• OliviaViktor

Kejsarsnitt eller vanligt?

Åh, jag är så fundersam....
    Överallt läser jag hur det krånglar till sig under vanliga förlossningar, hur det bli syrebrist, att moderkakan/navelsträngen släpper för fort i magen och liknande när det ska ut. Bebisen blir sjukt, handikappat eller rent av dör.
    Jag mår så himlahimlans dåligt av att läsa det (och ja, jag kan låta bli om det är så men det gör jag inte)
    Men oavsett så har det börja att gnaga lite i huvudet på mig när det kommer till min egen förlossning.
    Vad är egentligen säkrast?
    Jag läser aldrig något negativt om kejsarsnitt.

Finns det någon förstående person där ute som förstår min oro och har lite råd/tips så vore jag evigt tacksam.

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?
  • Candida
    Tokern skrev 2011-07-09 20:35:37 följande:
    Oj, ser nu att du Candida inte var TS. Jag läste lite för snabbt, sorry!
    Ha, ha, ha... ;) Men jag är ju kvinna i alla fall, s¨å svaret funkade någorlunda ändå
  • Candida
    Momalicious skrev 2011-07-09 16:31:25 följande:
    När jag blev gravid läste jag också massa hemskt om vaginala förlossningar och blev livrädd. Då började jag läsa på om snitt och det skrämde mig ännu mer. Ju längre graviditeten gick så såg jag bara fram emot förlossningen och allt vad det innebar. Och jag fick en fantastisk förlossning!

Läs på ordentligt om snitt också, tycker jag. Och försök hitta sakliga fakta om båda, inte bara drömförlossningar och mardrömsscenarion.
    Bra skrivet! Skrattande
  • Candida
    Här och nu skrev 2011-07-09 16:24:35 följande:
    Varför så sen abort o varför inte medicinsk?
    För att jag var i vecka 10 när jag märkte att jag var gravid. Trodde bara symtomen jag hade var den PMS jag hade innan mensen. Jag hade tagit ett dagen efter piller samma dag som det oskyddade samlaget.

Sedan ville jag gärna behålla barnet, så jag behövde några veckor att tänka. Trots det som känner jag att det var fel beslut att ta bort barnet, och jag ångrar mig. Men jag måste lära mig leva med det för mitt barn är dött och kommer inte tillbaka. Värst blir nu i augusti när den skulle ha kommit egentligen
  • Tokern
    Candida skrev 2011-07-09 20:45:25 följande:
    Ja, det är sant. Jag ska inte ha någon förlossning. Jag satsar på att bli frisk. Jag har ingen partner längre, så jag tänkte leva mitt liv som singel utan barn. Jag bryr mig bara om att få hjälp med mina nuvarande problem faktiskt.

Det är som du säger, att själva graviditeten gör en del med kroppen. Jag har ju till exempelvis hängbröst trots att jag bara gjorde abort i 3 månaden. Jag hade "ohängiga" D-kupor innan jag blev gravid, men de gick upp till E. Sedan gjorde jag abort och nu har jag lite hängiga D-kupor istället. Innan kunde jag lägga en penna under bröstet och pennan föll till marken. Nu stannar pennan kvar. Men jag är jättenöjd med mina bröst mnu med!
    Jag tycker det pratas för lite om hur en gradivitet påverkar kroppan, skrämmande många tror ex att man slipper inkontinens om man genomgår ks, eller slipper hängbröst om man skippar amning. Det dessutom svårt att själv skaffa fram fakta om man inte är val vid källgranskning....

Hoppas det löser sig för dig med dina komplikationer.
  • Här och nu

Candida: Men på 10 veckor borde du haft en mens eller två.

• MansonDust

Jag har fött fyra barn vaginalt & har inte haft några komplikationer. Jag var rädd för förlossningen med första barnet & funderade på snitt, men nu skulle jag aldrig välja det. Jag vill inte frvilligt välja en så stor bukoperation. Det måste vara jätteknepigt för vissa att ta hand om en bebis med ett sår i magen.. Efter mina förlossningar har jag knappt haft ont efteråt samma dag!

