• Alexi

    Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

    Jag tycker det är så svårt att hitta böcker för vår 2,5-åring som både vi och hon gillar. Antingen är det för mycket text eller för lite. Eller så är det någon helt meningslös historia som knappt går att läsa eller så saknar boken helt en röd tråd. Eller jättekonstiga bilder. Jag har testat en hel del, både köpt och lånat på bibliotek men vi läser jättemycket så vi behöver hela tiden förnya favoriterna då alla blir less på dem. Dottern har inte kommit så långt med språket ännu så jag antar att andra jämngamla kan gilla en högre nivå på språket och kanske kan relatera till fler saker (som Ingrid klär ut sig, dottern kan inte relatera till utklädning, info om bakterier osv, det märks att hon tycker texten är ointressant i dem).

    Böcker vi gillar är tex Totte och Emma-böckerna, de är jättebra. Sen har vi testat några Kråke och de är av varierad kvalitet men ändå rätt bra (gillade Kråkes toa och Kråkes kväll tex). Ingridböckerna är ok, fina bilder men för svår nivå på texterna. Viggo är bra. Vem-böckerna är ruskigt fula bilder och en del konstiga historier. Leo/Ella bra, både språket och bilderna. Bu och bä hade vi hört mycket bra om men det är lite för lite text i dem tycker jag. "Ellen på stranden" testade vi nyligen, helt ok.

    Har ni några tips till oss?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 19:53
    Tack för alla tips!
    Har sammanställt en lista på tipsen jag fått i tråden, säg till om jag missat någon viktig.

    Leni är ett sockerhjärta - Emma Adbåge

    Fia och djuren - Catarina Kruusval

    Nisse-böckerna - Olof och Lena Lindström

    Ellen - Catarina Kruusval

    Aja baja Alfons Åberg ? Gunilla Bergström

    Prick och Fläck - Lotta Geffenblad

    Snurranböckerna - Eva Bergström

    ?Babblarna-böcker?, för språkutveckling.

    Astons presenter och Astons stenar - Lotta Geffenblad

    Sagan om det röda äpplet, Matildas katter och Pelleböckerna - Jan Lööf

    Castor- och Frippeböckerna - Lars Klinting

    Nalle Puh

    Djungelboken (kortversion)

    Mamma Mu - Jujja och Tomas Wieslander

    Tummen, Spöket Laban m.fl - Inger och Lasse Sandberg

    Ture och Varför då - Anna Clara Tidholm

    Gittan-börckerna - Pija Lindenbaum

    Pettson och Findus - Sven Nordqvist

    Jösta och Johan - Anette Skåhlberg

    Böcker av Richard Scarry

    Mulle Meck - George Johansson

    Halvanböckerna (finns för olika åldrar) - Arne Norlin

    Billy och den mystiska katten - Birgitta Stenberg

    Grisen Benny - Barbro Lindgren

    Bu och Bä ? Lena Landström (finns med olika mycket text)

    Babo pekar och Lalo trummar ? Eva Susso

    Här är det lilla huset - Eva Eriksson och Barbro Lindgren

    "ABC sa lilla T" ? Lena Andersson

  • Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker
  • Thursday
    Alexi skrev 2011-06-22 19:15:39 följande:
     Jag lånade just idag en bok som en jämngammal kille läser, och där föräldrarna läser all text (var bok om halvan och polisbilar), dottern tappade intresset för texten efter två sidor typ...
    Har ni sett att det finns flera nivåer på Halvan? Vi har övergått till de lite större böckerna, men innan han klarade dem så fanns det "pekböcker" med Halvan också som var mycket mindre text i. På senaste har intresset för djur kompletterats med intresse för fordon, görna större, så de tyckte han också om.

    Hmmm, vad kan vi mer komma på... jo, sonen fick Här är det lilla huset (Eva Eriksson och Barbro Lindgren) i födelsedagspresent och den älskade han verkligen.
  • Alexi
    Thursday skrev 2011-06-23 09:41:14 följande:
    Har ni sett att det finns flera nivåer på Halvan? Vi har övergått till de lite större böckerna, men innan han klarade dem så fanns det "pekböcker" med Halvan också som var mycket mindre text i. På senaste har intresset för djur kompletterats med intresse för fordon, görna större, så de tyckte han också om.

    Hmmm, vad kan vi mer komma på... jo, sonen fick Här är det lilla huset (Eva Eriksson och Barbro Lindgren) i födelsedagspresent och den älskade han verkligen.
    Nej, det har jag inte sett, vi bara provläste dem hos en kompis. Ska kolla på biblioteket.

    Vad många bra tips jag fått, ska göra en snygg lista som jag sen kan klistra in i tråden så kan andra också ta del av den.
  • Thursday
    Alexi skrev 2011-06-23 09:47:14 följande:
    Vad många bra tips jag fått, ska göra en snygg lista som jag sen kan klistra in i tråden så kan andra också ta del av den.
    Åh, det är ju en toppengrej om du orkar med det!
  • Tygtiiger

    Ett lite konstigt tips kanske - men abc-böcker! Vår son älskade "ABC sa lilla T" (jag kan fortfarande hälften av verserna utantill) när han var i tvåårsåldern. Det är fina bilder och korta verser ("Stora T, en tigertant, har en liten te-bekant" osv) och man står ut med den som vuxen. Han lärde sig alla bokstäver på köpet.


