• Anonym

Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(

Gomorgon..

Jag ha sån ångest och haft sen torsdags. Jobbar lite då o då på ett äldreboende. På kvällen skulle ja ge en brukare sin kvälls medicin, ja råkade dock ge brukaren det 1h för tidigt O de är rätt starta med för denne fick samma redan kl 5 på eftermiddagen. Som tur väl var hände ingenting men ja mår så dåligt över det.... I somras gick det som smort. Jag skyller på att vi vridit om klockan och att jag inte läste ordentligt utan trodde ja visste för de gick så bra i somras..
     Känner mig så dålig och så ensam om att begå det felet.. Har ni också gett fel någon gång?

/ 19 åringen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-07 09:04
    Starka ska det va, inte STARTA.

• Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(
  • Anonym (usk)

Jag jobbar sedan många år i äldreomsorgen.När vi fått delegering för medicingivning så har vi fått veta att vi kan ge medicinen plus eller minus en timme.
    Så i våran kommun skriver vi inte en avvikelse eller ringer ssk för att vi gett medicin lite tidigare eller senare.
    Jag skulle bra gärna vilja veta om det verkligen finns äldreboenden som ALLTID ger medicin EXAKT på klockslaget. Verkar lite hysteriskt faktiskt.

• Anonym
    MrsHW skrev 2011-11-07 14:02:41 följande:
    Jag?

Citerade jag dig?? Nej just det..
  • Anonym (Mia)
    Anonym (usk) skrev 2011-11-07 15:00:57 följande:
    Jag jobbar sedan många år i äldreomsorgen.När vi fått delegering för medicingivning så har vi fått veta att vi kan ge medicinen plus eller minus en timme.
    Så i våran kommun skriver vi inte en avvikelse eller ringer ssk för att vi gett medicin lite tidigare eller senare.
    Jag skulle bra gärna vilja veta om det verkligen finns äldreboenden som ALLTID ger medicin EXAKT på klockslaget. Verkar lite hysteriskt faktiskt.
    DU kan inte veta vad JAG har fått för information på min med.del. då det än ser ganska olika ut på olika ställen.

I MIN kommun har jag fått veta att om man har några som helst tveksamheter så ska man ringa ssk och rådfråga.

Då TS skriver att hon är 19 så utgår jag ifrån att hon inte jobbat lika länge som du i vården och kanske inte redan kan ALLT som du. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-07 13:59:29 följande:
    Du kanske ska avsäga dig deligeringen?
    Det beror vad du jobbar med och i vilken kommun men där jag jobbade var man tvungen att skaffa delegering för att få jobba, däremot kunde man välja bort insulindelegering men för medicin och ögondroppar var man tvungen att ha annars fick man leta nytt jobb. Jag tycker inte att TS misstag var så grovt att hon inte borde ha delegering.
  • Anonym
    MrsHW skrev 2011-11-07 15:08:59 följande:
    Nej... Du citerade inte någon. Lite därför jag undrade.

Jag hade citerat dig eller hänisat till dig om det var dig jag menade. Annrs så är det såklart ts som det är riktat till.
  • MrsHW
    Anonym skrev 2011-11-07 15:19:34 följande:
    Jag hade citerat dig eller hänisat till dig om det var dig jag menade. Annrs så är det såklart ts som det är riktat till.
    Kanske inte helt uppenbart med tanke på att jag diskuterade med en som också är anonym. Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag undrade. Tycker faktiskt du borde hitta någon som kan ge dig en varmande kram. Låter som om du behöver det.
    longingfortheone.blogg.se/ Bebis 2012-02-14 ♥
  • Tiina03
    Anonym skrev 2011-11-07 09:44:50 följande:
    Jo eftersom att det var en otroligt stark medicin som man inte helst ska dosera redan 1h efter första dosen.

Vissa mediciner kan vara stor skillnad på om man ger det 1h för tidigt.

TS, du måste skriva en avvikelserapport.  
  • Anonym (usk)
    Anonym (Mia) skrev 2011-11-07 15:12:36 följande:
    DU kan inte veta vad JAG har fått för information på min med.del. då det än ser ganska olika ut på olika ställen.

I MIN kommun har jag fått veta att om man har några som helst tveksamheter så ska man ringa ssk och rådfråga.