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Candida
    Tokern skrev 2011-07-09 20:52:49 följande:
    Jag tycker det pratas för lite om hur en gradivitet påverkar kroppan, skrämmande många tror ex att man slipper inkontinens om man genomgår ks, eller slipper hängbröst om man skippar amning. Det dessutom svårt att själv skaffa fram fakta om man inte är val vid källgranskning....

Hoppas det löser sig för dig med dina komplikationer.
    Jag håller med dig helt av hållet! Tänkte på det senast idag. Jag tycker det borde ingå sm en del av sexualundervisningen att både män och kvinnor är informerade om vad kvinnokroppen går igenom vid en eventuell graviditet. Det talas väldigt lite om det och som du skriver så är det lätt att man tror att hängbrösten beror på amningen, men det har jag bevis på nu att så är inte fallet...

Ja, det är jättesvårt att hitta bra fakta. Jag ska nog försöka låna bra böcker om det här,

Tack så mycket, jag hoppas också att det kommer lösa sig
  • Candida
    Här och nu skrev 2011-07-09 20:53:22 följande:
    Candida: Men på 10 veckor borde du haft en mens eller två.
    Ja, jag fick min mens 2 veckor efter att jag hade tagit dagen efter pillret. Det var därför jag trodde att jag inte var gravid
  • BebisVagga

jag gör gärna kejsarsnitt.... gjorde det på första... tyckte det var hur smidigt som hellst..

men men.. finns väl för o nackdelar i allt

• Candida
    MansonDust skrev 2011-07-09 20:55:12 följande:
    Jag har fött fyra barn vaginalt & har inte haft några komplikationer. Jag var rädd för förlossningen med första barnet & funderade på snitt, men nu skulle jag aldrig välja det. Jag vill inte frvilligt välja en så stor bukoperation. Det måste vara jätteknepigt för vissa att ta hand om en bebis med ett sår i magen.. Efter mina förlossningar har jag knappt haft ont efteråt samma dag!
    Coolt :) Jag önskar jag skulle ha gjort som du och skaffat barn tidigt, jag har väntat för länge. Kroppen klarar graviditeter bättre tidigt. Men sådant är ju individuellt. Det var roligt att höra att det gått bra för dig! Skrattande
  • Här och nu

Candida: Du borde haft en mens till. Så sent anser jag att abort är fel, men det är vad jag tycker.

• Tokern
    Här och nu skrev 2011-07-09 21:22:44 följande:

Candida: Du borde haft en mens till. Så sent anser jag att abort är fel, men det är vad jag tycker.

Är detta verkligen nödvändigt? Dels diskuterar vi inte abort eller inte abort, och dessutom är detta något otroligt privat och känsligt.  Kan vi anstränga oss och visa varandra lite respekt och hänsyn i tråden?
  • Candida
    Här och nu skrev 2011-07-09 21:22:44 följande:

"du borde ha haft en mens till"

Du nu ska vi sätta oss ner och räkna lite:

Den 30 november menstruation.

Den 14 december oskyddat sex

Den 30 december, blödning

Förvväntad blödning vid den 7 februari (har 37 dagar cykel)

Den 7 februari fortfarande ingen mens. Därefter gravtest

Tänk på att veckan man är i räknas från mensens första dag, 3 veckor innan man blivit befruktad. Bäbisen är redan i vecka 3 innan den finns till alltså.

Nej, jag förstår att du är emot sena aborter. Det är jag med nu efter den här upplevelsen
  • Candida
    Tokern skrev 2011-07-09 21:34:22 följande:
    Är detta verkligen nödvändigt? Dels diskuterar vi inte abort eller inte abort, och dessutom är detta något otroligt privat och känsligt.  Kan vi anstränga oss och visa varandra lite respekt och hänsyn i tråden?
    Ja, nu känner jag att jag vill att vi håller oss till tråden.

Jag har dessvärre inte så mycket att tillföra i tråden eftersom jag inte vet något mer om för ch nackdelar med kejsarsnitt vs. vaginal förlossning.

