• Anonym

Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(

Gomorgon..

Jag ha sån ångest och haft sen torsdags. Jobbar lite då o då på ett äldreboende. På kvällen skulle ja ge en brukare sin kvälls medicin, ja råkade dock ge brukaren det 1h för tidigt O de är rätt starta med för denne fick samma redan kl 5 på eftermiddagen. Som tur väl var hände ingenting men ja mår så dåligt över det.... I somras gick det som smort. Jag skyller på att vi vridit om klockan och att jag inte läste ordentligt utan trodde ja visste för de gick så bra i somras..
     Känner mig så dålig och så ensam om att begå det felet.. Har ni också gett fel någon gång?

/ 19 åringen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-07 09:04
    Starka ska det va, inte STARTA.

• Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 12:27:45 följande:
    Jag har precis börjat på nytt ställe inom äldrevården.. Ja jobbade kväll för flera månader sen och så insåg vi att tanten ej hade fått sin lunch medicin.. Så vi ringer ssk.. Allså man ska tydligen aldrig bli förvånad men då frågar ssk va de va för medicin vi berättar de och får till svar att ge den medicin och den medicinen så kan ni slänga resten för dom är inte så viktiga.. Men halloo latar ssk får man leta efter :P Hon orkade helt enkelt inte åka ut till oss som hon borde gjort.. Som sagt vi alla är människor men detta tog ju priset liksom.. Undrar vad som hade hänt om vi hade berättat detta för våran chef. undrar om ssk hade haft kvar sitt jobb...
    fast det är ju lite så. vissa mediciner ÄR Inte så viktiga om man missar dem EN Dag och då är det bättre att strunta i dem än att man tar dem för tätt t ex. Beror ju på vad det är för medicin. Varför skulle hon bli av med jobbet??
    Varje dag så "struntar" vi i mediciner av olika anledningar på mitt jobb, väljer ut de som är viktiga och mindre viktiga pga vissa omständigheter.
    Det kan låta galet men så funkar det ibland gällande mediciner. Alla mediciner är inte livsviktiga...
  • Mylla
    Anonym (Jobbat många år.) skrev 2011-11-07 12:27:45 följande:
    Jag har precis börjat på nytt ställe inom äldrevården.. Ja jobbade kväll för flera månader sen och så insåg vi att tanten ej hade fått sin lunch medicin.. Så vi ringer ssk.. Allså man ska tydligen aldrig bli förvånad men då frågar ssk va de va för medicin vi berättar de och får till svar att ge den medicin och den medicinen så kan ni slänga resten för dom är inte så viktiga.. Men halloo latar ssk får man leta efter :P Hon orkade helt enkelt inte åka ut till oss som hon borde gjort.. Som sagt vi alla är människor men detta tog ju priset liksom.. Undrar vad som hade hänt om vi hade berättat detta för våran chef. undrar om ssk hade haft kvar sitt jobb...
    Hon kanske uttryckte sig lite dumt till den som inte är insatt men hon behöver absolut inte ha gjort något fel. Varför i hela världen skulle hon ha åkt ut till er? Fattar ej. Hon borde väl ha gett dig mer info varför det var lämpligt att kasta dessa mediciner.

Det finns mediciner som bara gör nytta ihop med mat- för sent att ge dessa
    Det finns mediciner som ges vid flera tillfällen per dag och har man då missat ett tillfälle och snart ska ta den igen är det dumt att dubblera.
    Det finns faktiskt mediciner som det har minimal betydelse om man missar en enstaka dos också. Ganska många.

De få saker jag kan tänka mig som det är väldigt allvarligt att missa ens ett par få timmar ges knappast på äldreboenden, snarare på IVA.
  • Anonym (ssk)

jag jobbar på en akut kirurgisk avdelning där vi har SVÅRT sjuka personer och ofta har vi även iva fall på vår avdelning för att det är fullt på iva och vi har ändå bra kompetens angående detta. Det är ju som sagt FÅ om nästan några mediciner som är viktigt att ge på EXAKT tid. Det är nästan en omöjlighet att ge på exakt tid och det kan diffa rätt många timmar ibland.
    Om en patient t ex har en smärtstillande tablett kl. 20 men börjar få ont kl. 18 så kan jag lika gärna ge den då...likaväl som en kalktablett inte är lika väsentligt, så om patienten inte tar den kl. 8 utan kl. 15 eller inte alls, inte är hela världen (beroende på varför de har den naturligtvis..)

Jag tror allt detta handlar om brist på kunskap kring detta med mediciner.

