• idaharju

Mata i sängen?

Jag har en 1.5 månaders dotter som senaste veckan har vägrat sova i sin säng. hon har sovit jätte bra i den ända sen vi kom hem från BB.nu har hon sovit med mig i min säng de senaste nätterna. då sover hon jätte bra, cirka 4-5 timmar åt gången.
    om hon somnar i min famn och jag försöker lägga ner henne i sin säng blir hon klarvaken och ledsen.

fick ett tips att för att få henne somna i sin säng så kan man ge sista kvällsmålet ersättning (ammar inte alls)
    när hon ligger i sängen?
    men de låter lite konstigt då jag ändå måste ta upp och rapa henne.
    ibland rapar hon och ibland inte =/
    hon dricker ur Dr browns flaskor så får inte alls i sig mycket luft.

kan de vara värt att testa? då hon oftas somnar med flaskan i munnen vid kvällmatningen och natttmatningen. 

och kan jag få lite tips hur jag ska göra på dagarna? hon somnar lätt, men bara i min famn eller om jag ligger brevid och håller en hand på magen, kan ju va skönt att ha henne vilandes i sängen så man hinner göra allt annat. hur ska jag få henne att vila där? 
    hon är ju trött när hon väl somnar för hon sover oftas 2-3 timmar åt gången på dagen. 
    har blivit allt för låst då jag sitter still i 3 timmar med henne i famnen, kan inte gå på toa eller något  =/

• Svar på tråden Mata i sängen?
  • laref

kan testa med att lägga en varm vetekudde is ängen en stund innan du ska lägga ner henne..så blir det inte så stor omställning från din varma famn..gör det också ombonat..vi har en handuk virad som ligger som en båge uppe vid huvudet o ner längs sidorna samt kudde nere vid fötterna..
    detta funkar ibland..men sen vill de ha närheten ibland o då är det inte mycket att göra.. testa sele/sjal så kan du få saker gjorda samtidigt som hon får närheten

• principessan

Ja man kan mata i sängen! Min dotter ville INTE bli matad i famnen så hon låg i babysitter eller i en säng... Man behöver inte rap barn. Jag la ner min tröja i hennes säng så det luktade mamma om hon var orolig. Det funkade ibland.

• sarsparis

På natten matar vi alltid i sängen, hur smidigt som helst och ingen blir särskild störd av det.

TS. på dagtid, försök få henne att somna i vagnen kanske? min 3 mån sover ofta i vagnen på dagtid, eller så sover hon på mage på golvet. Försök göra det lite ombonad. kommer ihåg att sonen ville ha ett täcke att sova på i sin spjälsäng, vi tog ett vuxentäcke som vi vek ihop, då sov han gott helt plöstligt.
    Gissar att du kommer få kämpa lite för att få henne att somna någon annanstans, men det kanske det kan vara värt, annars är mitt råd att köpa en sjal/sele då kan man faktiskt göra väldigt mycket, idag har jag både städat och bakat bröd med skruttan på magen:)

• idaharju

Okej va bra:) ja man märker ju om hon måste rapa:P konstigt nog så gick de jätte bra att få henne att sova i sin säng idag:) har börjat med lite rutiner vid läggdags nu. Vid ungefär 19 tiden så byter jag blöjan, sätter på pyamas, matar och rapar henne. Myser i min famn tills hon äblir trött, då testa ja lägga ner henne, såklart vakna hon till, tog då upp i famnen igen, vagga tills hon blev trött, la ner och så vips så somna hon:) nu har hon sovit 1.5timmar:) jag försökte också sova men jag va inte så trött så jag klarade av de:p ja fick ju sovmorgon till 12av henne idag:D blir att mysa med katten och sen mata henne när hon vaknar:) Men hur mycket borde hon äta under 24timmars period, nu äter hon cirka 550-650. Räcker de?

