• skånegås

Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!

JAG tycker vikblöjor är bäst. De torkar MYCKET snabbare än andra men behöver vikas, vilket man lär sig snabbt och är bra att göra i förväg. Som blöjbyxor är imsevimses soft klart bäst. De är bara att torka av eller möjligen skölja då de blivit smutsiga och läcker inte i benöppningarna som andra jag provat (då de ej är tygklädda utanpå). De torkar också supersnabbt. Vi har ett par sådana i varje storlek och några gamla som reserv men kör också lite ec. Ska man bara använda tygisar rekomenderar jag 1-2 blöjbyxor soft i varje storlek (de lappar över varann lite) och ca 20 vikblöjor fast dem kan man aldrig få för många av... Inlägg tills barnet blir större kan man göra av gamla frottehanddukar eller köpa färdiga. Rispapper får man inte slänga i toaletten.

Vi hänger vikblöjorna på tork innan de åker i tvätten, är de luktfria kan de användas en gång till (om de inte är bajsiga vill säga).

Lycka till! Blöjbyxor finns på www.minimundus.se vikblöjor är svårare att få tag på nu än när vi skaffade för 7-9 år sedan tyvärr...

• skånegås

Vi använder nu enbart vikblöjor och blöjbyxor (lillen är 6 mån) Extra inlägg som suger upp är bra att ha fall de kissar mycket och på natten, även om vi då kör plastblöjor för tillfället. Hade lite rispapper till den äldsta men använde knappt... Och är han känslig i skinnet tycker jag du ska skaffa många så ni kan byta så fort det blir blött. Begagnade blöjor är bra, blöjbyxor bättre nya... Det allra bästa är väl att köpa en sats begagnat och sedan komplettera med blöjbyxor vid behov.

Och ang sår i rumpan... ingen allergi då som gör att det "fräter"?

• skånegås

Vikblöjor finns bara i en storlek så man kan ha dem hela blöjperioden, men man klarar sig INTE med 5 om dagen, men de håller amningsbajs mycket bättre än engångs. Tänk på att blöjorna måste torka efter tvätt innan de kan användas igen, så tvättar du var tredje dag kanske det tar en dag för dem att torka, beroende på sort och tjocklek.
    Vi köpte 15 till vår dotter, men behövde då tvätta dagligen... som sagt man kan aldrig få för många...

Och vikblöjor finns att köpa: http://www.minimundus.se/body_tygblojor/blojor.htm

• skånegås

Kan säga att de bästa vi har är några begagnade i tjockare tyg och jag har letat men inte hittat att köpa nya.. Sen fyller man på med sugande inlägg när barnet blir större och kissar mer. Tygblöjor håller inte lika mkt vätska som engångs är min erfarenhet... men med bra blöjbyxor funkar det..

• skånegås

Och ett tips till som underlättar: köp blöjbyxor med samma mönster i samma storlek och i nästa storlek ett annat mönster...

Svar på tråden Tygblögor - jag blir så förvirrad! hjälp!