    Om din dotter håller på att lära sig prata är ju böcker på rim suveräna (de ökar språkförståelsen och lägger en bra grund för att lära sig läsa senare, enligt vad jag har förstått eftersom man tränar örat att höra små skillnader) och eftersom abc-boken inte har någon handling kan man leta reda på favorituppslag och hon tycker säkert det är roligt att peka på lilla gris och stora gris eller lilla björn och stora björn osv osv.


     


    Och som andra har sagt - om man vill ha en bra bok att sitta och titta i så är Richard Scarrys suveräna.


    Böcker med flikar som man lyfter på har varit poppis hos oss men de går ju sönder lätt, tyvärr.


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Lindreas

    Boken Hanna huset hunden är väldigt populär hos tvååringarna på mitt jobb, den kan tyckas lite märklig, men ungarna gillar den!

  • Ova

    Jag och dottern gillar "Alla barnen säger god natt". Den är på rim och rolig.
    Sedan tycker jag att Disney böckerna är bra. Vi har många som är sedan jag var liten och det roliga är att vissa översättningar är gjorda för svenska förhållanden, t.ex. bambi är ett rådjur, en mus står i sitt majsfält, men i texten står det potatisland.
    Jag har köpt massor av böcker när biblioteket säljer ut. Då gör det inget om de inte är så bra eller om de går sönder.

    Nu är dotterns favorit "Fanny och fåglarna" och den tycker jag inte om. Den som har skrivit den kan inte ha barn själv. Fanny hittar en skadad fågel som pappa vill slå ihjäl med en sten, men då vaknar den till och sedan blir Fanny en liten fågel. För att kunna flyga så måste hon upp på balkongen för man kan inte flyga om man inte är högt upp. Tänk om barnen får för sig att de är fåglar och ska provhoppa från balkongen.

  • 5by5

    Så gör prinsessor (och uppföljarna) har länge varit favorit hos oss.
    Astrid Lindgrens bilderböcker också, rätt mycket text kanske men språket är så underbart i dem. Visst kan Lotta cyckla läser vi mycket nu (dotter är iofs 3½ men har alltid haft svårt att sitta stilla)

  • anyXX

    Ett tips tycker jag är att inte läsa böcker från parm till pärm utan att prata om bilderna (t ex om det är matbilder brukar jag och dottern låtsas att i äter upp olika saker eller som i Så gör prinsessor brukar vi välja klänningar). När vi har läst Pettson har vi tittat mycket på bilder och förkortat texten beroende på dagsform.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • FamilyGay

    Vi har börjat läsa "Börja läsa" böcker, dvs böcker skrivna för 6-7 åringar som har börjat att läsa själv. De är jättebra, lite text och mycket bild. Bra berättelser också då lite större barn har lite större krav. FUnkar utmärkt på 2-3 åringar.

    Favorit just nu är Heja Tulla, Författare och illustratör: Margareta Nordqvist

  • Pippit

    Max-böckerna är helt fantastiska tycker jag. Väldigt enkel text men så roliga (även för vuxna). Av Barbro Lindgren och Eva Eriksson. Max är 2-3 år och det är verkligen ämnen som barnen relaterar till. Max blöja, Max nalle, Max dockvagn etc. Jättefina bilder som man kan titta länge på och ofta en liten rolig poäng på slutet. Det finns många olika också

  • Lindybelindy

    Max böckerna är super! Sen gillar min dotter alla små tokiga brokiga, lilla skär och dom böckerna. Miffy är rolig också! Och några böcker jag gillar som min dotter också börjat gilla är Castor böckerna. Castor syr, Castor planterar mm.

  • sarasessi

    Favoritar :) Vår son är 2 år och vi läser mycket varje dag. Tror starkt på att läsning är bra för barnens språkutveckling och att det genererar till samtal, reflektion, problemlösning, ökat ordförråd etc. Våra favoritöcker är samlingsböcker som "Barnkammarböckerna" med både sagor, sång och ramsor. "Första fina ordoken" "Billy och den konstiga dagen" Böckerna om Bäbis ex. bäbis dansar, bäbis kan etc. Vi gillar även böckerna om Vilma, böckerna om Totte, Emma och Viggo, böckerna om Halvan och en del olika böcker om djur som ex Min stora bok om djurens ungar. Skulle gärna vilja ha tips på pedagogiska barnböcker som tar upp form och färg på ett roligt sätt. Någon som har tips?

  • sarasessi

    Tycker också som Tygtiiger att böcker med rim är suveräna. Vi läser ex ABCD-råttan kokar te och då där säger man alfabetet och så är det roliga rim efter och barnet lär sig snabbt vilket ord det ska vara om man läser flera ggr :)

  • 040kille

    Astrid Lindgrens böcker uppskattade mina när de var kring tre år. Då fixade de att hänga med i berättelsen.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • husdjursdisco

    Jag delar åsikt med trådskaparen och har samma "problem" med de böcker du nämner. Hittade du något bra efter tipsen som gavs?

    Jag gillar Pino-böckerna, språktydliga och färger som fångar barns intresse, tror ingen nämnde dem här. Jag har en 1-åring så de passar just nu.

Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker