• Anonym

Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(

Gomorgon..

Jag ha sån ångest och haft sen torsdags. Jobbar lite då o då på ett äldreboende. På kvällen skulle ja ge en brukare sin kvälls medicin, ja råkade dock ge brukaren det 1h för tidigt O de är rätt starta med för denne fick samma redan kl 5 på eftermiddagen. Som tur väl var hände ingenting men ja mår så dåligt över det.... I somras gick det som smort. Jag skyller på att vi vridit om klockan och att jag inte läste ordentligt utan trodde ja visste för de gick så bra i somras..
     Känner mig så dålig och så ensam om att begå det felet.. Har ni också gett fel någon gång?

/ 19 åringen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-07 09:04
    Starka ska det va, inte STARTA.

• Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(
  • tessum

Jag gjorde ett stort misstag för några år sedan. Jobbade då på en avdelning med 11 dementa och vi hade lite annorlunda schema så vissa kvällar hade vi "ensamkväll" vilket betyder att vi bara var en som jobbade på kvällen och skulle ge alla mediciner och lägga dem.

En av dessa kvällar så skulle jag ge en dam hennes Waran (blodförtunnande) så jag låste ut det och la i en liten medicinkopp, sen hörde jag en duns i köket så jag ställde koppen på medicinskåpet och sprang. Det var en annan vårdtagare som fått en TIA Attack och rasat ihop så innan jag hade ringt sköterskan och gett henne medicin så hade jag glömt av Waranen till 1:a vårdtagaren. Jag var helt säker på att jag hade gett den.

Dagen efter mådde jag så dåligt. Inte nog med att jag missat en så pass viktig medicin, jag hade dessutom lämnat den helt öppet på skåpet och inte inlåst som den bör vara.

• Anonym
    tessum skrev 2011-11-07 09:14:10 följande:
    Jag gjorde ett stort misstag för några år sedan. Jobbade då på en avdelning med 11 dementa och vi hade lite annorlunda schema så vissa kvällar hade vi "ensamkväll" vilket betyder att vi bara var en som jobbade på kvällen och skulle ge alla mediciner och lägga dem.

En av dessa kvällar så skulle jag ge en dam hennes Waran (blodförtunnande) så jag låste ut det och la i en liten medicinkopp, sen hörde jag en duns i köket så jag ställde koppen på medicinskåpet och sprang. Det var en annan vårdtagare som fått en TIA Attack och rasat ihop så innan jag hade ringt sköterskan och gett henne medicin så hade jag glömt av Waranen till 1:a vårdtagaren. Jag var helt säker på att jag hade gett den.

Dagen efter mådde jag så dåligt. Inte nog med att jag missat en så pass viktig medicin, jag hade dessutom lämnat den helt öppet på skåpet och inte inlåst som den bör vara.
    Hemskt! Man får sån ångest Och denne brukare jag har har en massa tabletter för den är psykiskt sjuk så dem är jätte starka och jag gav henne redan efter en timme en dos till....
  • Anonym (Jobbat många år.)

Jag har jobbat många  8 år inom äldrevården och jag har både glömt medicin och även sett andra gjort fel,,, Ja kan tycka att de är inte hela världen så länge de inte händer nått :P Vet att en arbetskamrat skulle ge en tant haldoldroppar (lugnande) Skulle ge henne 5 men gav typ de dubbla.. Tanten hon sov gott hon :) Men de gick bra!! Men har du sagt till om detta och isf så blev de väl bara en avvikelse eller?

• Anonym
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 09:24:47 följande:
    Jag har jobbat många  8 år inom äldrevården och jag har både glömt medicin och även sett andra gjort fel,,, Ja kan tycka att de är inte hela världen så länge de inte händer nått :P Vet att en arbetskamrat skulle ge en tant haldoldroppar (lugnande) Skulle ge henne 5 men gav typ de dubbla.. Tanten hon sov gott hon :) Men de gick bra!! Men har du sagt till om detta och isf så blev de väl bara en avvikelse eller?
    Herregud en kollega gav en farbror en dubbel dos haldol med Han sussade så sött i rullstolen hahah...
    Skönt att de inte bara är jag som gjort fel!
  • Anonym
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 09:24:47 följande:
    Ja jag sa självklart till om det till kollegan, skulle de hända något med brukaren skulle vi ta upp det på morgon rapporten annars skulle vi va tysta sa hon....
  • Anonym

Som 17 årig praktikant på ett äldreboende så skulle jag ge en äldre något att dricka ur en liten medecinkopp(laktulos) På bordet stod också en precis likadan kopp med medel för den äldres ögon..
    Gissa vad jag gav den äldre? Hon ville inte dricka upp det och jag förstod inte varför..förrens senare. 15  år senare mår jag ff dåligt av det.. 

• Trollsländan

Alla kan vi göra fel, det viktiga är att du har gjort en avvikelserapport till den ansvariga sjuksköterskan!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-07 09:30:26 följande:
    Som 17 årig praktikant på ett äldreboende så skulle jag ge en äldre något att dricka ur en liten medecinkopp(laktulos) På bordet stod också en precis likadan kopp med medel för den äldres ögon..
    Gissa vad jag gav den äldre? Hon ville inte dricka upp det och jag förstod inte varför..förrens senare. 15  år senare mår jag ff dåligt av det.. 
    Hahaha naaaw stackars damen  
  • Anonym (ssk)

Alla kan göra fel av olika orsaker. Det viktiga är att man meddelar ansvarig ssk/läkare oavsett om det påverkar patienten eller inte. Avvikelser skall alltid skrivas. Det är inte för att "sätta dit"  någon utan för att kunna lära sig av de misstag som man själv och andra har begått så att man inte gör det igen.

Så att göra fel någon gång behöver inte vara så allvarligt, även om man mår skit. Det allvarliga är att det inte rapporteras vidare tycker jag. 

• Anonym (japp)

Jag har jobbat 13 år inom äldreomsorgen, demensboende. Där har alla boende sin medicin inlåst i skåp på deras rum. Man ska hämta medicinen (APO-dos) till en boende, leta upp denne och ge, sen gå tillbaka och signera. Gör sedan om detta till nästa osv...
    Så går det inte alltid till, pga tidsbrist mm.
    Vid middagen brukade vi samla ihop alla mediciner och sedan ge när de boende satt vid borden, den stund de lyckades sitta still inann de började irra omkring igen. Så en gång gav jag fel dos, till fel boende!!!! Ett sånt misstag får man ju bara inte göra, men det hände. 
    Alltså, du är inte ensam att begå misstag med medicinhanteringen! Vilket inte gör det rätt förstås, men sånt händer särskilt vid underbemanning som är hyfsat vanligt inom äldreomsorgen.  

Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(