Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!

Läser i gamla trådar om tygblöjor å kollar på hemsidor mm mm, men hjälp så förvirrad jag blir!! 

Lite tips tack!

Barnet är 4 månader nu.
    Vi har egen tvättmaskin.
    Det får inte vara för krångligt.

kan någon tipsa mej om hur jag ska göra? vilka ska man köpa? vilka är lättast?  

• Svar på tråden Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 11:18:10 följande:
    Vi har gillat imse vimses "allt i ett-blöja". Bara att sätta på som en engångs, spola av bajs och slänga till tvätt.
    det är nåt sånt jag vill ha! men när man aldrig ens rört en tygblöja så blir man förvirrad över alla olika ilägg å vikningar å pocket å tusan vet allt..!! min son har känslig hud i rumpan (kanintne ens använda våtwevetter) å dessutom läker hans blöjor nu, å jag mår lite dåligt över alla engångs som slängs, plus priset, så detta känns som de rätta! 

vad behöver man till dessa då? om jag ska beställa dom rån imse vimse, hur många behöver jag köpa? ska de köpas till nå inlägg? 
  • MammaTillDomFinaste
    skånegås skrev 2011-09-23 11:22:56 följande:
    JAG tycker vikblöjor är bäst. De torkar MYCKET snabbare än andra men behöver vikas, vilket man lär sig snabbt och är bra att göra i förväg. Som blöjbyxor är imsevimses soft klart bäst. De är bara att torka av eller möjligen skölja då de blivit smutsiga och läcker inte i benöppningarna som andra jag provat (då de ej är tygklädda utanpå). De torkar också supersnabbt. Vi har ett par sådana i varje storlek och några gamla som reserv men kör också lite ec. Ska man bara använda tygisar rekomenderar jag 1-2 blöjbyxor soft i varje storlek (de lappar över varann lite) och ca 20 vikblöjor fast dem kan man aldrig få för många av... Inlägg tills barnet blir större kan man göra av gamla frottehanddukar eller köpa färdiga. Rispapper får man inte slänga i toaletten.

Vi hänger vikblöjorna på tork innan de åker i tvätten, är de luktfria kan de användas en gång till (om de inte är bajsiga vill säga).

Lycka till! Blöjbyxor finns på www.minimundus.se vikblöjor är svårare att få tag på nu än när vi skaffade för 7-9 år sedan tyvärr...
    vad behöver man mer då? jag blir så förvirrad av alla tillbehör å vilka som behövs till vad!!!
  • MammaTillDomFinaste

okay, min lille herre brukar bajsa ensidådär 3-4 gånger om dagen... å bara ammningsbajs.

Men som sagt, vi har egen tvättmaskin. hur många blöjor skulle du rekomendera att man köper då? om man ska ha det på heltid. 

skånegås skrev 2011-09-23 11:22:56 följande:
    JAG tycker vikblöjor är bäst. De torkar MYCKET snabbare än andra men behöver vikas, vilket man lär sig snabbt och är bra att göra i förväg. Som blöjbyxor är imsevimses soft klart bäst. De är bara att torka av eller möjligen skölja då de blivit smutsiga och läcker inte i benöppningarna som andra jag provat (då de ej är tygklädda utanpå). De torkar också supersnabbt. Vi har ett par sådana i varje storlek och några gamla som reserv men kör också lite ec. Ska man bara använda tygisar rekomenderar jag 1-2 blöjbyxor soft i varje storlek (de lappar över varann lite) och ca 20 vikblöjor fast dem kan man aldrig få för många av... Inlägg tills barnet blir större kan man göra av gamla frottehanddukar eller köpa färdiga. Rispapper får man inte slänga i toaletten.

Vi hänger vikblöjorna på tork innan de åker i tvätten, är de luktfria kan de användas en gång till (om de inte är bajsiga vill säga).

Lycka till! Blöjbyxor finns på www.minimundus.se vikblöjor är svårare att få tag på nu än när vi skaffade för 7-9 år sedan tyvärr...
    om man ska ha vikblöjor, då har man ett tyg man viker alltså, å sen en byxblöja över de? är jag på rätt spår då? 
  • MammaTillDomFinaste
    skånegås skrev 2011-09-23 11:39:59 följande:
    Vi använder nu enbart vikblöjor och blöjbyxor (lillen är 6 mån) Extra inlägg som suger upp är bra att ha fall de kissar mycket och på natten, även om vi då kör plastblöjor för tillfället. Hade lite rispapper till den äldsta men använde knappt... Och är han känslig i skinnet tycker jag du ska skaffa många så ni kan byta så fort det blir blött. Begagnade blöjor är bra, blöjbyxor bättre nya... Det allra bästa är väl att köpa en sats begagnat och sedan komplettera med blöjbyxor vid behov.

