• AllyZ

Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??

Vet nagon hur det fungerar med brittiskt pass och har gatt igenom processen? Har sokt runt och vad jag forstar maste man ha bott i England fem ar for att bebisen ska fa medborgarskap. Jag ar svensk och min man fran Australien, jag har bott i London sex ar och han sju. Stammer det?

Bebisen vantas i Nov/Dec sa vi funderar redan pa hur vi snabbast kan ordna pass for att kunna ta taget till Frankrike innan jul (semesterhus). Har last att man kan fa provisoriskt pass fran svenska ambassaden mot en avgift, erfarenheter av det?

vore valdigt tacksam for svar!Glad 

• Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??
  • evaoregon
    Tulpy skrev 2011-06-03 18:37:55 följande:
    Ahh men varför har jag kunnat ha dubbelt hela tiden?
    Tidigare var det så att barn kunde ha dubbla medborgarskap, men var tvungna att välja vilket de ville behålla när de var typ 18-20 år.  Sverige tillät då inte dubbla medborgarskap för vuxna, men ifrån den 1 juli 2001 så kan man ha ett svenskt medborgarskap och även fler om det andra landet/länderna tillåter det.  Jag känner de som har fyra medborgarskap (svenskt, amerikanskt samt medborgarskap i Australien och Nya Zeeland). 
  • evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 16:37:24 följande:
    Ok..

man kan inte fa pass utan samordningsnummer, nej, det har jag kollat.

Sa da ar det i princip kort redan om det stammer att det tar runt fyra veckor, plus att jag ar beraknad 30/11 sa vi prickar nog in alla julens ledigheter. Kommer tidigast fa pass i januari i sa fall.

Kommer att ringa och prata med dem for sakerhets skull men verkar inte positivt.

Far kolla upp det brittiska passet istallet. 
    Kolla även upp hur det funkar med medborgaskap i Australien.  Får ert barn det genom din man? 
  • Tulpy

ahh förklarar saken! hmm kommer mitt barn oxå få dubbelt eller?

• evaoregon
    Tulpy skrev 2011-06-03 18:55:51 följande:
    Här står det hur det funkar med brittiskt medborgarskap och man kan ha två om det andra landet tillåter dubbla medborgarskap.  T ex svenskt och brittiskt funkar bra.

www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship/
  • evaoregon
    Tulpy skrev 2011-06-03 18:55:51 följande:
    Ja, ditt barn borde också kunna ha två medborgarskap. 
  • Tulpy

Rätt dum fråga när jag tänker på det...Jag skyller på trötthet :)

• AllyZ
    evaoregon skrev 2011-06-03 18:55:11 följande:
    Kolla även upp hur det funkar med medborgaskap i Australien.  Får ert barn det genom din man? 
    Ja australieniskt pass kan vi skaffa genom ambassaden. Dock tar det lite tid, verkar som det snabbaste ar att prata med skatteverket i god tid och tigga och be att de kan faxa samordningsnummer direkt till ambassaden eller skicka med express. Sedan skaffa provisoriskt pass. Nagon hade en van som det lyckats forr.

Vara alternativ ar australiensiskt, engelsk och svensktGlad
  • evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 20:38:35 följande:
    Ja australieniskt pass kan vi skaffa genom ambassaden. Dock tar det lite tid, verkar som det snabbaste ar att prata med skatteverket i god tid och tigga och be att de kan faxa samordningsnummer direkt till ambassaden eller skicka med express. Sedan skaffa provisoriskt pass. Nagon hade en van som det lyckats forr.

Vara alternativ ar australiensiskt, engelsk och svensktGlad
    Ja, det kan nog gå snabbast.  Jag känner en mamma i London som lyckades fixa pass till sitt barn ganska så snabbt genom att själv ringa till skatteverket och få skatteverket att faxa över samordningsnummer till ambassaden i London. Blanketten som jag hänvisade till måste man dock fylla i och få iväg till skatteverket.  Kanske faxa dit? 
  • Protea

Nu har jag last pa ett antal sidor pa natet och jag skulle visst kunna soka dubbelt medborgarskap till min son! Han har redan svenskt men brittiskt ar visst ocksa en mojlighet pga av att jag bor har sedan over 10 ar. Undrar om det ar vart det? Vad jag forstar sa kostar det over £500 att bara soka brittiskt medborgarskap. Ni som har dubbelt varfor gjorde ni sa?

