• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • rosalack
    walkyrie skrev 2012-03-13 14:11:47 följande:
    Och så kom mensen. känns mer hoplöst än någonsin.

KRAM <3   Var ledsen några dagar sen måste du ladda om! <3
  • stw89

Och jag fick en "PCO-blödning"... Sjutton alltså, antingen så har jag ätit för mycket kolhydrater eller så funkar det inte med LCHF (längre)..? Hoppas på det första för jag hade ju fått ägglossning på riktigt nu i tre månader! Ååh, varför? Har blött sådär pytteliiiiiite varje dag nu i en vecka. Har jag haft ägglossning så blöder jag ju jättemycket och i cirka 4 dagar bara...

Glädjen just nu är att maken igår sa att han stundvis längtar mer och mer efter att få barn... Glad

walkyrie skrev 2012-03-13 14:11:47 följande:
    Och så kom mensen. känns mer hoplöst än någonsin.

Know the feeling. Kram på dig! <3
  • längtarmkt

Hej allihopa!
    jag har en fråga beträffande pergotime. Ni som har tagit sånna, hur stor dos har ni behöva tagit för att få fart på ägglossningen? Det hände verkligen ingenting för mig när jag nu tagit en tablett, så jag skall alltså äta två tabletter så fort det blir dags för dem igen (efter provera-intaget för denna månad).

Jag fattade på läkaren att det tydligen är väldigt olika hur stor skjuts man behöver för att det skall sätta fart, men jag ville i alla fall höra mig för...

Hoppas det går framåt för er andra... Jag får helt enkelt fortsätta vänta, bara....

KRAMAR 

• trina

Hej alla!

Snart 22år och fick tidigare iår veta att jag hade PCOS efter ett besök till Gyn. Kan väl dra hela historien när jag ändå håller på och presentera mig.

Började med p-piller när jag var i tonåren för jag ville ha regelbunden "mens". Jag har alltid varit lite liten i växten och tänkte aldrig på att jag knappt fick mens en gång per år. Förra året slutade jag med p-piller för jag tänkte att jag växt till mig, men ingen mens dök upp på 6månader så det var bara att gå till Gyn. Fick träffa en tråkig äldre man som inte ens förklarade diagnosen utan sa bara "du har pco äggstockar du får äta p-piller tills du ska ha barn." Jag fick eftersöka all information själv och kom sedan fram till att jag måste ha PCOS eftersom jag har mens så sällan.

Är inte överviktig så LCHF är inget för mig.... Jag är orolig att jag inte kommer bli gravid ens med pergotime eller att IVF kommer lyckas. Främst eftersom jag kan räkna de gånger jag har haft vanlig mens på typ en hand..... Min sambo är dock hopfull. Vi har inte börjat försöka ännu, men det blir mot slutet av året.  Får väl hoppas att jag har fel sen och att det lyckas! 

• Elin8906
    trina skrev 2012-05-13 18:55:15 följande:
    Hej alla!

Snart 22år och fick tidigare iår veta att jag hade PCOS efter ett besök till Gyn. Kan väl dra hela historien när jag ändå håller på och presentera mig.

Började med p-piller när jag var i tonåren för jag ville ha regelbunden "mens". Jag har alltid varit lite liten i växten och tänkte aldrig på att jag knappt fick mens en gång per år. Förra året slutade jag med p-piller för jag tänkte att jag växt till mig, men ingen mens dök upp på 6månader så det var bara att gå till Gyn. Fick träffa en tråkig äldre man som inte ens förklarade diagnosen utan sa bara "du har pco äggstockar du får äta p-piller tills du ska ha barn." Jag fick eftersöka all information själv och kom sedan fram till att jag måste ha PCOS eftersom jag har mens så sällan.

Är inte överviktig så LCHF är inget för mig.... Jag är orolig att jag inte kommer bli gravid ens med pergotime eller att IVF kommer lyckas. Främst eftersom jag kan räkna de gånger jag har haft vanlig mens på typ en hand..... Min sambo är dock hopfull. Vi har inte börjat försöka ännu, men det blir mot slutet av året.  Får väl hoppas att jag har fel sen och att det lyckas! 
    Jag lyckades bli gravid nu :) Är i vecka 9 ..
    Jag var precis som du, fast första mensen var alltid regelbunden och jag använde p-piller.
    Men jag slutade med dessa efter att ha ätit i 4 år ca, då hände något..
    Mensen var totalt borta i 3 år, gjorde två titthålsoperationer.
    Jag och min sambo har försökt få barn i 1½ år och äntligen lyckades vi :)
    Utan behandling faktiskt, har aldrig haft någon behandling..
    Tror det vi gjorde rätt var att jag gick ner sisådär 4 kg och la bebistänket åt sidan..
    Swiiiiish sa det bara !

Det kommer nog funka för dig också ska du se, men det kanske kommer ta lite längre tid bara.
    Men kom ihåg ge aldrig upp !
  • trina
    Elin8906 skrev 2012-05-14 07:39:44 följande:
    Jag var precis som du, fast första mensen var alltid regelbunden och jag använde p-piller.
    Tror det vi gjorde rätt var att jag gick ner sisådär 4 kg och la bebistänket åt sidan..
    Swiiiiish sa det bara !

