• RocketAnnie

Ta med mat......

Vår dotter går i förskoleklass och ska nu ha en utedag. Då serveras ingen skollunch utan det får de ta med själva + en frukt. Vad tycker ni om det?
    Vet att det har  varit massa diskussioner om detta.
    Egentligen ska väl skolan stå för maten. Och dottern är inte helt förtjust i att äta kall mat.

Sedan tycker jag det är lite konstigt att när de går i skolan så ska de ha med frukt medans de veckor de går på fritids så finns det frukt till barnen???

• Svar på tråden Ta med mat......
  • Höghus

Coyote: som sagt har du ingen aning om hur jag har det. Att se till att ens barn har tak över huvudet och mat på bordet är prio ett. Det har inget med ödmjukhet att göra utan ansvar.

• neelliee

Vad jag tycker? Om vad då? Om en enstaka matsäck hit eller dit? Ingenting att ens reflektera över, det innebär en del jobb att ha barn och en  dubbelmacka med ost + ett äpple + en flaska blandsaft har ALLA råd med. Alla friska, normalt fungerande vuxna vill säga.

• neelliee
    Coyote skrev 2012-04-16 21:58:04 följande:
    Jag vet föräldrar som ger sina barn havregrynsgröt till lunch och middag när barnen är hemma. Eller barn som helt enkelt inte får mat hemma utan bara äter skollunchen under en hel dag, och således får gå till skolan trots sjukdom.

Och i sådana tragiska fall är det väl BRA om det uppdagas i skolan? Socialbidraget är uträcknat så att man SKA kunna fixa en enklare matsäck någon gång ibland, ge barnen mat vid vab etc. Klarar man inte det finns en ANNAN problematik också (psykiska problem, missbruk, lågbegåvning etc) och i sådana fall behöver hela familjen adekvat hjälp, inte "hjälp att fortsätta leva illa" genom att samhället curlar föräldrarna så mycket att missförhållandena inte upptäcks. Om jag som lärare får reda på att barnen inte får mat hemma vid sjukdom måste jag göra ososanmäkan till socialen, för barn ska INTE ha det så. Och den oron barn som har det så lever med, den försvinner inte av att skolan ordnar matsäck även om det kanske blir en grej mindre att oroa sig för. Den oron finns ju VARJE DAG.

Sådana här matsäckstrådar slutar alltid med samma sak: skolan ska ta ALLT ansvar, föräldrar behöver inte ens ge sina barn mat, ens vid sjukdom, för föräldrar har inget ansvar alls och kan alltid komma undan genom att blinka fram en tår och säga: "allt är sååååå svårt, men jag gör allt vad jag kan, jag äääääääär en bra mamma ändå, för allt barn behöver är kärlek och jag MÅSTE faktiskt ha en laptop och en Iphone och barnen en Xbox!!" 

Jag tycker inte skolan ska be om matsäck så ofta som en gång i veckan. Vi talar ju om några gånger per termin, en gång i månaden max. Ett pastapaket, ett paket köttbullar och en gurka. Per termin. 
  • Dr Mupp
    Coyote skrev 2012-04-16 21:58:04 följande:
    Jag vet föräldrar som ger sina barn havregrynsgröt till lunch och middag när barnen är hemma. Eller barn som helt enkelt inte får mat hemma utan bara äter skollunchen under en hel dag, och således får gå till skolan trots sjukdom.
    Dessa föräldrar ska få barnen omhändertagna eftersom det uppenbar inte kan ge dem grundläggande omvårdnad.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sextiotalist

Nu börjas det igen, en enkel fråga om matsäck och sedan kommer det direkt "vad äter barnen vid VAB"

Nåja, någon enstaka gång, en ett par ggr per termin, så är det nog ganska OK att ta med sig matsäck.

Men skolan har skyldighet att stå för lunchen och det är ganska hårt reglerat nu i skollagen att aktiviteter inte får kosta.

Nu befinner vi oss i Sverige, och inte i Norge, och då får skolorna snällt acceptera de lagarna som finns i Sverige och inte snegla på Norge, som har en helt annan lagstiftning.

