• MrsHW

Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(

Jag jobbar själv inom äldreomsorgen och är definitivt inte felfri. Dock gör ett misstag att vi är mycket noggrannare därefter. Oavsett vad så är det viktigt att man direkt kontaktar ssk och berättar. De brukar inte bli arga eller så om det är en engångsföreteelse. Dock finns det de som ofta gör sånna fel och kanske inte säger något, de blir jag förbannad på för de borde inte få ha medicindeligering.. 

Men, alla har vi gjort det någon gång. Bara du lär dig av ditt misstag så brukar de inte vara så farligt. 

longingfortheone.blogg.se/ Bebis 2012-02-14 ♥
  • MrsHW
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 13:17:53 följande:
    Nu vet inte ja om de är olika från kommun till kommun.. Men är de så att nån har missat att ge medicin så skall man ringa ssk om nu inte våran ssk jobbar.. Dom ska kolla igenom medicinen och ta ett beslut. Men sen ska en avikelse skrivas.. Så ja ssk vi ringde kan ja anse är lat faktist för hon gjorde fel... Ett papper ska skrivas punkt slut! Dock så är inte ja så himla noga så,de va ssk beslut så då fick de bli så.. men tänk om de va våra besserwisser personal ifrån vårat jobb som hade ringt då. Och hon hade sagt detta till henne.. De hade inte varit acceptabelt för rätt ska vara rätt tycker hon och detta gick inte korrekt till... Dock så gjorde hon säkert rätt med medicinen men gjorde fel med att inte komma..
    Vi brukar få läsa upp vilken medicin vårdtagaren har och när, om inte hon kan se det på datorn, sen tar hon ett beslut utifrån det. Har aldrig varit med om att de har kommit ut för en felmedicinering..

Avvikelsen ska skrivas av den som finner felet, dvs. du i detta fallet. Tror till o med det står på pappret.
  • MrsHW
    Anonym skrev 2011-11-07 13:53:14 följande:
    Ja man ska skriva en avvikelserapport och prata med sköterskan för att kolla om det är något allvarligt. Jag var vikarie när jag gjorde mina misstag och jag fick hjälp att skriva pappret av en kollega och jag ringde själv sköterskan för att kolla.
    Då tycker iaf jag de låter som allt gått rätt till. Som sagt, man är inte omänsklig.. Sånt händer. Bara de inte blir en vana liksom.
  • MrsHW
    Anonym skrev 2011-11-07 15:19:34 följande:
    Jag hade citerat dig eller hänisat till dig om det var dig jag menade. Annrs så är det såklart ts som det är riktat till.
    Kanske inte helt uppenbart med tanke på att jag diskuterade med en som också är anonym. Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag undrade. Tycker faktiskt du borde hitta någon som kan ge dig en varmande kram. Låter som om du behöver det.
  • MrsHW
    2009 skrev 2011-11-07 17:37:34 följande:
    Jag jobbar som SSK inom den kommunala äldreomsorgen, och jag tycker inte att det är värt att skriva en avvikelse för att medicinen gavs en timme tidigare om det inte var en medicin där administreringstiden verkligen är viktig. Det är sällan någon medicin måste tas precis på minuten, viktigare är det då att den tas på rätt sätt.

Däremot tycker jag (och den policyn har vi på min arbetsplats också) att vårdarna ringer till oss om de undrar över något i samband med medicineringen, eller om de upptäcker att någon dos har blivit glömd. Om jag inte finns på plats (har ansvar över flera hus med flera mils avstånd på kvällarna, t ex) så går det oftast bra att ta det över telefon. Har jag inte vårdtagarens medicinlista framför mig så får vårdarna helt enkelt läsa upp listan och berätta hur de glömda tabletterna ser ut, sen får jag fatta ett beslut om vilka mediciner som är viktigast att ta. Självklart kontaktar jag läkare om jag är osäker, jag kan ju inte allt heller :)

Alla gör misstag någon gång, hos oss är det SSK som bestämmer om avvikelser ska skrivas när det gäller medicingivning, likväl som vårdarna skriver avvikelser på oss om det är fel i dosetterna, vilket händer ibland. Det är mänskligt att göra fel. Det viktiga är att man har en bra relation till sin SSK och vågar berätta det som hänt, iaf jag blir sällan arg över något sånt här, utan brukar prata med vårdaren och arbetslaget om hur viktigt det är med medicinering.

Jag hade aldrig dragit in delegeringen på grund av en sådan här händelse. (förutsatt att det här var första gången och inte en i raden av flera)
    Precis så ser det ut på mitt jobb med.
Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(