• idaharju

Jag har en sele som ja brukar ha henne i på morgonen då ja diskar och gör frukost:) då brukar hon somna i den:p tillochmed när jag dammsög :p snart kommer pappan hem, han jobbar på sjön så är borta 4veckor sen hemma 4veckor:) blir skönt att få lite avlastning:)

• sarsparis

dom äter så mycket dom vill, går hon upp i vikt är det tillräckligt, om hon är väldigt skrikig, kinkig och inte går upp i vikt kanske hon behöver mer mat, eller äta oftare. nu ska man absolut inte jämföra barn, men min dotter åt vid den åldern ca 1000 ml på ett dygn, å andra sidan är hon en riktig buddah, lång och tjock Skrattande

• idaharju

Hehe ja nöjd verkar hon och går upp bra säger BVC :) har precis matat henne, hon tog 120ml i ett svep och somnade till. Tog bort flaskan och gav nappen. Verkade som att hon somna men vakna igen efter knappt 5min:/

• Outstanding
    idaharju skrev 2011-09-16 00:05:26 följande:
    Hehe ja nöjd verkar hon och går upp bra säger BVC :) har precis matat henne, hon tog 120ml i ett svep och somnade till. Tog bort flaskan och gav nappen. Verkade som att hon somna men vakna igen efter knappt 5min:/
    Hejsan! Min lilla kille var oxå så där när han var mindre, kunde absolut inte sova någon annanstans än på mej, jag tror det är närhet dom vill ha när dom är så där små, killen här hemma är nu 3 månader, och sover gott i egen säng, även för sej själv under dagen, så det ger med sej med åldern. Man känner sej himmlans låst, när man inte ens kan gå på toa.

Det är först nu, runt 3 månaders ålder som jag kunnat ha min lilla i vagnen, han har hatat vagnen, så vi har inte kunnat gå promenader eller någonting. Men nu funkar det fint, förvisso sitter han i babyskyddet som man kan klicka på vagnen, men inte ens det har fungerat tidigare.
    Men med tiden ger allt med sej! Skrattande

Och ang maten, ska man som ovan inte gemföra barn med barn, men som sagts så växer hon och går upp i vikt är det nog tillräckligt.
    Min lilla knubbis äter runt 1200-1400 ml per dygn. ibland mer och ibland mindre, det varierar! Men han är lång, och rund så klart.

Lycka till!
    Miliam, du är de finaste mamma har. <3
  • sarsparis
    idaharju skrev 2011-09-16 00:05:26 följande:
    Men då så, då är det ju absolut inget att oroa sig för, om du är orolig kan du ju be att få gå och väga oftare på bvc.
  • idaharju

förresten har ni något tips på hur ja kan få henne bajsa? hon får som sagt bara ersättning, Pepticate, komjölksfri då hon är väldigt känslig mot de. men hon bajsar bara var tredje fjärde dag och då måste jag hjälpa med tempen :/

• Tygtiiger

Jag ammar ju i sängen så varför inte ge flaska i sängen? Lägg dig bredvid och ge henne flaska och låt henne sova vidare (se till så att hon inte kan rulla ur bara).

Du ska inte hjälpa med tempen, tillslut slår du ut hennes naturliga reflexer till att bajsa. Prata med bvc, låter som om hon skulle behöva laktulos i ersättningen för att hålla igång magen.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • idaharju

jag ger 2ml laktulos morgon och kväll. har fått ökat dosen hela tiden. hon har fått de nu i 3 veckor =(

• Muslimska mamman

Ge henne mat i sängen och somnar hon så rapa henne inte. Behöver hon rapa kommer hon att vakna självmant och "säga till" om det. Men somnar hon utan att rapa så ta inte upp henne. Lägg täcket över henne och ordna allt innan hon somnar så att inget på eller kring henne rörs när hon somnat.