Skollunchen är fri i Sverige. 

Sedan, nej, alla barn gillar inte heller konceptet "utflykt och matsäck", så inte ens det argumentet kan man ta.         

• Linda1976

Helt ok.

Jag är glad att min dotter får åka iväg på diverse grejer. Jag räknar med att det kostar at ha barn och betalar gärna för allt de gör i skolan. Vi har t o m en klasspeng (minst 100:-/barn och termin, mer om man vill). Ingen protesterar, alla vill bidra till bättre skolgång än vad kommunen har budgeterat för. De åker ofta på teater, äter på Donken nångång, grillar i skogen.... 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Höghus

Sextiotalist: men nu är det så att skollagen medger mindre skäliga avgifter vid utflykter och aktiviteter. Detta har även granskats av Skolonspektionen. Så att bråka om några matsäckar per termin har man inget för.

• Höghus

Alltså inte "mindre skäliga" utan mindre avgifter som kan anses skäliga. Typ matsäck eller en tjuga för skridskor osv. Sånt är i allra högsta grad tillåtet.

• sextiotalist
    Lumikki skrev 2012-04-17 08:02:00 följande:
    Sextiotalist: men nu är det så att skollagen medger mindre skäliga avgifter vid utflykter och aktiviteter. Detta har även granskats av Skolonspektionen. Så att bråka om några matsäckar per termin har man inget för.

Det skrev jag också, någon enstaka gång är ingen fara.
  • h8him
    Lumikki skrev 2012-04-17 08:02:00 följande:
    Skolorna har ingen rätt att bortse från skollagen och i den står att näringsriktig skollunch ska ingå (i förskoleklass och grundskola).
  • Sweet life
    h8him skrev 2012-04-17 09:45:36 följande:
    Skolorna har ingen rätt att bortse från skollagen och i den står att näringsriktig skollunch ska ingå (i förskoleklass och grundskola).
    Ja, och har man som förälder inte möjligheten att skicka med matsäck så får man (i den skolan jag jobbade) från köket, macka en liten yoghurt, en frukt och en liten tetra mjölk...
  • h8him
    Sweet life skrev 2012-04-17 09:50:44 följande:
    Ja, och har man som förälder inte möjligheten att skicka med matsäck så får man (i den skolan jag jobbade) från köket, macka en liten yoghurt, en frukt och en liten tetra mjölk...
    Nej, alla barn ska få näringsberäknad skollunch gratis varje skoldag.

Det står i nya skollagen.
  • Sweet life
    h8him skrev 2012-04-17 09:53:03 följande:
    Nej, alla barn ska få näringsberäknad skollunch gratis varje skoldag.

Det står i nya skollagen.
    Ja, men det finns också i skollagen att man vid utflykter kan be om att eleven tar med matsäck efter vad de själva önskar. Annars får man det som skolan har möjlighet att erbjuda den dagen.
  • Sweet life
    Sweet life skrev 2012-04-17 09:55:22 följande:
    Ja, men det finns också i skollagen att man vid utflykter kan be om att eleven tar med matsäck efter vad de själva önskar. Annars får man det som skolan har möjlighet att erbjuda den dagen.
    Eller som det står. Skäliga kostnader av mindre summa vid aktiviteter och utflykter. Detta är ju granskat av skolinspektionen och något som går helt i linje med skollagen....
  • h8him
    Sweet life skrev 2012-04-17 09:57:32 följande:
    Eller som det står. Skäliga kostnader av mindre summa vid aktiviteter och utflykter. Detta är ju granskat av skolinspektionen och något som går helt i linje med skollagen....
    Du får gärna länka källa för det du skriver stämmer inte.

Under studieresa får skolan låta eleverna ta kostnaden för t.ex frukost och middag, som är måltider som skulle ha ätits hemma. Däremot ska lunch ingå på skolans bekostnad.
    www.skolinspektionen.se/Documents/vagledning/infoblad-avgifter.pdf
Svar på tråden Ta med mat......