Då TS skriver att hon är 19 så utgår jag ifrån att hon inte jobbat lika länge som du i vården och kanske inte redan kan ALLT som du. 
    Jag tror säkert att informationen man får kan se olika ut.Men jag tror knappast att någon sjuksköterska kräver att all medicin ska ges exakt på klockslaget.Det gör ju arbetssituationen än mer ohållbar i äldreomsorgen.Det är ju redan tungt och slitigt på många ställen och har då personalen krav på sig att medicinen måste ges exakt tid då är det inte lätt.
  • Tiina03
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 13:17:53 följande:
    Nu vet inte ja om de är olika från kommun till kommun.. Men är de så att nån har missat att ge medicin så skall man ringa ssk om nu inte våran ssk jobbar.. Dom ska kolla igenom medicinen och ta ett beslut. Men sen ska en avikelse skrivas.. Så ja ssk vi ringde kan ja anse är lat faktist för hon gjorde fel... Ett papper ska skrivas punkt slut! Dock så är inte ja så himla noga så,de va ssk beslut så då fick de bli så.. men tänk om de va våra besserwisser personal ifrån vårat jobb som hade ringt då. Och hon hade sagt detta till henne.. De hade inte varit acceptabelt för rätt ska vara rätt tycker hon och detta gick inte korrekt till... Dock så gjorde hon säkert rätt med medicinen men gjorde fel med att inte komma..

Hon behöver absolut inte åka ut till er för att skriva en avvikelse. Den kan hon mycket väl skriva (och gjorde det säkert) där hon sitter.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (usk) skrev 2011-11-07 15:30:49 följande:
    Jag tror säkert att informationen man får kan se olika ut.Men jag tror knappast att någon sjuksköterska kräver att all medicin ska ges exakt på klockslaget.Det gör ju arbetssituationen än mer ohållbar i äldreomsorgen.Det är ju redan tungt och slitigt på många ställen och har då personalen krav på sig att medicinen måste ges exakt tid då är det inte lätt.
    Fast om tabletterna ska tas 17 och man börjar 16.55 så är iaf vi på mitt jobb klara 17.10 ungefär.

Och det kan väl spela roll beroende på vad det är för med. Vi har en man som har med. kl 19, 20 och 21. Just för att dom ska tas med en timmes mellanrum!

Men oavsett så är det väl bättre man ringer om man är osäker? Hade TS skrivit att hon gett medicin fel tid utan att ringa ssk så hade de blivit ett jävla liv för de.. 
  • Tiina03
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 13:17:53 följande:
    Nu vet inte ja om de är olika från kommun till kommun.. Men är de så att nån har missat att ge medicin så skall man ringa ssk om nu inte våran ssk jobbar.. Dom ska kolla igenom medicinen och ta ett beslut. Men sen ska en avikelse skrivas.. Så ja ssk vi ringde kan ja anse är lat faktist för hon gjorde fel... Ett papper ska skrivas punkt slut! Dock så är inte ja så himla noga så,de va ssk beslut så då fick de bli så.. men tänk om de va våra besserwisser personal ifrån vårat jobb som hade ringt då. Och hon hade sagt detta till henne.. De hade inte varit acceptabelt för rätt ska vara rätt tycker hon och detta gick inte korrekt till... Dock så gjorde hon säkert rätt med medicinen men gjorde fel med att inte komma..

Menande inte att ssk ni ringde ska skriva avvikelse, men hon hade med all säkerhet dokumenterat att ni hade tagit kontakt och vad som blev gjort.

Skrev du och dina kollegor en avvikelse på det som skedde? 
  • 2009

Jag jobbar som SSK inom den kommunala äldreomsorgen, och jag tycker inte att det är värt att skriva en avvikelse för att medicinen gavs en timme tidigare om det inte var en medicin där administreringstiden verkligen är viktig. Det är sällan någon medicin måste tas precis på minuten, viktigare är det då att den tas på rätt sätt.

Däremot tycker jag (och den policyn har vi på min arbetsplats också) att vårdarna ringer till oss om de undrar över något i samband med medicineringen, eller om de upptäcker att någon dos har blivit glömd. Om jag inte finns på plats (har ansvar över flera hus med flera mils avstånd på kvällarna, t ex) så går det oftast bra att ta det över telefon. Har jag inte vårdtagarens medicinlista framför mig så får vårdarna helt enkelt läsa upp listan och berätta hur de glömda tabletterna ser ut, sen får jag fatta ett beslut om vilka mediciner som är viktigast att ta. Självklart kontaktar jag läkare om jag är osäker, jag kan ju inte allt heller :)

Alla gör misstag någon gång, hos oss är det SSK som bestämmer om avvikelser ska skrivas när det gäller medicingivning, likväl som vårdarna skriver avvikelser på oss om det är fel i dosetterna, vilket händer ibland. Det är mänskligt att göra fel. Det viktiga är att man har en bra relation till sin SSK och vågar berätta det som hänt, iaf jag blir sällan arg över något sånt här, utan brukar prata med vårdaren och arbetslaget om hur viktigt det är med medicinering.