Det kommer nog funka för dig också ska du se, men det kanske kommer ta lite längre tid bara.
    Kan ju hoppas Pergo fungerar. Är inte överviktig så jag kan inte gå ner i vikt och hoppas allt löser sig heller...
  • soffan88

Hej Hoppas allt är bra med er! Jag hittade en jätte bra radio länk om ofrivillig barnlöshet men telefonen gick sönder och jag tappade bort radiolänken. Ingen här inne som vet vart man hittar den? Den var så bra att jag hade tänkt spela upp den för
    Några i min närhet som inte förstår ett skvatt om vad jag går igenom.

• trina
    soffan88 skrev 2012-08-13 13:23:44 följande:
    Hej Hoppas allt är bra med er! Jag hittade en jätte bra radio länk om ofrivillig barnlöshet men telefonen gick sönder och jag tappade bort radiolänken. Ingen här inne som vet vart man hittar den? Den var så bra att jag hade tänkt spela upp den för
    Några i min närhet som inte förstår ett skvatt om vad jag går igenom.
    Kan det ha varit Klara Zimmergrens sommarprat? Hon var så rolig när hon berättade om hennes väg till ett barn :) (som slutade med adoption)
  • Minna27

Hej, Jag är ny här på fl och hoppas jag får vara med i er tråd då jag känner att jag hittat rätt.

Jag är ialf en sambo tjej på 27 år boendes i Eskilstuna,vart tillsammans i 8år o varav 4år har vi försökt bli gravida utan att lyckats,när jag var på cellprov tagning för drygt 1 år sen fick jag diagnosen PCOS o mitt liv rasa då jag fick såna skuldkänslor. Att det är mig det är fel på o jag kan inte få barn, läkaren sa att jag skulle börja med att gå ner i vikt ca 10 kilo för att sen börja med hormonbehandling, jag gick ner i vikt men upp lika fort när vi hade 2 bortgågnar i nära släkt:( sen har jag gått upp lite till när min bästa vän fick sitt andra barn nu i juni. Men ska till gyn i >September och håller på att tappa vikt nu för att förhoppningsvis kunna börja behandlingen.

Är det nån som vet hur det funkar o hur det k'nns o allt s¨nt:)

Tacksam för svar/M     

• Lindulf

Minna27!

Jag fick veta att jag har pcos i våras. Kände som du då att allt bara föll. Att vi lika gärna kunde gå åt olika håll så min karl kunde få hitta ngn att skaffa barn med, för jag skulle ändå inte kunna få ngra. Och det vet jag ju iofs inte än. Men vi är tillsammans ännu..

Jag har inte behövt gå ner i vikt även om jag gått upp en hel del sen jag slutade med hormoner, men har ändå börjat tänka på vad jag äter och motionerar mer. Eftersom de med pcos har lättare för sig att gå upp i vikt.

Jag fick äta tabletter som gjorde att jag fick en blödning och under blödningen äta pergotime som skulle göra att jag fick ägglossning. Det kollades upp varje gång med ett vul för att se om ngra ägg växte. Det gjorde dom och gyn kom med förslag som "jag vill att ni är tillsammans inatt och på onsdag (tex)". Sen var det bara att vänta. När man har pergotime har man inte pcos eftersom tabletten tar bort symtomen så du ska kunna kissa på ägglossningsstickor och de ska visa tillförlitliga svar. Än så länge har jag bara fått blod och inga positiva graviditetstest...

håll oss uppdaterade :) 

• Minna27

Lindulf:

Tack förr ditt svar,får jag fråga vad din kille sa,känner o tycker. Får ibland känslan av att vi tjejer vill mer än killar el om det bara är att dom inte visar lika mkt som vi.

Hur går det för er nu då?    

• babben87

Elin8906 skrev 2012-05-14 07:39:44 följande:
    Swiiiiish sa det bara !

Precis likadant för mig! :)
    Fast det tog 3 år istället.

Är gravid i V 7 nu så hopp finns det :)!!
  • Lindulf

Minna27:
    Ja, det är iaf svårt att sätta ord på deras känslor! Vi pratade båda om att skaffa barn och vad mysigt det skulle vara, hur vi skulle få möblera om etc etc. När jag fick veta att jag hade pcos var jag jäätteledsen. Jag grät varje dag. Och även om de omkring sa "men det är väl skönt att veta vad det är som är fel" så blev jag inte gladare. Jag hade hoppats på inget fel alls..

Min sambo sa varken bu eller bä. Han har mest varit den som hållit huvudet högt och varit positiv. Sagt att "nu testar vi detta", "detta kommer att gå bra" och "säg hejdå till din mens på några månader nu" :p

Det har fortfarande inte tagit sig och nu är det hans tur att testa sig med. På ngt sätt hoppas jag att de hittar ett liiitet fel på honom också (som gärna inte har av betydelse på barntillverkningen) så att jag kan få lägga av mig lite av mina skuldkänslor att det inte bara är jag som förstör hans liv... Låter dramatiskt, men det är så jobbigt att veta att jag förstör för honom med.

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3