenhet man lär sig av men klarar sig bäst utan tror jag. Jag förstår att en del har åsikten att vården bara stigmatiserar folk osv osv, den åsikten har inte jag, jag tycker att vården ibland är helt värdelös men inte att den stigmatiserar folk, inte heller att de som begår brott blir skadade av att de åker fast och att det därför är samhällets fel att de mår dåligt och att de begår brott återigen detta är verkligen DRAVEL. Man är ansvarig för sina egna handlingar att lägga över ansvaret för vad man gör på andra eller samhället är ett riktigt loser beteende som missbrukare ofta tar till. Det hör till att missbrukare snackar på det viset de kan knappast hjälpa det men det blir inte mer rätt för det! Kamma till sig och ta ansvar för sina egna handlingar alla ni stackare som skriver här och använder droger rikta in er på att bli friska istället för att försvara droganvändning.

Ja samhället är inte alltid perfekt och vården är inte alltid den bästa men det betyder inte att en persons val att ta droger eller begå brott är någon annans fel. 

Stigmatisera! ja tala om dravel (o: 
    Stigmatisering är knarkkrigarens älsklings vapen emot droger.
    Men detta erkänner han aldrig, för det skulle ju kunna påvisa ett hyckleri.

Batongvård vore väl mer rätt.
    Vi har ett faktum i detta land att vi hanterar inte droger som ett hälsoproblem, utan vi har precisions verktyg i form av pistol och batong att sköta "vården".
    Behöver inte vara speciellt begåvad att inte inse att det går åt helvete.
    Vi har ju prövat detta i 40år nu, och skruvat upp trycket de senaste 20åren.
    Och desto mer man skruvat åt trycket, desto mer har vi nyttjat droger.
    Är det nått som man kalla framgångsrikt?

Ytterligare ett faktum, jag är en normal svensson i det mesta och lika så de flesta som röker cannabis.
    Det är ett ytters fåtal som begår riktiga brott för sin cannabis.
    Jag betalar med mina skattade pengar och jag känner inte ens någon som röker cannabis och INTE har arbete och familj.

Sen fick du med dravel ett par ggr, tror du det ska dölja de flosklerna du producerat?
  • Anonym
    Anonym (Emanuel) skrev 2012-07-01 13:22:06 följande:
    Jag förstod väll att du "anonym" var en kriminell typ märkte liksom det på dit sätt att försvara din brottslighet och det där att använda ordet stigmatisera hela tiden.

Att använda cannabis är olagligt och jag träffar på massvis med exempel på cannabis rökare som inte har jobb eller familj och även de som har jobb mm träffar jag på.

Fast nu har tråden halkat ur banan lite Ts frågade ju om det gick att ta narkprov vid misstanke och för att svara på den frågan så JA det gör det.

Polisen har befogenhet och skyldighet att vid misstanke ta prov om någon kan misstänkas för drograttfylla.

Tipsa polisen är ett klokt val av Ts samt att prata med soc, dokumentera även allt, spela gärna in samtal du har med exet Ts. Det viktigaste i det läge som uppkommit är barnen, inte att hämnas eller djävlas men att göra det man kan för att barnen ska få det så bra som möjligt. Att de umgås med en man (Vill inte kalla honom far) som tar droger och som varit/är "Elak" och min tolkning är att du menar med din text att han var kontrollerande och "låste in dig" jag misstänker även att det förekommit fysiskt våld. En sådan man ska inte få obegränsad tillgång till sina barn för ingen har absolut rätt till sina barn sköter man sig inte så ska man ej ha barn. Barn har rätt till båda sina föräldrar såklart, men det betyder att om båda föräldrarna är lika goda föräldrar så skall barnen ha rätt att träffa båda och att det blir delad vårdnad inte att missbrukar den ena föräldern umgås med kriminella och är en av dessa män som slår och hotar den kvinna han lever med så ska han inte ha rätt att träffa sina barn obevakad.

Lycka till Ts tyvärr är du inte ensam om ditt problem det är otroligt vanligt. 
    Inte mer kriminell än en som går över gatan på röd gubbe eller en som laddar lite musik.
    Och stigmatisering är ett faktum.
    Cannabis är olagligt, men varför finns det ingen som kan förklara.
    Och ställer man frågan, så ramlar dom tillbaka på "min åsikt", det är "farligt"(och vägrar förklara hur) och sen stigmatisering och moralism.
    Att hålla sig till fakta och forskning är lika välkommet som fri press är för en diktator.

Att hålla på anmäla är ett patetiskt beteende för påhittade brott som att använda droger är.
    Dock är drograttfyllor nått som man ska hålla efter, inte personlig konsumtion vet inte vad man inbillar vad man ska uppnå med det.
    Vore det inte bättre jaga riktiga brottslingar som begår riktiga brott?

