• Tokern

Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!

Vi har gillat imse vimses "allt i ett-blöja". Bara att sätta på som en engångs, spola av bajs och slänga till tvätt.

• Tokern

Du kan välja att köpa inlägg. Det finns engångsinlägg man kan ha om man tycker det är äckligt med bajset, och det finns inlägg för extra uppsugning. Kolla på tillbehör.
    Vi hade inlägg för extra uppsugning på natten för att lillen skulle slippa uppvak. De klarar tre dagar efter användning innan tvätt, så du ska räkan för tre dagars användning om du använder bara tygblöjor. Jag är kinkig med lukt så vi hade de använda i en påse i frysen (i egen låda), men jag vet ingen annan som tyckt att det behövdes.

Mitt tips är att köpa ett fåtal och se om ni trivs med dem. Det hänger lite på barnets kroppskonstitution också. Hur mågna man behöver beror ju också mycket på hur ofta barnet bajsar.

Sen har jag köpt de flesta på tradera. Även om tygblöjor brukar bli billigare än engångs skadar det ju inte att spara extra.

För oss blev det extra billigt då vi började med träningsblöjor  vid ett år dagtid (också imse vimse) och barnet blev torr vid 1,5 år. Skönt också att bli tidigt torr om barnet dessutom har problem med huden.

• Tokern

Jag skulle nog räkna på fem per dygn, tror jag. Jag kommer inte riktigt ihåg. Så 15 om man bara tvättar var tredje dag.  Men som sagt - köp på tradera! Det finns ofta oanvända tom kvar i originalförpackning.

Imse vimse rekommenderar 24 st, men så många har vi aldrig haft.

• Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 11:49:17 följande:
    nej, varje gång vi varit iväg någonstans och använt våtservetter har han sett ut som att vi torkat honom med sandpapper. Alderig annars. bara då vi använt våtservetter. så nu är de bara torra å vatten vi använder  
    Tokern skrev 2011-09-23 11:44:30 följande:
    Jag skulle nog räkna på fem per dygn, tror jag. Jag kommer inte riktigt ihåg. Så 15 om man bara tvättar var tredje dag.  Men som sagt - köp på tradera! Det finns ofta oanvända tom kvar i originalförpackning.

Imse vimse rekommenderar 24 st, men så många har vi aldrig haft.
    ja jag tycker också de låter mycket, svårt att se hur man får de att bli billigare med hur många som hellst i varje storlek!!!
    Jag håller med! Därav tradera Flört Vi har aldrig budat över halva nypriset inklusive frakt, och vi har inte haft några problem att täcka vårt behov. Jag tror inte man får sälja använda på tradera längre, men sen när vi är klara med barn kommer vi sälja våra vidare på andra ställen och därmed få tillbaka en del. Men innan dess ska småsyskon få ärva. På så vis håller vi nere kostnaderna.

Sen kan man ju samtvätta också med tanke på de höga temperaturerna, och då fyller man ju en maskin oftare och behöver ännu färre.
  • Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:04:22 följande:
    just nu läker hans blöjor så mycket att de är bajs på typ alla hans kläder... mend e är ju ammnigsbajs så de tvättas ju lätt. skriver med en kompis nu, hon använde pocket blöjor å jag verkar kunna få köpa hennes gamla.
    Åh, så bra! Kanon både för plånbok och miljö om man kan få tag på andrahands!
  • Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:08:06 följande:
    dom verkar också enkla, en tygblöja med ett inlägg. känns lätt å smidigt!
    Och du har ju en van användare som kan visa när hon lämnar dem.
  • Tokern
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:13:42 följande:
    nja, är väl 25 mil till henne så de får bli posten men jag har kikat på dom på bild, å de verkar ju vara en tygblöja som man stoppar ilägg i, kan ju inte vara SÅ svårt, haha. (hoppas jag!!)
    Tja, det lär du få se inom en snar framtid Skrattande
Svar på tråden Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!