• Mylla
    Anonym skrev 2011-11-07 09:55:39 följande:
    Det var bensodiasepin.
    Ja precis, sen är brukaren väldigt van vid sina starka mediciner. 
    Benso för tätt gör patienten kanske lite lullig. Är hon på benen och blir lullig finns det fallrisk. Finns också en risk för att patienten somnar. För allvarligare biverkningar behövs det en större överdos skulle jag tro.
  • Anonym (Joda!)

Jodå visst har jag gjort fel, och även gett förtidigt flertal gånger men alla på min avdelning ger lite tidigare med vissa mediciner ibland. Sköterskan tycker inte det är nån fara. Det händer ALLA vill jag påstå och flertal av mina kolleger har gjort fel eller glömt medicinering.

• Mylla
    Anonym (ssk) skrev 2011-11-07 12:47:12 följande:
    jag jobbar på en akut kirurgisk avdelning där vi har SVÅRT sjuka personer och ofta har vi även iva fall på vår avdelning för att det är fullt på iva och vi har ändå bra kompetens angående detta. Det är ju som sagt FÅ om nästan några mediciner som är viktigt att ge på EXAKT tid. Det är nästan en omöjlighet att ge på exakt tid och det kan diffa rätt många timmar ibland.
    Om en patient t ex har en smärtstillande tablett kl. 20 men börjar få ont kl. 18 så kan jag lika gärna ge den då...likaväl som en kalktablett inte är lika väsentligt, så om patienten inte tar den kl. 8 utan kl. 15 eller inte alls, inte är hela världen (beroende på varför de har den naturligtvis..)

Jag tror allt detta handlar om brist på kunskap kring detta med mediciner.
    Ja, det är klart att det gör.

Det är väl fullt möjligt att ts kollega insåg att detta antagligen inte ger några problem alls och därför tycker att de skulle hålla tyst om det istället för att ställa till rabalder. Men oftast så har ju inte USKor den kunskapen, det är därför det finns ssk som ni ska ringa och fråga när sånt händer.
  • AngoStura

TS, jag tycker att ni skall kräva någon form av farmakologisk kurs så att om ni skall dela ut medicin får lite grundkunskaper om olika läkemedel. Att ha respekt för läkemedel är givetvis rätt, men att behöva få ångest för att man ger benso en timme för tidigt är ju helt onödigt och tar för mycket energi tycker jag.

• Anonym (ssk)
    Mylla skrev 2011-11-07 12:52:58 följande:
    Ja, det är klart att det gör.

Det är väl fullt möjligt att ts kollega insåg att detta antagligen inte ger några problem alls och därför tycker att de skulle hålla tyst om det istället för att ställa till rabalder. Men oftast så har ju inte USKor den kunskapen, det är därför det finns ssk som ni ska ringa och fråga när sånt händer.
    precis men det är därför det känns trist att uskor/vårdbiträden då antar att ssk är LATA eller OKUNNIGA för att de eg gör HELT rätt. Varför ställa till rabalder om nåt som inte är nåt?!
    Därför tycker jag svaren i många såna här trådar är lite konstiga...om man inte har kunskap om saker och ting varför göra så stort av allting? Varför inte bara fråga nån som vet utan ANTA att nån "jävel" är lat typ...
    trist inställning
  • AngoStura
    Anonym (ssk) skrev 2011-11-07 12:57:10 följande:
    precis men det är därför det känns trist att uskor/vårdbiträden då antar att ssk är LATA eller OKUNNIGA för att de eg gör HELT rätt. Varför ställa till rabalder om nåt som inte är nåt?!
    Därför tycker jag svaren i många såna här trådar är lite konstiga...om man inte har kunskap om saker och ting varför göra så stort av allting? Varför inte bara fråga nån som vet utan ANTA att nån "jävel" är lat typ...
    trist inställning
    Va? Tycker du verkligen inte att sjuksköterskan skall åka med blåljus till boendet där någon inte fick sin Panodil för sex timmar sedan???????
  • Mylla
    Anonym (ssk) skrev 2011-11-07 12:57:10 följande:
    trist inställning
    Jo lite trist förstås att inte inneha större förtroende.
    Det verkar vara en pedagogisk fråga, hade den ssk förklarat lite bättre varför det var ok att slänga medicinerna, och varför hon inte behövde åka dit (och slänga dem personligen eller vad nu den som skrev hade väntat sig-den biten förstår jag inte riktigt.) så hade hon kanske sluppit uppfattas som lat.

Ibland kan det vara bra att utgå från att folk inget vet om nåt. Ibland blir dem sur ändå för att man förklarar för mycket- vadå- tror du jag är dum? Pedagogik är svårt.
Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(