Drogtester kommer inte polisen rycka ut för precis, endast en rövarhistoria som kan få ut dom.
    Så ljug på bara om det känns bra för dig.
  • Anonym
    Anonym (Emanuel) skrev 2012-07-01 10:25:14 följande:
    Svårt att hålla reda på alla anonyma välj gärna ett anonymt namn eller som jag mitt eget namn så blir det lättare. (o;

Att påstå att USA har ett bra rättssystem skulle jag aldrig göra för det är inte min åsikt, inte heller deras drogpolitik är alltid den bästa, men jag har aldrig påstått detta! Utan jag påstod att de städer där man körde modellen nolltolerans mot brott blev det betydligt lägre andel brott än innan man körde just nolltolerans. Det betyder egentligen bara att om man ständigt tar fram bötesblocket och skriver samt samtalar och agerar mot de som begår brott speciellt de 5% av brottslingarna som begår 90% av brottsligheten så sjunker andelen brott. Det beror väl på olika saker men man kan ju inte begå brott om man ständigt är upptagen av att behöva svara på polisens frågor och skriva på böter samt hålla tider för små rättegångar som visserligen bara ger böter men om boven inte kommer så blir det bara värre. 

Du som beskriver dig som  "Jag som inte är missbrukare och är en normal Svensson, är av noll intresse av polis."

Ja det har du väll rätt i du är inte av intresse om du är det du säger och ??

Fast du verkar som du har åsikter om vad du kallar betongvården så antingen talar du i nattmösan och har varit en missbrukare eller är vilket inte i sig är fel det är en erfarenhet man lär sig av men klarar sig bäst utan tror jag. Jag förstår att en del har åsikten att vården bara stigmatiserar folk osv osv, den åsikten har inte jag, jag tycker att vården ibland är helt värdelös men inte att den stigmatiserar folk, inte heller att de som begår brott blir skadade av att de åker fast och att det därför är samhällets fel att de mår dåligt och att de begår brott återigen detta är verkligen DRAVEL. Man är ansvarig för sina egna handlingar att lägga över ansvaret för vad man gör på andra eller samhället är ett riktigt loser beteende som missbrukare ofta tar till. Det hör till att missbrukare snackar på det viset de kan knappast hjälpa det men det blir inte mer rätt för det! Kamma till sig och ta ansvar för sina egna handlingar alla ni stackare som skriver här och använder droger rikta in er på att bli friska istället för att försvara droganvändning.

Ja samhället är inte alltid perfekt och vården är inte alltid den bästa men det betyder inte att en persons val att ta droger eller begå brott är någon annans fel. 

Stigmatisera! ja tala om dravel (o: 
    Du kan annars göra det enkelt för dig och citera inlägg du svarar på, det blir enklare så.

Påstå att usa hitintills gjort ens ett rätt när det kommer till att hantera droger eller kriminalitet är lite väl magstarkt, till och med för knarkkrigare.

Polisen bör ligga på dom som begår brott, det håller jag med om, yrkeskriminella som sysselsätter sig med rån, misshandel mord, våldsbrott det vill säga, brott som skadar andra, att konsekvent ge sig på drogbrukare som inte begår några våldsbrott alls är bara enkelt sätt att bidra till statistiken och skapa större problem än droger i sig skulle.
    Att folk har lättare att vända sig till ett kriminellt tillvaro när samhället sviker dom och dom hamnar i utanförskap bör inte vara nån nyhet.
    Det är precis det man uppnår när man förföljer en grupp av människor och stöter ut dom från samhället.
    En annan kostsam misstag dom gör i usa och ibland även i sverige att ställer ultimatum, straff eller "vård", dom flesta väljer vård och slösar på sin tid och samhällets resurser, till ingen nytta givetvis för när den "frivilliga" vården är över så återgår man till det man har för en stund lämnat.
    Har för mig undersökningar visade att 90% av "vårdtagare" var där av tvång och hade inga som helst planer på att vara där mer än dom var tvungna till, heller fanns det inga planer att vika sig för maktmissbruket.

