Coyote skrev 2012-04-16 21:58:04 följande:
Jag vet föräldrar som ger sina barn havregrynsgröt till lunch och middag när barnen är hemma. Eller barn som helt enkelt inte får mat hemma utan bara äter skollunchen under en hel dag, och således får gå till skolan trots sjukdom.
Och i sådana tragiska fall är det väl BRA om det uppdagas i skolan? Socialbidraget är uträcknat så att man SKA kunna fixa en enklare matsäck någon gång ibland, ge barnen mat vid vab etc. Klarar man inte det finns en ANNAN problematik också (psykiska problem, missbruk, lågbegåvning etc) och i sådana fall behöver hela familjen adekvat hjälp, inte "hjälp att fortsätta leva illa" genom att samhället curlar föräldrarna så mycket att missförhållandena inte upptäcks. Om jag som lärare får reda på att barnen inte får mat hemma vid sjukdom måste jag göra ososanmäkan till socialen, för barn ska INTE ha det så. Och den oron barn som har det så lever med, den försvinner inte av att skolan ordnar matsäck även om det kanske blir en grej mindre att oroa sig för. Den oron finns ju VARJE DAG.
Sådana här matsäckstrådar slutar alltid med samma sak: skolan ska ta ALLT ansvar, föräldrar behöver inte ens ge sina barn mat, ens vid sjukdom, för föräldrar har inget ansvar alls och kan alltid komma undan genom att blinka fram en tår och säga: "allt är sååååå svårt, men jag gör allt vad jag kan, jag äääääääär en bra mamma ändå, för allt barn behöver är kärlek och jag MÅSTE faktiskt ha en laptop och en Iphone och barnen en Xbox!!"
Jag tycker inte skolan ska be om matsäck så ofta som en gång i veckan. Vi talar ju om några gånger per termin, en gång i månaden max. Ett pastapaket, ett paket köttbullar och en gurka. Per termin.