Mitt barn somnar aldrig om det inte får mat precis innan läggning (mitt barn är 3 månader) och har varit så sedan födseln. Så sängen har alltid stått bredvid min säng och eftersom mitt barn får flaska nu så är det enkelt att låta barnet ligga i sin säng, ge mat tills barnet slocknar, och sedan tyst lägga sig själv och sova. Men var noga med att ha utsatta tider för matning och vila på dagen och väck om barnet sover och ska äta och "tvinga" barnet att vila när det är dags att vila. På det sättet har mitt barn sovit 6-9 timmar sedan mitt barn varit ca 1 månad gammalt. Till slut får både du som mamma (eller pappa) och barnet ett schema inbyggt i kropp och hjärna som är mycket positivt på natten.

• idaharju

helt otroligt! inatt sov hon 7 timmar=)=)=)
    och vilade 3.5 timme nu efter "frukosten" =)
    hoppas hon kan bajsa idag bara.
    några har tipsat om messmör, rapsolja och katrinplommon, men vet inte hur mycket, ofta eller om man får ge när hon e så liten 

• Tygtiiger
    Umm T skrev 2011-09-17 08:36:49 följande:
    Ge henne mat i sängen och somnar hon så rapa henne inte. Behöver hon rapa kommer hon att vakna självmant och "säga till" om det. Men somnar hon utan att rapa så ta inte upp henne. Lägg täcket över henne och ordna allt innan hon somnar så att inget på eller kring henne rörs när hon somnat.

Mitt barn somnar aldrig om det inte får mat precis innan läggning (mitt barn är 3 månader) och har varit så sedan födseln. Så sängen har alltid stått bredvid min säng och eftersom mitt barn får flaska nu så är det enkelt att låta barnet ligga i sin säng, ge mat tills barnet slocknar, och sedan tyst lägga sig själv och sova. Men var noga med att ha utsatta tider för matning och vila på dagen och väck om barnet sover och ska äta och "tvinga" barnet att vila när det är dags att vila. På det sättet har mitt barn sovit 6-9 timmar sedan mitt barn varit ca 1 månad gammalt. Till slut får både du som mamma (eller pappa) och barnet ett schema inbyggt i kropp och hjärna som är mycket positivt på natten.

...och min knatt som har fått styra amning och vila helt själv har också - hör och häpna! - sovit mellan 6 och 9 timmar i sträck nattetid. Av sig själv. Storebror gjorde icke så.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Eleonor01

Inte messmör!!
    Häll en skvätt kallpressad rapsolja i flaskan å köp sempersmagdroppar. Göt sen magjympa på henne dagligen så ska du se att det sätter fart. en skvätt då menar jag en tsk cirkus :)
    Detta funkade kanon för oss. Lycka till å grattis till den lilla :)

• Muslimska mamman
    Tygtiiger skrev 2011-09-17 12:37:21 följande:
    ...och min knatt som har fått styra amning och vila helt själv har också - hör och häpna! - sovit mellan 6 och 9 timmar i sträck nattetid. Av sig själv. Storebror gjorde icke så.
    Ja, men de som inte gör det av sig själv kan man lära göra det :)
  • idaharju
    Eleonor01 skrev 2011-09-17 12:37:42 följande:
    Inte messmör!!
    Häll en skvätt kallpressad rapsolja i flaskan å köp sempersmagdroppar. Göt sen magjympa på henne dagligen så ska du se att det sätter fart. en skvätt då menar jag en tsk cirkus :)
    Detta funkade kanon för oss. Lycka till å grattis till den lilla :)
    sempers får hon sedan vecka 1 ungefär=)
    ska testa med rapsolja, har bara de på flask, går de bra?
    ska jag ha det i varje? 
  • Eleonor01

Går bra med den. Vi hade det i varje flaska tills det kom igång. Rapsolja e nytigt så det e lungt. Sen när det funkar kan man ta det i två flaskor per dag för att hålla igång magen :)

Svar på tråden Mata i sängen?