Ta med mat......
Men herregud. Hur kan man som förälder bråka om att skolan ber en skicka med matsäck några ggr/termin. Det kostar knappast många kronor och barnen tycker ofta det är väldigt mysigt.
Men herregud. Hur kan man som förälder bråka om att skolan ber en skicka med matsäck några ggr/termin. Det kostar knappast många kronor och barnen tycker ofta det är väldigt mysigt.
Coyote: skolan får be om att barnen har med sig matsäck. Det kostar som sagt inte mer än några kronor och hamnar därmed inom spannet för de "obetydliga kostnader" som skolan enl lag får ta ut då och då vid utflykter, aktiviteter etc
I mitt barns skola är det just typ en ostmacka, yogurt och frukt man skickar med. Inte särskilt avancerat alltså. Och det bör man som förälder ha råd med. Hur gör man annars när barnet är hemma vid sjukdom och lov? Svälter ungen?
Coyote: det låter märkligt. Även familjer som lever på ekonomiskt bistånd får pengar för att barnen skall kunna äta mer än havregrynsgröt. Klarar man inte av att hushålla ens så ens barn kan få en macka och lite yogurt är frågan om inte barnet borde fosterhemsplaceras.
Coyote: du har ingen aning om hur jag har det. Men som förälder har man ett ansvar och förmår man inte ens med statens hjälp sätta den enklaste mat på bordet åt sina barn klarar man inte att ta det ansvaret. Att människor inte har råd med glasögon, cyklar, nya kläder osv är fördjävligt men ett faktum och något som individen inte alltid själv bär skulden för. Men ostmacka och yoggi? Nej, då bör man inte ha barn alls.
Coyote: som sagt har du ingen aning om hur jag har det. Att se till att ens barn har tak över huvudet och mat på bordet är prio ett. Det har inget med ödmjukhet att göra utan ansvar.
Sextiotalist: men nu är det så att skollagen medger mindre skäliga avgifter vid utflykter och aktiviteter. Detta har även granskats av Skolonspektionen. Så att bråka om några matsäckar per termin har man inget för.
Alltså inte "mindre skäliga" utan mindre avgifter som kan anses skäliga. Typ matsäck eller en tjuga för skridskor osv. Sånt är i allra högsta grad tillåtet.