Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!
Vi har gillat imse vimses "allt i ett-blöja". Bara att sätta på som en engångs, spola av bajs och slänga till tvätt.
Vi har gillat imse vimses "allt i ett-blöja". Bara att sätta på som en engångs, spola av bajs och slänga till tvätt.
Du kan välja att köpa inlägg. Det finns engångsinlägg man kan ha om man tycker det är äckligt med bajset, och det finns inlägg för extra uppsugning. Kolla på tillbehör.
Vi hade inlägg för extra uppsugning på natten för att lillen skulle slippa uppvak. De klarar tre dagar efter användning innan tvätt, så du ska räkan för tre dagars användning om du använder bara tygblöjor. Jag är kinkig med lukt så vi hade de använda i en påse i frysen (i egen låda), men jag vet ingen annan som tyckt att det behövdes.
Mitt tips är att köpa ett fåtal och se om ni trivs med dem. Det hänger lite på barnets kroppskonstitution också. Hur mågna man behöver beror ju också mycket på hur ofta barnet bajsar.
Sen har jag köpt de flesta på tradera. Även om tygblöjor brukar bli billigare än engångs skadar det ju inte att spara extra.
För oss blev det extra billigt då vi började med träningsblöjor vid ett år dagtid (också imse vimse) och barnet blev torr vid 1,5 år. Skönt också att bli tidigt torr om barnet dessutom har problem med huden.
Jag skulle nog räkna på fem per dygn, tror jag. Jag kommer inte riktigt ihåg. Så 15 om man bara tvättar var tredje dag. Men som sagt - köp på tradera! Det finns ofta oanvända tom kvar i originalförpackning.
Imse vimse rekommenderar 24 st, men så många har vi aldrig haft.