• Anonym

Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(

Gomorgon..

Jag ha sån ångest och haft sen torsdags. Jobbar lite då o då på ett äldreboende. På kvällen skulle ja ge en brukare sin kvälls medicin, ja råkade dock ge brukaren det 1h för tidigt O de är rätt starta med för denne fick samma redan kl 5 på eftermiddagen. Som tur väl var hände ingenting men ja mår så dåligt över det.... I somras gick det som smort. Jag skyller på att vi vridit om klockan och att jag inte läste ordentligt utan trodde ja visste för de gick så bra i somras..
     Känner mig så dålig och så ensam om att begå det felet.. Har ni också gett fel någon gång?

/ 19 åringen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-07 09:04
    Starka ska det va, inte STARTA.

• Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(
  • Anonym
    Anonym (japp) skrev 2011-11-07 09:35:34 följande:
    Jag har jobbat 13 år inom äldreomsorgen, demensboende. Där har alla boende sin medicin inlåst i skåp på deras rum. Man ska hämta medicinen (APO-dos) till en boende, leta upp denne och ge, sen gå tillbaka och signera. Gör sedan om detta till nästa osv...
    Så går det inte alltid till, pga tidsbrist mm.
    Vid middagen brukade vi samla ihop alla mediciner och sedan ge när de boende satt vid borden, den stund de lyckades sitta still inann de började irra omkring igen. Så en gång gav jag fel dos, till fel boende!!!! Ett sånt misstag får man ju bara inte göra, men det hände. 
    Alltså, du är inte ensam att begå misstag med medicinhanteringen! Vilket inte gör det rätt förstås, men sånt händer särskilt vid underbemanning som är hyfsat vanligt inom äldreomsorgen.  
    Oj oj oj.... 
    Ja vi är väldigt underbemannade med, inte alltid man hinner med och är klar i knoppen :O
  • Anonym (##)

Men att ge en timma för tidigt är väl inte så allvarligt???? Skillnad om denne inte får alls...

• Trollsländan
    Anonym skrev 2011-11-07 09:28:40 följande:
    Ja jag sa självklart till om det till kollegan, skulle de hända något med brukaren skulle vi ta upp det på morgon rapporten annars skulle vi va tysta sa hon....
    Så får man inte göra! Tänk om det skulle hända brukaren något när ni inte är där och denne behöver åka till lasarettet? Alla kan göra fel men man måste rapportera!
  • Anonym
    Anonym (##) skrev 2011-11-07 09:38:16 följande:
    Men att ge en timma för tidigt är väl inte så allvarligt???? Skillnad om denne inte får alls...
    Jo eftersom att det var en otroligt stark medicin som man inte helst ska dosera redan 1h efter första dosen.
  • Anonym (ssk)

Jag jobbar som sjuksköterska och har gjort så ett antal år. Det händer dagligen att någon patienten får läkemedel 1 eller flera timmar från den tid som är uppsatt av olika orsaker.
    Jag har tidigare, innan jag blev sjuksköterska, jobbat på ett äldreboende och där blev man nervös om man gett ett läkemedel 15 minuter innan utsatt tid. Det är ju lite så när man inte riktigt har kunskapen kring hur läkemedlet funkar. Det är få läkemedel det är farligt att ge 1 timme skillnad hit eller dit.

Vad var det för medicin?

• Mylla

Vad var det för medicin som du råkade ge för tätt? Eftersom det är något pat är van vid att ta så är det antagligen ofarligt men det blir dålig effekt så att säga, först för mycket och sen för dålig framåt natten.

Jag har gett fel en gång för många år sedan när jag sommarjobbade på ett demensboende. Det var inte kul. Jag gjorde värre fel än du för jag råkade ge till fel patient. Men det var ofarliga läkemedel som tur var.

Misstag händer, huvudsaken är att man berättar så patienterna kan övervakas och få hjälp om det behövs. Det är ett mycket allvarligare fel att inte tala om det än att råka göra ett misstag. Jag tror egentligen alla ssk och doktorer har gjort både en eller två misstag själva någon gång.

För något år sedan gav jag fel antibiotika till en patient p.g.a. att doktorn bytte sort, jag hade redan gjort iordning av den gamla sorten, och gett, under tiden hade doktorn bytt sort, snacka om att jag blev förvånad när jag skulle signera och det plötsligt stod nånting annat där. Ingen skada skedd egentligen, men jag fick ju reda ut om och när den patienten skulle ha den nya sorten också.