Jag hade aldrig dragit in delegeringen på grund av en sådan här händelse. (förutsatt att det här var första gången och inte en i raden av flera)

• MrsHW
    2009 skrev 2011-11-07 17:37:34 följande:
    Jag jobbar som SSK inom den kommunala äldreomsorgen, och jag tycker inte att det är värt att skriva en avvikelse för att medicinen gavs en timme tidigare om det inte var en medicin där administreringstiden verkligen är viktig. Det är sällan någon medicin måste tas precis på minuten, viktigare är det då att den tas på rätt sätt.

Däremot tycker jag (och den policyn har vi på min arbetsplats också) att vårdarna ringer till oss om de undrar över något i samband med medicineringen, eller om de upptäcker att någon dos har blivit glömd. Om jag inte finns på plats (har ansvar över flera hus med flera mils avstånd på kvällarna, t ex) så går det oftast bra att ta det över telefon. Har jag inte vårdtagarens medicinlista framför mig så får vårdarna helt enkelt läsa upp listan och berätta hur de glömda tabletterna ser ut, sen får jag fatta ett beslut om vilka mediciner som är viktigast att ta. Självklart kontaktar jag läkare om jag är osäker, jag kan ju inte allt heller :)

Alla gör misstag någon gång, hos oss är det SSK som bestämmer om avvikelser ska skrivas när det gäller medicingivning, likväl som vårdarna skriver avvikelser på oss om det är fel i dosetterna, vilket händer ibland. Det är mänskligt att göra fel. Det viktiga är att man har en bra relation till sin SSK och vågar berätta det som hänt, iaf jag blir sällan arg över något sånt här, utan brukar prata med vårdaren och arbetslaget om hur viktigt det är med medicinering.

Jag hade aldrig dragit in delegeringen på grund av en sådan här händelse. (förutsatt att det här var första gången och inte en i raden av flera)
    Precis så ser det ut på mitt jobb med.
    longingfortheone.blogg.se/ Bebis 2012-02-14 ♥
  • Anonym (Jobbat många år.)
    Tiina03 skrev 2011-11-07 15:37:43 följande:

Menande inte att ssk ni ringde ska skriva avvikelse, men hon hade med all säkerhet dokumenterat att ni hade tagit kontakt och vad som blev gjort.

Skrev du och dina kollegor en avvikelse på det som skedde? 

Nej inget alls hände.. Ingen skrev nått.. De är ju där de brister
  • lily16

Ja...Jag skulle ge min patient hennes medicin och sen 1 timme senare questran. Jag visste inte vad questran vad för någonting då och visste inte att man skulle vänta en timme efter den första medicinen. Så jag gav henne både questran och tabletter samtidigt...Fick stor ångest 

• Anonym (M)
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 12:27:45 följande:

Jag har precis börjat på nytt ställe inom äldrevården.. Ja jobbade kväll för flera månader sen och så insåg vi att tanten ej hade fått sin lunch medicin.. Så vi ringer ssk.. Allså man ska tydligen aldrig bli förvånad men då frågar ssk va de va för medicin vi berättar de och får till svar att ge den medicin och den medicinen så kan ni slänga resten för dom är inte så viktiga.. Men halloo latar ssk får man leta efter :P Hon orkade helt enkelt inte åka ut till oss som hon borde gjort.. Som sagt vi alla är människor men detta tog ju priset liksom.. Undrar vad som hade hänt om vi hade berättat detta för våran chef. undrar om ssk hade haft kvar sitt jobb...

Nu vet jag att det är en gammal tråd, men varför ska ssk åka ut till er när ni fått besked per telefon om vilket läkemedel ni ska ge och vad ni kan kasta? 

Det hade eran chef också undrat om ni hade berättar. Och ja, ssk hade haft sitt jobb kvar eftersom h*n gjore korrekt. 
Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(