Det är komiskt att du drar in egenansvar i detta, nått som folk inte tillåts i och med man blir omyndighetsförklarat sekunden andra droger än den lagliga heliga trinitin väljs.
    I sammanhanget så blir det svårt att diskutera egenansvar när man har satt i rutin att sparka på dom som redan ligger och om dom inte ligger än så ser man till att sparka omkull dom. Dom flesta är inte religiösa fanatiker som vänder den andra kinden till.
    Sparkar man tillräkligt på folk så finns det en stor risk att dom tar illa upp och sparkar tillbaka.
    Förstårligt att du måste ta till halmgubbar och lite stigma för att få dina ickeargument att hålla, dom har inte många ben att stå på.
  • Anonym
    Anonym (Emanuel) skrev 2012-07-01 14:27:20 följande:
    Ush ja alla dessa påhittade brott som att man inte ska få skjuta varg ex, det är ju min rättighet jag får ju mina djur tagna av vargar och jag tycker lagen är onödig.

Likaså så tycker jag att det inte kan vara fel att jag säljer alkohol till 13 åringar för de skulle ju iaf fått tag i alkoholen så den lagen tänker jag inte lyda heller.

Ush alla dessa patetiska människor som "golar" på andra människor som säljer droger, våldtar barn osv osv 

Polisen nej de är säkert inte intresserade av att ta fast drograttfyllon det är ju visserligen deras jobb som blir så mkt enklare när allmänheten hjälper till men nej de vill säkert inte detta. 

Nu var jag lite raljerande men jag ville bara vissa att din argumentationsteknik har en del luckor bara för att du tycker att en lag inte passar dig och är löjlig så har du ingen rätt att bryta mot lagen hur skulle det se ut om alla bara lyder de lagar som de tycker passar dem?

Föresten är det inte olagligt att gå mot röd gubbe! För det finns ingen straffsanktion för det "brottet" 
    Skjuta en varg?
    Den är jag mycket intresserad i hur du får ihop med ett offerslöst brott som ta sig röka är.

haha, säljer droger och våldtar barn, känns ju väldigt besläktat brott och väldigt relevant att ha i samma mening.

Argumentationsteknik?
    Min enda teknik är att inte svamla och dela ut floskler som skjuta varg och våldta barn.
    Men du klarar inte av att dramatisera en hel del, sväva ut så mycket du kan.

Gå mot röd gubbe är ett brott, men som du säger utan påföljd.
    Man kommer inte ifrån faktumet att det fortfarande är ett brott enligt lag.
    Och det finns straff som kan utdelas om man går mot röd gubbe, dock hur ofta den delen av lagen emot gå mot röd gubbe används har jag inte en susning om.
    Men den finns detta till trots.
  • Anonym
    Anonym (Emanuel) skrev 2012-07-01 14:44:59 följande:
    Bra visa lagtext att det finns gällande straffsanktioner för detta. Jag kan garantera dig att det inte finns så där har du garanterat och bevisligen fel.

Tycker du att man bara behöver följa de lagar som jag tycker är oki, då bör det gälla för alla inte bara för dig och ja att skjuta en varg är ett offerslöst brott, vad nu detta har betydelse? Är alla offerlösa brott oki att begå? Varg kan nämligen inte ses som offer i lagens mening för det är ett djur.

Vad bra att du inte har någon argumentationsteknik det har säkert tagit dig långt här i världen, att du bara tycker, och använder dig av personangrepp för att "vinna" en diskussion.

Sakfrågan?
    Alltså nu får du ge dig, jag har sett mycket svammel på den här sidan men du tar priset här.
    Det är inte lagen som bestämmer om det finns offer med i bilden utan det verkliga livet,
    strävar man mot att utrota en art för den rakar störa en och kallar det för offerslöst brott så vet jag ifan vad man tänker med eller om man tänker överhuvudtaget.

Offerslöst brott är en sådan som en sådan där inga offer finns, som vid drogbruk.
    Offer skapas i regel först när man tillämpar lagarna och skadar folk med dom.

• Anonym
    Anonym (Emanuel) skrev 2012-07-01 14:44:59 följande:
    Bra visa lagtext att det finns gällande straffsanktioner för detta. Jag kan garantera dig att det inte finns så där har du garanterat och bevisligen fel.

Tycker du att man bara behöver följa de lagar som jag tycker är oki, då bör det gälla för alla inte bara för dig och ja att skjuta en varg är ett offerslöst brott, vad nu detta har betydelse? Är alla offerlösa brott oki att begå? Varg kan nämligen inte ses som offer i lagens mening för det är ett djur.

Vad bra att du inte har någon argumentationsteknik det har säkert tagit dig långt här i världen, att du bara tycker, och använder dig av personangrepp för att "vinna" en diskussion.

Sakfrågan?
    Det finns en lagtext där om man går mot röd gubbe på ett farligt sätt där man orsakar kroppsskada.
    Om jag orkar leta upp den åt dig det gör jag inte.
    Jag har vetenskapen att den existerar och totalt ointresserad av att lägga ner tid på att du ska få ta del av den.