• Anonym
    Mylla skrev 2011-11-07 09:49:54 följande:
    Vad var det för medicin som du råkade ge för tätt? Eftersom det är något pat är van vid att ta så är det antagligen ofarligt men det blir dålig effekt så att säga, först för mycket och sen för dålig framåt natten.

Jag har gett fel en gång för många år sedan när jag sommarjobbade på ett demensboende. Det var inte kul. Jag gjorde värre fel än du för jag råkade ge till fel patient. Men det var ofarliga läkemedel som tur var.

Misstag händer, huvudsaken är att man berättar så patienterna kan övervakas och få hjälp om det behövs. Det är ett mycket allvarligare fel att inte tala om det än att råka göra ett misstag. Jag tror egentligen alla ssk och doktorer har gjort både en eller två misstag själva någon gång.

För något år sedan gav jag fel antibiotika till en patient p.g.a. att doktorn bytte sort, jag hade redan gjort iordning av den gamla sorten, och gett, under tiden hade doktorn bytt sort, snacka om att jag blev förvånad när jag skulle signera och det plötsligt stod nånting annat där. Ingen skada skedd egentligen, men jag fick ju reda ut om och när den patienten skulle ha den nya sorten också.
    Det var bensodiasepin.
    Ja precis, sen är brukaren väldigt van vid sina starka mediciner. 
  • Mylla
    tessum skrev 2011-11-07 09:14:10 följande:
    Jag gjorde ett stort misstag för några år sedan. Jobbade då på en avdelning med 11 dementa och vi hade lite annorlunda schema så vissa kvällar hade vi "ensamkväll" vilket betyder att vi bara var en som jobbade på kvällen och skulle ge alla mediciner och lägga dem.

En av dessa kvällar så skulle jag ge en dam hennes Waran (blodförtunnande) så jag låste ut det och la i en liten medicinkopp, sen hörde jag en duns i köket så jag ställde koppen på medicinskåpet och sprang. Det var en annan vårdtagare som fått en TIA Attack och rasat ihop så innan jag hade ringt sköterskan och gett henne medicin så hade jag glömt av Waranen till 1:a vårdtagaren. Jag var helt säker på att jag hade gett den.

Dagen efter mådde jag så dåligt. Inte nog med att jag missat en så pass viktig medicin, jag hade dessutom lämnat den helt öppet på skåpet och inte inlåst som den bör vara.
    Jag tycker inte du ska må dåligt över detta. Galna arbetsförhållanden, ensam med 11 dementa och dessutom en akut händelse på det. De styrande politikerna däremot, borde må en del dåligt över dessa förhållanden.

Att missa Waran en kväll går ju att rätta till, jag skulle bara ha frågat om man ska öka dosen till kvällen därpå plus att man får ta någon extra kontroll av pk-värdet.
  • Anonym (Jobbat många år.)

De du skriver ts att ni skulle hålla tyst de gör även vi på vårat jobb.. Man gör mycket för att skydda sina arbetskollegor.. men om man tänker efter om alla misstag man råkade göra skulle bli påskrivit så borde kanske chefen/ssk inse att arbetssituationen är för mycket... 11 dementa ensam de är grymt fel.. Ja fattar inte att man får jobba så.. Fejka att ni glömmer så kanske ni får mer personal :P Nä skämtar bara men gå till facket ja tror inte man får vara ensam så där...

• Anonym (Jobbat många år.)

Jag har precis börjat på nytt ställe inom äldrevården.. Ja jobbade kväll för flera månader sen och så insåg vi att tanten ej hade fått sin lunch medicin.. Så vi ringer ssk.. Allså man ska tydligen aldrig bli förvånad men då frågar ssk va de va för medicin vi berättar de och får till svar att ge den medicin och den medicinen så kan ni slänga resten för dom är inte så viktiga.. Men halloo latar ssk får man leta efter :P Hon orkade helt enkelt inte åka ut till oss som hon borde gjort.. Som sagt vi alla är människor men detta tog ju priset liksom.. Undrar vad som hade hänt om vi hade berättat detta för våran chef. undrar om ssk hade haft kvar sitt jobb...

Svar på tråden Till er inom äldreomsorgen: Ha ni nån gång givit felmedicinering? :-(