• MammaTillDomFinaste

Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!

Läser i gamla trådar om tygblöjor å kollar på hemsidor mm mm, men hjälp så förvirrad jag blir!! 

Lite tips tack!

Barnet är 4 månader nu.
    Vi har egen tvättmaskin.
    Det får inte vara för krångligt.

kan någon tipsa mej om hur jag ska göra? vilka ska man köpa? vilka är lättast?  

• Svar på tråden Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 11:57:11 följande:
    Jag håller med! Därav tradera Flört Vi har aldrig budat över halva nypriset inklusive frakt, och vi har inte haft några problem att täcka vårt behov. Jag tror inte man får sälja använda på tradera längre, men sen när vi är klara med barn kommer vi sälja våra vidare på andra ställen och därmed få tillbaka en del. Men innan dess ska småsyskon få ärva. På så vis håller vi nere kostnaderna.

Sen kan man ju samtvätta också med tanke på de höga temperaturerna, och då fyller man ju en maskin oftare och behöver ännu färre.
    just nu läker hans blöjor så mycket att de är bajs på typ alla hans kläder... mend e är ju ammnigsbajs så de tvättas ju lätt. skriver med en kompis nu, hon använde pocket blöjor å jag verkar kunna få köpa hennes gamla.
  • Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:04:22 följande:
    just nu läker hans blöjor så mycket att de är bajs på typ alla hans kläder... mend e är ju ammnigsbajs så de tvättas ju lätt. skriver med en kompis nu, hon använde pocket blöjor å jag verkar kunna få köpa hennes gamla.
    Åh, så bra! Kanon både för plånbok och miljö om man kan få tag på andrahands!
  • MammaTillDomFinaste
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:04:22 följande:
    dom verkar också enkla, en tygblöja med ett inlägg. känns lätt å smidigt!
  • Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:08:06 följande:
    dom verkar också enkla, en tygblöja med ett inlägg. känns lätt å smidigt!
    Och du har ju en van användare som kan visa när hon lämnar dem.
  • sahara sahara

Vi bytte blöja så fort hon hade kissat eller bajsat i den. Nu halv-EC:ade vi också (mycket rekommenderat, framför allt till barn med känsliga rumpor), så det varierade hur många blöjor som gick åt. Jag tror att vi max gjorde av med 15 blöjor på en dag.

Vi hade blandat vikblöjor, formsydda och allt-i-ett. Pocket testade vi, men gillade inte. Det är så individuellt vad man föredrar.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 12:09:43 följande:
    Och du har ju en van användare som kan visa när hon lämnar dem.
    nja, är väl 25 mil till henne så de får bli posten men jag har kikat på dom på bild, å de verkar ju vara en tygblöja som man stoppar ilägg i, kan ju inte vara SÅ svårt, haha. (hoppas jag!!)
  • Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:13:42 följande:
    nja, är väl 25 mil till henne så de får bli posten men jag har kikat på dom på bild, å de verkar ju vara en tygblöja som man stoppar ilägg i, kan ju inte vara SÅ svårt, haha. (hoppas jag!!)
    Tja, det lär du få se inom en snar framtid Skrattande
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 12:15:04 följande:
    Tja, det lär du få se inom en snar framtid Skrattande
    haha, precis!
    Mysanochmimer skrev 2011-09-23 12:21:07 följande:
    Pocketblöjor är toksmidigt!

Du stoppar i ett(eller två) inlägg i fickan och sen knäpper du den med knappar eller kardborre.

Önskar att vi börjat med tygblöjor tidigare
    ja, nu känns de som att de börjar klarna! haha, redan ångest över att jag inte börjat använde de! 
  • skånegås

Vikblöjor finns bara i en storlek så man kan ha dem hela blöjperioden, men man klarar sig INTE med 5 om dagen, men de håller amningsbajs mycket bättre än engångs. Tänk på att blöjorna måste torka efter tvätt innan de kan användas igen, så tvättar du var tredje dag kanske det tar en dag för dem att torka, beroende på sort och tjocklek.
    Vi köpte 15 till vår dotter, men behövde då tvätta dagligen... som sagt man kan aldrig få för många...

Och vikblöjor finns att köpa: http://www.minimundus.se/body_tygblojor/blojor.htm

• MammaTillDomFinaste
    skånegås skrev 2011-09-23 12:26:21 följande:
    Vikblöjor finns bara i en storlek så man kan ha dem hela blöjperioden, men man klarar sig INTE med 5 om dagen, men de håller amningsbajs mycket bättre än engångs. Tänk på att blöjorna måste torka efter tvätt innan de kan användas igen, så tvättar du var tredje dag kanske det tar en dag för dem att torka, beroende på sort och tjocklek.
    Vi köpte 15 till vår dotter, men behövde då tvätta dagligen... som sagt man kan aldrig få för många...

Och vikblöjor finns att köpa: www.minimundus.se/body_tygblojor/blojor.htm
    okay! då viker man å har över byxblöja bara, som jag uppfattar efter att ha läst är för att ha som yttre skydd, så den behöver sällan tvättas, ibland bara torkas av elelr sköljas av? låter ju också smidigt nu när jag börjar klarna i huvudet efter allt jag läst! 

• skånegås

Kan säga att de bästa vi har är några begagnade i tjockare tyg och jag har letat men inte hittat att köpa nya.. Sen fyller man på med sugande inlägg när barnet blir större och kissar mer. Tygblöjor håller inte lika mkt vätska som engångs är min erfarenhet... men med bra blöjbyxor funkar det..

• skånegås

Och ett tips till som underlättar: köp blöjbyxor med samma mönster i samma storlek och i nästa storlek ett annat mönster...

• MammaTillDomFinaste
    sahara sahara skrev 2011-09-23 12:13:09 följande:
    Vi bytte blöja så fort hon hade kissat eller bajsat i den. Nu halv-EC:ade vi också (mycket rekommenderat, framför allt till barn med känsliga rumpor), så det varierade hur många blöjor som gick åt. Jag tror att vi max gjorde av med 15 blöjor på en dag.

Vi hade blandat vikblöjor, formsydda och allt-i-ett. Pocket testade vi, men gillade inte. Det är så individuellt vad man föredrar.
    hade tänkt köra någon EC: light version också sen.
    skånegås skrev 2011-09-23 12:36:34 följande:
    ... och så får de tjockare rumpa (så man inte köper för smala byxor)
    bra tips!! ska tänka på de! (fast vi kör mest mjukaste vi kan, tunna mnuka tajts å mjuka voulour byxor osv )

tack för alla tips, känns inte som en myrstack i huvudet längre nu!! 
  • tove lillalammet tygblöjor

Jag tycker vikblöjor är krångligt och föredrar formsydda eller pocketblöjor. De senare är ju väldigt snabba att torka också och så kan man ju lägga i bitar av frottéhanddukar eller gamla t-shirtar också så de kan ju variereras mycket. Vi har använt blöjbyxor av både ull (BÄST!!) och PUL (som goretex) och för nybörjare (t.ex personalen på förskolan) funkade de senare bäst.  Torkar snabbt och lätt !

Svar på tråden Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!