Är skjuta en varg ett offerslöst brott, hur lyckas du få ihop det?
    Ena sidan en levande varg andra sida en död varg, och en som står bakom avtryckaren.
    Sen sätt ihop detta med en som drar i sig lite rök från torkade växtdelar, så kanske klarnar för dig(antagligen inte, men hoppet är det sista som försvinner säger dom).

Använder sällan personangrepp i en diskussion, och skulle jag ha samma frekvens på personangrepp som du har.
    Så har jag att göra den saken är fullständigt klar.

Sakfrågan?
    Är du intresserad av sakfrågan Förvånad, den var ny, du är ju mest intresserad svammel, floskler och annat som inte har med saken att göra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-01 14:51:05 följande:
    Alltså nu får du ge dig, jag har sett mycket svammel på den här sidan men du tar priset här.
    Det är inte lagen som bestämmer om det finns offer med i bilden utan det verkliga livet,
    strävar man mot att utrota en art för den rakar störa en och kallar det för offerslöst brott så vet jag ifan vad man tänker med eller om man tänker överhuvudtaget.

Offerslöst brott är en sådan som en sådan där inga offer finns, som vid drogbruk.
    Offer skapas i regel först när man tillämpar lagarna och skadar folk med dom.
    Word!!!
  • farsan65

Gå till både soc och polisen samt till en familjejurist som kan ge dig råd om vad man kan göra.

Polisen kommer försöka att få stopp på honom om du tipsar dem om när han kör sin bil så de blir lätt för dem att hitta honom. Är han då posetiv så kommer han dömas för rattfylleri och den domen är offentlig.

Lycka till TS 

• nonymous

Om man vägrar urinprov så kan polisen i många fall välja att med våld tvinga fram ett urinprov genom att föra upp en kateter och tappa blåsan direkt. Oftast räcker det med att ta fram katetern så ger den misstänkte med sig. Men om man inte ger med sig och "frivilligt" lämnar ett urinprov så råkar man ut för en högst obehaglig upplevelse som sätter spår långt efteråt. En kateter är ingenting man gärna får intvingat i sig, det gör ont, ont som fan. Efteråt så får man bara sitta där och önska att polismannen som beslutade om användandet av kateter råkar ut för en trafikolycka efter frisläppandet.

JO har redan utrett ett ärende där en man tvingats till att lämna urinprov med hjälp av kateter, trots att mannen redan lämnat ett blodprov. JO riktade skarp kritik mot polisen och påpekade att polisen visserligen har rätt att ta urinprov, men att de måste tillämpa proportionalitetsprincipen, dvs att det måste stå i proportion till brottet. Att tvinga in en kateter för att kunna ta ett urinprov är inte proportionerligt med ett ringa narkotikabrott (vilket är anledningen till att du tar ett urinprov, för drograttfylla gäller blodprov, precis som vid vanlig rattfylla.) där straffvärdet understiger 1 år i fängelse.

• psyklivet
    nonymous skrev 2015-04-17 19:42:46 följande:

Om man vägrar urinprov så kan polisen i många fall välja att med våld tvinga fram ett urinprov genom att föra upp en kateter och tappa blåsan direkt. Oftast räcker det med att ta fram katetern så ger den misstänkte med sig. Men om man inte ger med sig och "frivilligt" lämnar ett urinprov så råkar man ut för en högst obehaglig upplevelse som sätter spår långt efteråt. En kateter är ingenting man gärna får intvingat i sig, det gör ont, ont som fan. Efteråt så får man bara sitta där och önska att polismannen som beslutade om användandet av kateter råkar ut för en trafikolycka efter frisläppandet.

JO har redan utrett ett ärende där en man tvingats till att lämna urinprov med hjälp av kateter, trots att mannen redan lämnat ett blodprov. JO riktade skarp kritik mot polisen och påpekade att polisen visserligen har rätt att ta urinprov, men att de måste tillämpa proportionalitetsprincipen, dvs att det måste stå i proportion till brottet. Att tvinga in en kateter för att kunna ta ett urinprov är inte proportionerligt med ett ringa narkotikabrott (vilket är anledningen till att du tar ett urinprov, för drograttfylla gäller blodprov, precis som vid vanlig rattfylla.) där straffvärdet understiger 1 år i fängelse.

Det lustiga i kråksången, var att den som de forcerade(våldtog) med ett rör i urinröret, hade inget urin.
    Precis som han sa som de skulle testa på, humor men bizzart.

Menar du på att detta sker normalt på vissa ställen?
    Det fallet du tar upp, är det enda jag hört talas om.

Svar på tråden Kan pappan tvingas till ett drogtest vid misstanke?