Och ang sår i rumpan... ingen allergi då som gör att det "fräter"?
    nej, varje gång vi varit iväg någonstans och använt våtservetter har han sett ut som att vi torkat honom med sandpapper. Alderig annars. bara då vi använt våtservetter. så nu är de bara torra å vatten vi använder  
    Tokern skrev 2011-09-23 11:44:30 följande:
    Jag skulle nog räkna på fem per dygn, tror jag. Jag kommer inte riktigt ihåg. Så 15 om man bara tvättar var tredje dag.  Men som sagt - köp på tradera! Det finns ofta oanvända tom kvar i originalförpackning.

Imse vimse rekommenderar 24 st, men så många har vi aldrig haft.
    ja jag tycker också de låter mycket, svårt att se hur man får de att bli billigare med hur många som hellst i varje storlek!!!
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 11:57:11 följande:
    Jag håller med! Därav tradera Flört Vi har aldrig budat över halva nypriset inklusive frakt, och vi har inte haft några problem att täcka vårt behov. Jag tror inte man får sälja använda på tradera längre, men sen när vi är klara med barn kommer vi sälja våra vidare på andra ställen och därmed få tillbaka en del. Men innan dess ska småsyskon få ärva. På så vis håller vi nere kostnaderna.

Sen kan man ju samtvätta också med tanke på de höga temperaturerna, och då fyller man ju en maskin oftare och behöver ännu färre.
    just nu läker hans blöjor så mycket att de är bajs på typ alla hans kläder... mend e är ju ammnigsbajs så de tvättas ju lätt. skriver med en kompis nu, hon använde pocket blöjor å jag verkar kunna få köpa hennes gamla.
  • MammaTillDomFinaste
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-23 12:04:22 följande:
    just nu läker hans blöjor så mycket att de är bajs på typ alla hans kläder... mend e är ju ammnigsbajs så de tvättas ju lätt. skriver med en kompis nu, hon använde pocket blöjor å jag verkar kunna få köpa hennes gamla.
    dom verkar också enkla, en tygblöja med ett inlägg. känns lätt å smidigt!
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 12:09:43 följande:
    Och du har ju en van användare som kan visa när hon lämnar dem.
    nja, är väl 25 mil till henne så de får bli posten men jag har kikat på dom på bild, å de verkar ju vara en tygblöja som man stoppar ilägg i, kan ju inte vara SÅ svårt, haha. (hoppas jag!!)
  • MammaTillDomFinaste
    Tokern skrev 2011-09-23 12:15:04 följande:
    Tja, det lär du få se inom en snar framtid Skrattande
    haha, precis!
    Mysanochmimer skrev 2011-09-23 12:21:07 följande:
    Pocketblöjor är toksmidigt!

Du stoppar i ett(eller två) inlägg i fickan och sen knäpper du den med knappar eller kardborre.

Önskar att vi börjat med tygblöjor tidigare
    ja, nu känns de som att de börjar klarna! haha, redan ångest över att jag inte börjat använde de! 
  • MammaTillDomFinaste
    skånegås skrev 2011-09-23 12:26:21 följande:
    Vikblöjor finns bara i en storlek så man kan ha dem hela blöjperioden, men man klarar sig INTE med 5 om dagen, men de håller amningsbajs mycket bättre än engångs. Tänk på att blöjorna måste torka efter tvätt innan de kan användas igen, så tvättar du var tredje dag kanske det tar en dag för dem att torka, beroende på sort och tjocklek.
    Vi köpte 15 till vår dotter, men behövde då tvätta dagligen... som sagt man kan aldrig få för många...

Och vikblöjor finns att köpa: www.minimundus.se/body_tygblojor/blojor.htm
    okay! då viker man å har över byxblöja bara, som jag uppfattar efter att ha läst är för att ha som yttre skydd, så den behöver sällan tvättas, ibland bara torkas av elelr sköljas av? låter ju också smidigt nu när jag börjar klarna i huvudet efter allt jag läst! 

• MammaTillDomFinaste
    sahara sahara skrev 2011-09-23 12:13:09 följande:
    Vi bytte blöja så fort hon hade kissat eller bajsat i den. Nu halv-EC:ade vi också (mycket rekommenderat, framför allt till barn med känsliga rumpor), så det varierade hur många blöjor som gick åt. Jag tror att vi max gjorde av med 15 blöjor på en dag.

Vi hade blandat vikblöjor, formsydda och allt-i-ett. Pocket testade vi, men gillade inte. Det är så individuellt vad man föredrar.
    hade tänkt köra någon EC: light version också sen.
    skånegås skrev 2011-09-23 12:36:34 följande:
    ... och så får de tjockare rumpa (så man inte köper för smala byxor)
    bra tips!! ska tänka på de! (fast vi kör mest mjukaste vi kan, tunna mnuka tajts å mjuka voulour byxor osv )

tack för alla tips, känns inte som en myrstack i huvudet längre nu!! 
Svar på tråden Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!