Du är cool, hoppas vi ses någon annan gång i någon annan tråd.

Lycka till för TS!!! {#emotions_dlg.flower}

Adjö
  • Tokern
    Candida skrev 2011-07-09 21:38:25 följande:
    Ja, nu känner jag att jag vill att vi håller oss till tråden.

Jag har dessvärre inte så mycket att tillföra i tråden eftersom jag inte vet något mer om för ch nackdelar med kejsarsnitt vs. vaginal förlossning.

Du är cool, hoppas vi ses någon annan gång i någon annan tråd.

Lycka till för TS!!! {#emotions_dlg.flower}

Adjö
    Tack för trevligt diskuterande! På återseende Flört
  • Candida
    Tokern skrev 2011-07-09 21:42:25 följande:
    Tack för trevligt diskuterande! På återseende Flört
    Wiedersehen Solig
  • Här och nu

Kommer jag in på abort diskuterar jag abort. Jag behöver inte göra nån sen för att anse det fel o skulle aldrig får för mig att göra en sen o i 99% ingen tidig heller.

• MansonDust
    Candida skrev 2011-07-09 21:05:47 följande:
    Coolt :) Jag önskar jag skulle ha gjort som du och skaffat barn tidigt, jag har väntat för länge. Kroppen klarar graviditeter bättre tidigt. Men sådant är ju individuellt. Det var roligt att höra att det gått bra för dig! Skrattande
    Tack Ja jag började i tid, men alla har ju inte den möjligheten!
    flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11.
  • Candida
    MansonDust skrev 2011-07-09 22:11:39 följande:
    Tack Ja jag började i tid, men alla har ju inte den möjligheten!
    Solig
  • skruttismamma

Hej igen! Såg att någon frågat vad som var dåligt under vår första förlossning. Dels var det väldigt långdraget, dels fick vi väldigt dåligt bemötande av personalen. Det är svårt att beskriva kort men det blev en ond spiral som slutade med att jag låg okontaktbar över sängen i timmar o krystade utan att bry mig om någonting, maken var övertygad om att barnet var på väg att avlida och barnmorskan var faktiskt rent otrevlig de få gånger vi såg henne. Själv har jag svårt att be om hjälp o vill gärna vara litet duktig - inte en bra kombination när man föder barn på sin egen arbetsplats.När jag ändå måste be om hjälp och bara får ett snäsigt svar ett par ggr gick jag in i mig själv, sa inget mer och hade full dödsångest i timme efter timme efter timme.... Fick ett posttraumatiskt stressymptom efteråt som bla ledde till att jag avskydde att se gravida magar och andra bebisar.Var deprimerad i flera år. Rentfysiskt var det väl inte så mkt men men hade långdragen smärta nedtill (syddes mkt). De första veckorna gjorde det vansinnesont, efter ett år var det borta.
    Efter andra förlossningen (väntade med barn några år extra) hade jag mindre ont i underlivet efter ett dygn än efter flera veckor m första. Ändå har jag inte kunnat tänka mig snitt. Har varit livrädd men jag ser ju dessas stora operationer ibland och är inte sugen på att gå igenom det.Det är inte bara kirurgen som skall göra ett bra jobb, väldigt mkt av resultatet efter en operation beror på hur kroppen läker efter. Inte vet jag om jag tex har benägenhet att få mkt ärrbildning o kanske svårt att få barn av sammanväxningar i buken efteråt eller kvarstående smärtor. Man brukar ju säga att snitt medför högre risker för både mor o barn och det kan man förstå när man sett några av båda men man skall inte överdriva heller, det är INTE så att mödrar o barn dör i mängder av snitt inte. Och som sagt även om jag nog förordar vaginal förlossning ganska starkt som doktor i allmänhet så kan jag ha förståelse för att det bara inte går även om man får extra stöd under förlossningen. Då kan snitt vara ett alternativ. Ett annat kan vara planerad igångsättning o tidig EDA. Eller naturlig start och löfte om att avbryta.

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?