• AllyZ

Det spelar egentligen inte stor roll langre eftersom bada pasen ar EU pass. Men om han vuxit upp i ett land kanske man vill att han ska kanna tillhorighet? Skadar inte att ha tva pass i alla fall. Aven om man bara anvander det engelska nar man reser dit och svenska alltid annars kan det vara vart det. Bara att ha tva pass skulle vara en enorm gava for mig som en gang fatt mitt pass stulet och en annan gang tappat bort det. Underlattar vissa byrakratiska processer i UK som framtida giftermal (kanske lite tidigt att tanka pa for er son;)?, allt som kraver papper och dokument blir lattare om man har medborgarskap...

Har inte uppfattat att det kostar 500, ar det for en vuxen som soker medborgarskap? Om man ar fodd i landet tror jag det ar annorlunda. En vuxen maste ibland svara pa fragor om landet och annat krangligt, men en bebis som ar fodd dar ar det annorlunda med. Tror jag! 

• Tulpy

För att jag är både svensk och brittisk :) vore weird att bara ha ett pass då, båda språken är mitt hemspråk, har ett brittiskt för och efternamn :) skulle aldrig kunna välja nationalitet! Jag är ju svengelsk!

• Protea

Varken jag eller min man ar britt och vi vet inte om vi blir kvar har. Sa Britt blir ju inte min son da.....som sagt vet inte om vi kommer att soka brittiskt pass. Vi far se. Vad jag forstar sa kan han ju fa brittiskt medborgarskap pga av att jag som EU medborgare bott har sa lange och vad jag forstar sa kostar det over £500 det var den summan for ett barn. Det ar annorlunda om ena foraldern ar britt. Sa vi far se, det ar ju ingen bradska!

Giftermal ar nog inget problem, jag har som svensk inte haft det i alla fall. Men om vi blir kvar har kanns det ju naturligt att han ska ha bada.

• evaoregon
    Protea skrev 2011-06-04 08:45:18 följande:
    Nu har jag last pa ett antal sidor pa natet och jag skulle visst kunna soka dubbelt medborgarskap till min son! Han har redan svenskt men brittiskt ar visst ocksa en mojlighet pga av att jag bor har sedan over 10 ar. Undrar om det ar vart det? Vad jag forstar sa kostar det over £500 att bara soka brittiskt medborgarskap. Ni som har dubbelt varfor gjorde ni sa?
    Nu har jag och barnen både svenskt och amerikanskt medborgarskap, men om det gällde två EU länder så skulle jag inte bry mig så mycket om att ha dubbla medborgarskap.
  • Protea
    evaoregon skrev 2011-06-04 20:12:28 följande:
    Nu har jag och barnen både svenskt och amerikanskt medborgarskap, men om det gällde två EU länder så skulle jag inte bry mig så mycket om att ha dubbla medborgarskap.
    Precis...ju mer jag tanker pa det sa finns det liksom inga direkta bonus med tva EU pass... Jag har som sagt aldrig 'behovt' ha brittiskt pass for nagonting och jag har da bott har sedan 1993!
  • MamaPapa

Vi skaffade brittiskt medborgarskap 2007 - hela familjen var bara svenska innan. När så andra sonen föddes i Mars i år så behövde vi inte söka medborgarskap för honom utan kunde direkt söka brittiskt pass genom att styrka vårt brittiska medborgarskap i passansökan. Det tog bara 2v att få det brittiska passet.

Svenska samordningsnumret till honom frågade jag konsulatet om jag kunde skicka formuläret direkt tull skatteverket men det sa de jag inte "fick". Sökte det för 2-3v sedan men har inte fått något ännu. Konsulatet skulle ha en massa papper - vårt svenska vigselbevis, hans fulla/långa birth certificate från uk (det finns en kort version men det är inte den de vill ha) våra svenska pass hade gått ut så då vi bara hade brittiska ville de ha personregisterutdrag från skatteverket på oss, våra svenska körkort o brittiska pass. Själva anmälan im namn blanketten är lätt - tyckte det var mer omständigt med allt runtomkring. Plus att de skulle behålla originalet av hans birthcertificate så vi måste nu till registeroffice igen o beställa ett nytt.

Anledningarna till att vi skaffade brittiskt medborgarskap var:
    - Vi har inga planer på att flytta till Sverige igen och känner oss mer "tillhöriga" här om vi har rätt att rösta etc
    - Barnen födda här och känner sig lika brittiska, om inte mer, som svenska
    Sedan som bonus är det lättare o billigare att skaffa brittiska pass än att behöva ta oss ner till London för att skaffa svenska.

Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??