• Kelebek

Börjat rida igen efter lång sjukskrivning, fått jätteont i ryggen, bör jag ta en paus?

Jag fick barn för 6 veckor sedan, hade en jättejobbig graviditet och var i stort sett sängliggande i 8 månader. För 3 veckor sedan återupptog jag ridningen och red då i min sons grupp (30 min, skritt och trav), samma veckan därpå. Det gick jättebra! Förra veckan däremot (lördag) red jag i min ordinarie grupp, som normalt sett brukar vara tuff för mig, dvs 60 minuter med mycket trav och galopp. Det gick jättebra till en början men mot slutet när vi galopperade stack det till i ryggen och började göra helt galet ont. Jag vet inte vad som hände men jag har haft ont sedan dess, det gör lite ont hela tiden men när jag springer, lyfter saker eller anstränger mig känns det som om någon sticker en kniv i mig på just det stället. Det har inte blivit bättre sedan i lördags... Nu har jag ridning igen på lördag, jag vill såååå gärna rida, har saknat det som bara den :( Men vet inte om det vore jättedumt... Kan det bli värre? Borde jag vänta tills det blir helt bra igen? Eller kanske rida i sonens grupp tills vidare?

• Svar på tråden Börjat rida igen efter lång sjukskrivning, fått jätteont i ryggen, bör jag ta en paus?
  • Pallas

Var gör det ont? Låter som att det kan vara foglossning.

• Kelebek
    Pallas skrev 2012-04-26 20:18:23 följande:
    Var gör det ont? Låter som att det kan vara foglossning.
    Tror du? Jag hade jätteproblem med foglossning men mest i bäckenet och långt ner på ryggen. Det här är ungefär i mitten av ryggen, på höger sida om ryggraden. Vad gör jag om det är foglossning, bara vila och vänta ut det? :( Jag tänkte att jag kanske hade sträckt en muskel eller något men jag vet inte vad man gör åt det heller.
  • Pallas

Aha, trodde det var längre ned. Nej, då låter det inte som foglossning utan mer en nerv- eller muskeltjafs. Stretcha försiktigt om du kan, så att det tänjer men inte gör ont. Stryck på tex Voltaren gel, om du tål det.

• Pallas

Om du inte har ont inför nästa lektion tycker jag du kan prova igen och se vad som händer.

• Minuit

jag hade nog kollat med läkare... så att det slipper bli en skada med lång rehab-tid.
    jag hade ett knä som strulade och red på som vanligt, hoppade osv.. fick låååång rehab tid och ridförbud i ett halv år..

• Kelebek
    Minuit skrev 2012-04-26 21:10:57 följande:
    jag hade nog kollat med läkare... så att det slipper bli en skada med lång rehab-tid.
    jag hade ett knä som strulade och red på som vanligt, hoppade osv.. fick låååång rehab tid och ridförbud i ett halv år..
    Oj! Jag kanske kan gå på den öppna mottagningen på vårdcentralen imorgon, för lektionen är på lördag, så det vore ju bra att ha träffat läkare innan dess. Det känns så surt att behöva missa lektioner nu när jag längtat i 9 månader efter att få rida, men som du säger, inte kul att behöva vänta ett halvår till.. då väntar jag hellre någon eller några veckor nu. Men det känns som att man ju måste komma igång på något sätt efter en sån här lång sjukskrivning, fast jag kanske borde tagit det lite lugnare?
  • Inversable

Du kanske kan rida i nån grupp som är mellan din egen och sonens grupp i svårighetsgrad och längd? Så kanske ridningen blir lite roligare än i sonens grupp men inte lika tuff för kroppen just nu och gå tillbaka till din grupp när du känner dig redo. Det är nog inte så konstigt om du behöver en uppbyggnadsperiod för kroppen just nu.

• cajsasmamma

Man ska absolut inte rida så tidigt som du gjorde efter förlossning! Jag jobbar med hästar och har ett stort kontaktnät av hästfolk och flera av mina vänner som har fött barn säger att dom har börjat för tidigt efter bara några. Man ska iaf vänta några månad enligt dom flesta, iaf om man ska rida lite mer avancerat. Skritta kan man kanske göra efter 1-1,5månad

Det tar väl ca 6-8veckor för livmodern att återhämta sig, om jag inte min fel.   

Svar på tråden Börjat rida igen efter lång sjukskrivning, fått jätteont i ryggen, bör jag ta en paus?